نخستین دوره ثبت و مستندسازی تجربیات مربیان کانون

نخستین دوره ثبت و مستندسازی تجربیات و فعالیت‌های فرهنگی مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حضور 80 نفر از مربیان در اصفهان درحال برگزاری است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان، نخستین دوره ثبت و مستند سازی تجربیات و فعالیت‌های فرهنگی مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان برگزار شد.

دانش مهم‌ترین سرمایه سازمان محسوب می‌شود و جانشین سرمایه‌های فیزیکی و مادی است، سازمان‌ها بر اساس دانش متولد و به حیات ادامه می‌دهند؛ بیشتر  دانش افراد در ذهن آن‌ها و در همکاری گروهی ذخیره می‌شود و اگر ثبت نشود از بین می‌رود؛ اگر تجربیات گذشته مورد استفاده قرار گیرد از خطا جلوگیری شده و موجب افزایش بهره‌وری طرح‌ها و فعالیت‌ها می‌شود.

این دوره در دو مرحله برگزار می‌شود که یک مرحله آن در آذرماه برگزار شده و مرحله دوم نیز 18 و 19 دی‌ماه برگزار و بعد از برگزاری کلاس‌ها در روزهای 25 و 26 دی‌ماه به پایان می‌رسد؛ حدود 80 نفر از مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این دوره شرکت دارند.

مربیان با حضور در کلاس‌های مختلف به ارائه تجربیات خود در طول دوران فعالیت می‌پردازند و به بررسی، آسیب‌شناسی و ارزیابی این تجربیات مشغول می‌شوند.

نرگس عطریان در خصوص برگزاری این طرح و ضرورت اجرای آن گفت: این دوره تجربه‌نگاری و مستندسازی تجربیات است و در علم مدیریت دانش به دنبال این هستیم که نیروهای سازمانی قبل از خروح از سازمان بتوانند به عنوان سرمایه‌های فکری تجربیات ارزنده خودشان را به حافظه سازمان وارد کنند.

عضو هیأت علمی دانشگاه شاهین‌شهر افزود: این تجربیات توسط نیروی انسانی به دست آمده که در قالب هیچ آیین‌نامه‌ای وجود نداشته است اما این نیروی انسانی در فرصتی که داشته، این تجربه را به دست آورده که قابلیت اشتراک‌گذاری دارد.

وی تصریح کرد: دانش و خرد و تجربه ارزشمند است و سرمایه جامعه است و با مدیریت این دانش نیروی انسانی را بهره‌برداری می‌کنیم، به همین جهت 32 ساعت کلاس برای مربیان و مسئولین مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سطح استان اصفهان برگزار می‌شود.

عطریان با بیان این‌که این تجربیات ارزنده در سازمان در قالب طرح و برنامه در سال‌های آینده از آن استفاده می‌شود، گفت: بعد از دوره مدیریت دانش و تجربه‌نگاری باید کمیته مدیریت دانش تشکیل شود و تجربیات ارزنده را گردآوری و تبدیل به مستندات شود.

این عضو هیأت علمی دانشگاه شاهین‌شهر عنوان کرد: برخی از این دانش‌ها تجربه عمومی و شرح وظیفه است و در بین تجربیات برتر قرار نمی‌گیرد اما باید با روش‌های غربالگری تجربیات ارزنده از دانش‌های عمومی جدا شود و بعد از نظرخواهی از متخصصان به طرح تبدیل شود و بعد به صورت پایلوت اجرا شده و در صورت موفقیت به طرح اساسی تبدیل شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: برای انتقال دانش و تجربه به آیندگان به یک راه انتقال نیاز است که باید از طریق مستندسازی انجام شود تا به یک حافظه تبدیل شود.

عطریان در پایان یادآور شد: این مستندات در قالب‌های مختلفی از جمله روایت‌های داستانی، فیلم‌های مستند، همایش‌های ارائه تجربیات، خاطره‌گویی و کتاب جمع‌آوری خواهد شد که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بیشتر روی روش‌ داستان‌نویسی و برگزاری نمایش تمرکز خواهد بود.

این دوره ثبت و مستندسازی تجربیات با سرفصل‌های زیر برگزار می‌شود:

-تبیین علم مدیریت دانش، اصول فرآیند و مدیریت دانش در سازمان

-تجربه و تجربه‌نگاری

-مستندسازی تجربیات

-محتوای مستندسازی

-روش‌های گوناگون مستندسازی و ثبت و انتقال تجربیات

-راهکارهای مؤثر به منظور مستندسازی تجربیات

-ارائه الگوهای موفق مستندسازی، اجرای عملی فردی و گروهی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =