سفر نوجوانان تهرانی به پدیده‌های کیهانی آغاز شد

اعضای نوجوان مراکز کانون استان تهران با عضویت در انجمن تخصصی نجوم، در اولین جلسه آن که در مرکز علوم برگزار شد، شرکت کردند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران، در ادامه برگزاری کارگاه‌های آموزشی کانون که در نیمه نخست سال ۱۳۹۷ ویژه اعضای نوجوان برگزار شد، انجمن تخصصی نوجوانان با عضویت ۲۰ نوجوان از ۶ مرکز فرهنگی هنری، با محوریت «نجوم و ستاره‌شناسی» عصر روز سه‌شنبه ۲۵ دی‌ماه ۱۳۹۷ کار خود را آغاز کرد.

بنابراین گزارش، اولین جلسه این انجمن در مرکز علوم و زیست‌شناسی کانون استان و با حضور«مرصاد جعفری» مدرس نجوم و کیهان‌شناسی برگزار شد و در اولین گام، توضیحات کلی در رابطه با علم نجوم، کهکشان‌ها و اجرام اعماق فضا، دستاوردهای فضایی ایران و دیگر کشورها، به شرکت‌کنندگان ارائه شد.

این دانشجوی دکترای رشته آب و هواشناسی و عضو مرکز علوم و ستاره‌شناسی تهران، در ادامه، ابزارهای نجوم همچون انواع تلسکوپ، دوربین، لنزهای تخصصی برای عکاسی از آسمان شب و ... را برای آشنایی هرچه بیشتر مخاطبان معرفی کرد و در بخش عملی زیر گنبد آسمان نمای این مرکز، اقمار، سیارات، سحابی ها و دیگر تعاریف نجومی را مرور کرد.

همچنین بخش‌های علمی و عملی این انجمن توسط کبرا بابایی کارشناس فرهنگی و مسئول این انجمن، معرفی و پس از اعلام کمیته‌های متنوع توسط وی، اعضای حاضر با توجه به علاقه‌مندی و توانمندی‌شان در کمیته‌ها ثبت‌نام کرده تا به عنوان عضو فعال در انجمن به فعالیت‌های موردعلاقه‌شان بپردازند.

براین اساس، بابایی در ادامه ضمن معرفی عناوین کمیته‌ها «کمیته کتاب‌خوانی، کمیته نشریه و بولتن کاغذی و مجازی، کمیته برگزاری نمایشگاه، کمیته نظارت و ارزیابی، کمیته اطلاع‌رسانی و کمیته تشریفات»، توضیحات کافی در خصوص وظایف و اهداف هر کمیته را به اعضا ارائه داد.

در ادامه این انجمن که حدود ۲۰ عضو نوجوان از مراکز۱۶, ۲۲, ۲۶, ۴۰ , ۴۳, ۴۴ در آن حضور داشتند، مدرس کارگاه از اعضا خواست تا نظرات و پیشنهادات خود را در ارتباط با مباحث موردعلاقه‌شان در حیطه نجوم و ستاره‌شناسی و همچنین فعالیت‌های انجمن بیان کنند که با پیشنهادهای بسیار خوب اعضای کانون مواجه شد و از ایده‌های بسیار خوب آنان تقدیر و تشکر کرد.

تشکیل گروه در فضای مجازی و تالارهای گفتگو با مباحث نجوم ویژه نوجوانان، بارگذاری کتاب‌های صوتی به عنوان خروجی کمیته کتاب‌خوانی انجمن، طراحی بازی‌های نجومی اینترنتی، معرفی نرم‌افزارهای نجومی به نوجوانان و آموزش کاربری آن‌ها، تهیه پاورپوینت از جلسات انجمن و انتشار در فضای مجازی و مدیریت وبلاگی با موضوع انجمن و... ازجمله پیشنهادهای نوجوانان حاضر بود.

گفتنی است نخستین جلسه از انجمن نجوم، در مرکز تخصصی علوم (۴۴) کانون تهران، واقع در منطقه ۱۳، خیابان نیروی هوایی، فلکه لوزی، جنب مترو کلاهدوز برگزار شد و قرار است هر ۴۵ روز یک بار اعضای آن با حضور اساتید مجرب دور هم جمع شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =