کد خبر: 285046
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۹
نوای کانونی

انجمن سرود یکی از ۱۰ انجمن تخصصی کانون پرورش فکری کودکان‌ونوجوانان است که به منظور تخصصی‌تر شدن فعالیت‌های فرهنگی و هنری در میان نوجوانان، تمرین کار گروهی و حضور پررنگ‌تر آن‌ها در اجتماع تاسیس شده است.

علی‌اکبر امینیتشکیل گروه کُر، آموزش مربیان و تولید آثار از برنامه‌های اصلی این انجمن تازه تاسیس است که از سوی اداره کل آفرینش‌های ادبی و هنری کانون در حال اجراست و سهیل مطیعا دبیری آن را برعهده دارد.

او در این زمینه با اشاره به ظرفیت موسیقیایی نواحی مختلف ایران بر اهمیت راه‌اندازی جشنواره‌ی سرود نیز تاکید می‌کند.

مطیعا، فارغ‌التحصیل رشته‌ی موسیقی در گرایش موسیقی ایرانی و جهانی از کنسرواتوار تهران است. حدود ۲۸ سال در حوزه‌ی موسیقی اعم از تدریس و آهنگ‌سازی فعالیت و با نهادهای مختلفی چون صداوسیما، آموزش‌وپرورش، اداره‌ی کل ارشاد اسلامی، کانون پرورش فکری و چند موسسه‌ی فرهنگی و هنری هم‌کاری کرده‌ است.

علاوه بر این تعدادی از آثار او به عنوان آهنگ‌ساز و تنظیم‌کننده در شبکه‌ی جهانی هدهد پخش شده و آهنگ‌های مختلفی نیز برای موسسه‌های مختلف مذهبی و رسانه‌ای ساخته است. مطیعا هم‌چنین در حوزه‌ی نمایش و تئاتر نیز در سطح کشوری و استانی آهنگ‌های بسیاری ساخته  و رتبه‌های مختلفی از جمله اول کشوری را کسب کرده است. علاوه بر این سرپرستی، آهنگ‌سازی و تنظیم‌ ارکستر بزرگ مهبد که یک‌ماه پیش نیز در تالار وحدت اجرا داشت برعهده او بود.

آشنایی مطیعا با کانون پرورش فکری هم به حدود ۱۰ سال پیش برمی‌گردد که به عنوان مربی موسیقی و سرود در استان قم هم‌کاری خود را با این نهاد آغاز کرد و هنوز هم بخشی از فعالیت‌هایش در قم متمرکز شده است وبخش دیگر آن در تهران و استان‌های دیگر انجام می‌شود.

انجمن سرود کانون را معرفی کنید و بفرمایید که چه اهدافی برای آن در نظر گرفته شده است.

تا جایی که من اطلاع دارم از بعد از انقلاب تاکنون، به این شکل حرفه‌ای انجمن سرود یا موسیقی در کانون نداشته‌ایم. در نتیجه برای اولین بار است که مدیران کانون تشکیل این انجمن را برنامه‌ریزی کرده‌اند. در انجمن سرود قرار است که چند نکته مد نظر گرفته شود. اول این‌که انجمن می‌خواهد یک گروه کُر پایلوت داشته باشد. فعالیت این گروه کُر انجمن از مدتی قبل شروع شده و من تقریبا حدود پنج ماه است که با آن‌ها تمرین می‌کنم. در جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی برای اولین‌بار از گروه کُر انجمن سرود رونمایی شد. آهنگ‌سازی این کار را من انجام داده‌ام و شعر آن نیز سروده‌ی سودابه امینی است. این گروه می‌تواند برای جاهای مختلف اجرا داشته باشد، در بسیاری از ارگان‌ها و سازمان‌ها ویترین کانون باشد و حتی درآمدزایی کند.

فعال کردن تمام استان‌ها در این زمینه بخش دوم برنامه‌های انجمن سرود است. در واقع تشکیل گروه کر و گروه سرود فعالیتی بسیار دوست‌داشتنی است و باعث جذب کودکان‌ونوجوانان می‌شود. ما هم می‌خواهیم این فعالیت را به‌روز کنیم و سعی داریم با استفاده از روش‌های علمی کارهای جذابی را با اعضای کانون پیش ببریم. برای این کار تدریس مربیان استان‌ها در سطح کشوری به عهده‌ی من است. در واقع ما می‌خواهیم این زمینه را برای بار اول به استان‌ها بدهیم. این آموزش‌ها را از استان‌هایی که کم‌تر در این حوزه فعالیت کرده‌اند آغاز کرده‌ایم تا در نهایت در کل استان‌ها انجام شود. هدف این است که همه‌ی استان‌ها بتوانند گروه‌های سرود مختلف داشته باشند و تمام مراکزشان به نوعی فعال شود. با این آموزش‌ها ممکن است حتی مربیانی که تا امروز در این حوزه کار نکرده‌اند به موضوع علاقه‌مند شوند. در نتیجه از این طریق به‌نوعی کشف استعداد مربیان نیز انجام می‌شود. می‌توانم بگویم از میان همین مربیانی که تاکنون آموزش دیده‌اند هم افراد خیلی خوبی رشد کرده‌اند و این مسیر ادامه خواهد داشت.

سومین برنامه انجمن هم این است که جشنواره‌ی سرود کانون را برای اولین ‌بار در کشور به صورت منطقه‌ای و کشوری راه‌اندازی کند. با اتمام آموزش در استان‌ها، راه‌اندازی جشنواره‌ی سرود فرصتی برای شرکت گروه‌ها و انعکاس نتایج کارشان است.

در نهایت برنامه‌ی چهارم ما هم مربوط به تولید اثر است. انجمن سرود کانون می‌خواهد آهنگ‌ها و سرودهای مختلف را با مضامین مختلف تولید و اجرا کند. این تولید می‌تواند به صورت ضبط استودیویی، باکلام، بی‌کلام، برای پخش در صداوسیما یا عرضه در فروشگاه‌ها و غیره باشد. نکته‌ی مهم این است که قرار نیست این تولید و یا اجراها محدود به تهران باشد، بلکه تمام استان‌ها در آن شرکت خواهند کرد.

ساختار سازمانی انجمن سرود به چه صورت است و چه‌طور عمل خواهد کرد؟

هفت نفر اعم از شاعر، آهنگ‌ساز، امور هنری و امور اجرایی اتاق فکر انجمن سرود را تشکیل می‌دهند. برای مثال در این بخش مدیرکل آفرینش‌های ادبی و هنری کانون حضور دارد و در نهایت نظرهای اتاق فکر انجمن به معاون فرهنگی به عنوان مسئول همه‌ی انجمن‌های کانون ختم می‌شود. البته در آینده سه‌ نفر از میان اشخاص شناخته‌ شده و برجسته در این عرصه شورای سیاست‌گذاری انجمن سرود را نیز تشکیل خواهند داد. ما امیدواریم در بخش نهایی که تولید و اجرا انجام شد، این موج به صورت مثبت در کشور جریان پیدا کند و بتوانیم فعالیت دوست‌داشتنی موسیقی و سرود را برای اعضا پررنگ کنیم و جلو ببریم.

می‌توان انتظار داشت که بخش مهمی از فعالیت‌های این انجمن تحت تاثیر آموزش مربیان باشد. در این زمینه کار به چه صورت انجام خواهد شد؟

آموزش مربیان به صورت مدون و چارچوب‌دار در دو مرحله انجام خواهد شد. در انتها نیز به مربیانی که موفق به گذراندن این دوره‌ها شوند گواهی‌نامه‌ی رسمی ارائه می‌شود. من درحال‌ حاضر مرحله‌ی مقدماتی این آموزش را در استان‌های مختلف انجام می‌دهم و ممکن است در سال آینده دور تکمیلی این آموزش‌ها نیز ارائه شود. مربیان کانون فیلم کارشان را هم برای ما می‌فرستند تا ببینیم به چه صورت پیش می‌روند و نکته‌های لازم را به آن‌ها یادآوری کنیم.

اهمیت راه‌اندازی جشنواره‌ی سرود کانون در چیست؟

من همیشه به مربیان توضیح می‌دهم که یک بخش از کارشان برای جشنواره باشد و بخش دیگر برای این‌که بتوانند اثر خوبی برای اجرا در کانون و بیرون از آن داشته باشند. بااین‌حال بخشی از کار برای جشنواره است که ویترینی برای نمایش نتیجه‌ی همه‌ی فعالیت‌ها است. از دیگر سو در این جشنواره همه با استفاده از تجربه‌های هم می‌توانند رشد کنند. در نتیجه ما تلاش می‌کنیم رقابت این جشنواره تجربه بسازد و باعث تبادل داشته‌ها شود، نه این‌که استرس‌زا و ناسالم باشد.

علاوه بر این قرار است که استان‌های فعال‌تر در این حوزه شناسایی و هر کدام در هر منطقه به عنوان انجمن‌های فعال ما مشخص شوند. هدف این است که ما با این انجمن‌ها ارتباط بیش‌تری بگیریم تا دیگر استان‌ها و انجمن‌ها هم به این سطح برسند. در نتیجه در هر منطقه از کشور یک استان به عنوان پایلوت خواهیم داشت.

در حال‌ حاضر هر استان یک انجمن سرود دارد؟

بله هر استان انجمن سرود دارد یا خواهد داشت و این اتفاق در حال‌ انجام است. ما با تمام انجمن‌ها ارتباط داریم، ولی در وهله‌ی اول این ارتباط نمی‌تواند با همه مستمر و تنگاتنگ باشد. در نتیجه ابتدا با تعدادی از انجمن‌های فعال‌تر شروع می‌کنیم و زمانی که احساس کردیم کار دارد روبه‌جلو می‌رود انجمن‌های بعدی را هم فعال‌تر می‌کنیم.

با توجه به عنوان این انجمن، آیا انجمن سرود کانون صرفا به آموزش و تولید سرود خواهد پرداخت و یا دیگر شاخه‌های هنر موسیقی را هم دربر می‌گیرد؟

فعلا برای شروع کار این انجمن با سرود شروع می‌شود، اما در ادامه احتمالا منجر به این خواهد شد که موسیقی را هم در این انجمن دخیل کنیم. چه‌بسا که سرود یا گروه کُر اصلا جدا از موسیقی نیست و یکی از شاخه‌های آن است. الان آهنگ‌سازی کارها انجام می‌شود و اعضا روی آن می‌خوانند، ولی شاید در آینده بتوانیم از نوازندگان هم به صورت زنده استفاده کنیم. چه‌بسا بسیاری از استان‌های ما سازهای بومی و محلی خودشان را دارند و ما می‌خواهیم از این ظرفیت استفاده کنیم. ما حتی در نظر داریم که جشنواره‌ی سرودهای محلی و بومی را راه‌اندازی کنیم تا نوازندگان ما با سازهای محلی خودشان در این جشنواره هنرنمایی کنند. پس ما حتما بحث موسیقی را هم در این انجمن دنبال خواهیم کرد.

در دوره‌های گذشته کانون پرورش فکری در حوزه‌ی موسیقی آثار فاخری برای کودکان‌ونوجوانان تولید کرده است. آیا تشکیل انجمن سرود می‌تواند مقدمه‌ای بر احیای جریان‌سازی کانون در حوزه‌ی موسیقی کودک‌ونوجوان باشد؟

قطعا این امیدواری وجود دارد. ممکن است بسیاری از اعضای کودک‌ونوجوان کانون که فعالیت سرود یا موسیقی را انتخاب می‌کنند برای اولین‌بار وارد این حوزه شوند، ولی آن‌ها پرورش داده می‌شوند که در این حوزه رشد کنند و این روند ادامه‌دار شود. کار به این شکل خواهد بود که ابتدا بخش سرود تقویت خواهد شد و در بخش موسیقی هم به‌طور موازی پیش خواهیم رفت. موسیقی قبلی کانون موسیقی استودیویی بود که آهنگ‌سازی و ضبط می‌شد. این روند ادامه خواهد داشت و ان‌شاءالله سعی می‌کنیم کیفیت آن را افزایش دهیم. با این‌ حال در بخش سرود کار کمی متفاوت است، چرا که باید با اعضای گروه به صورت زنده کار کنیم تا آن‌ها پرورش پیدا کنند.

در پایان از کسانی که این انجمن را پایه‌گذاری کرده‌اند تشکر ویژه دارم و امیدوارم بتوانیم با کمک همه‌ی دوستان کار مثبتی انجام دهیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =