کتاب‌خانه‌های پستی مصداق عدالت فرهنگی در روستاها هستند

مربی کتاب‌خانه پستی کانون پرورش فکری مازندران معتقد است؛ کتاب‌خانه‌های پستی کانون مصداق بارز توسعه عدالت فرهنگی در حومه شهرها و روستاها هستند.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان مازندران،  کانون پرورش فکری با هدف فراهم آوردن امکانات فرهنگی جهت رشد و شکوفایی استعدادهای کودکان و نوجوانان کشور فعالیت می کند و در کنار گسترش مراکز فرهنگی کانون در شهرها،  با ایجاد کتابخانه‌های پستی و کتاب‌خانه سیار روستایی، دانش‌آموزان حومه شهرها و روستاها  را که امکان دسترسی به اماکن فرهنگی وجود ندارند، تحت پوشش قرار می دهد.

کتابخانه پستی، کتابخانهای دور از دسترس کودکان و نوجوانان حومه شهر ها و روستاها است  که در آن مربی به‌منظور توسعه و ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی و افزایش سطح دانش و غنی سازی اوقات فراغت و کشف استعدادهای فکری و ذوقی؛ کتاب و مطالب خواندنی را از طریق پست برای اعضا ارسال می کند. اعضای این کتاب‌خانه پس از مطالعه و برگشت کتاب، بر اساس نیاز و علاقه مندی های خویش کتابهای جدیدی را دریافت میکند.

«گلستان اکبری» مربی کتاب‌خانه پستی کانون مازندران است که از سال 74  تا کنون در این مجموعه فعالیت می نماید. وی کار خود را به عنوان مربی و مسوول مرکز در کانون آغاز نمود و اکنون به عنوان مربی کتاب‌خانه پستی در این اداره‌کل فعالیت دارد.  مسوولیت بسیج کانون مازندران و  دبیری ستاد احیای امرو به معروف و نهی از منکر این اداره کل نیز بر عهده اوست. وی همچنین به عنوان نویسنده در حوزه ادبیات فعالیت دارد و کتاب«داستان گل یخ» از وی منتشر شد .  کتاب دوم وی هم با عنوان «آن شب فیروزه‌ای» در دست چاپ است.

 این مصاحبه در  گفتگوی با این مربی کانون صورت گرفته است.

کتاب‌خانه پستی مازندران از چه تاریخی در این استان آغاز به کار نموده است و در حال حاضر چه تعداد عضو دارد؟

طرح ارائه کتاب از طریق خدمات پستی در بعضی از استانها از جمله مازندران ازسال 71 به اجرا درآمد در آن زمان این کتابخانه فعالیت خودرا در مازندران و استان گلستان وسمنان شروع کرده و به به مخاطبین خود دراین استان‌ها نیز خدمات  رسانی می کرده است که به مرور زمان با توجه به ازدیاد جمعیت و وسعت استان هریک از استانها به ترتیب سمنان و سپس گرگان ( گلستان) بطور مستقل دارای کانون پرورش فکری وکتابخانه پستی شدند. کودکان و نوجوانان این مناطق نیز تحت پوشش این مجموعه قرار گرفتند.

در حال حاضر استان مازندران با داشتن یک کتابخانه پستی با  هزار و  456 مخاطب و هفت هزار و  483 جلد کتاب و با تحت پوشش قرار دادن 34 روستا در سراسر استان فعالیت می کند.

البته کیفیت و اثر بخشی ملاک اصلی فعالیت کانون بوده و مربی صرفا به دنبال آمار کمی نیست، بلکه کیفیت ارائه خدمات فرهنگی به مخاطبان پستی ملاک اصلی فعالیت کتاب‌خانه پستی است که همان توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی بوده و این مسئله از مهم‌ترین  اهداف سازمانی کانون است.

نگاه شما به عنوان مربی کتاب‌خانه پستی به این حوزه چگونه است؟

 کتاب‌خانه پستی تاثیر به سزایی در بالابردن سرانه امانت مطالعه دانش آموزان مناطق کمتر برخوردارداشته و با کمترین هزینه می تواند به کودکان ونوجوانانی که نه مرکز ثابت در نزدیکی آنها تاسیس شده و نه تحت پوشش مربی سیار روستایی می باشند خدمات رسانی کند. تنها شرط بهره مندی از این خدمات وجود باجه پستی در محل ویا حضور یک رابط فرهنگی است تا این تبادل بسته های پستی حامل کتاب بدون هزینه برای اعضا صورت بگیرد.

یکی از موثرترین شیوه تحقق عدالت فرهنگی در روستاها، توسعه فعالیت کانون در دو حوزه کتابخانه پستی و کتاب‌خانه سیار روستایی است و کانون پرورش فکری با فعالیت در این دو حوزه، مصداق توسعه عدالت فرهنگی در روستا است.

در خصوص شرایط عضویت در کتاب‌خانه پستی توضیح دهید؟

مخاطبان سنین 6 تا 15 سال می توانند به صورت رایگان  در کتابخانههای پستی عضویت یافته و از خدمات آن بهره‌مند شوند.

مراحل عضویت  کودکان ونوجوانان به چه صورت است؟

کودکان ونوجوانان یا از طریق مدیران و دبیران مدارس و دست اندرکاران روستایی به کانون معرفی می شوند ویا از طریق مراجعه مربی پستی به مدارس روستاهای واجد شرایط فقط با تکمیل یک فرم به عضویت  کتابخانه پستی در می آیند.

کتابها چگونه به مخاطبان ارسال می شود؟

کتابها از طریق پست برای مخاطب ارسال می شود و دانش آموز پس از مطالعه به کتابخانه بدون پرداخت هیچ هزینه ی پستی برمی گرداند و کتابهای بعدی نیز بر اساس علاقه و با توجه به گروه سنی مخاطبین برایشان ارسال می شود.

چه فعالیتهایی در  کتابخانه پستی انجام می شود ؟

از جمله  فعالیت‌های این مرکزعلاوه بر ارسال کتاب و پاسخگویی به سوال‌ها، در زمینه های ‌فرهنگی به ارسال مطالب خواندنی فرهنگی و اسلامی است. مطالب خواندنی فرهنگی، شامل؛ معرفی شخصیت ، معرفی کتاب ، معرفی وقایع و ایام ، معرفی سرزمین و معرفی مشاغل و مطالب خواندنی در حوزه  اسلامی از جمله؛ آشنایی با سوره های قرآن – حدیث – احکام و نیز مسابقات ادبی ، هنری و فرهنگی و مسابقه کتابخوانی است که  این مطالب متناسب با  ایام خاص برای مخاطبان ارسال می شود.

ناگفته نماند مسابقات فرهنگی و ادبی موجب می شود تا اعضای مستعد در زمینه ادبی  شناسایی  و برای پیشرفت بهتر آنان، به واحد آفرینشهای ادبی معرفی شوند . در واقع کتاب‌خانه پستی اعضای مستعد خود را در حوزه ادبی و دیگر حوزه‌ها به کارشناس مربوطه معرفی می نماید تا زمینه فعالیت عضو به صورت تخصصی مورد پیگیری قرار گیرد.

از دیگر فعالیت‌های این کتاب‌خانه، برگزاری مسابقات فرهنگی، هنری و ادبی  و ارسال فراخوان جشنواره ها برای اعضا  است که در همین خصوص رتبه های شایانی را در کشور کسب نموده اند که از جمله آنها می توان به: مسابقه نقاشی مسجد روستای ما – مسابقات کتابخوانی – مسابقه نقاشی – مسابقه نقاشی بازیهای محلی – مسابقه نگارگر تابستان – مسابقه نقاشی یک خاطره و یک نقاشی- مسابقه ادبی چشمه جوشان خورشید _ مسابقه نقاشی اسباب بازی های بومی و محلی –مسابقه طرح ونقش و.... اشاره کرد.

چه راه‌کارهایی برای جهت جذب و پایدار سازی اعضا  در کتاب‌خانه اندیشیده شده است؟

شرکت اعضای فعال در اردوهای سراسری و منطقه ای و استانی – دعوت و شرکت اعضا در برنامه دوپنجره ادبی – شرکت اعضا درجشنواره عکس و مطبوعات وجشنواره قصهگویی – حضوردر جشنواره تئاتر عروسکی و جشن دهه کرامت – بازدیداعضا ازکانون و کتابخانه پستی – اهداء جوایز به اعضای فعال – اهداء جوایز به متولدین ماه بهمن به‌مناسبت دهه فجر- اهداء جوایز به متولدینی که همنام ائمه و اطهار بودند؛ از جمله عوامل مورد استفاده برای جذب و پایدار سازی اعضا است.

سخن آخر

با توجه به اینکه در کتابخانه های پستی فقط یک مربی همهی فعالیتهای فرهنگی ،هنری ، ادبی و فنی را انجام می دهد؛ نقش خطیری به عهده دارد که دقت و اهمیت کار مربی مربوطه را بیشتر می کند. بر این اساس برای همه‌ی همکارانم در کتاب‌خانه‌های پستی سراسر کشور  آرزوی سلامتی  و موفقیت می نمایم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =