برگزاری مهرواره‌ها راه برون‌رفت از فراموشی هنرهای سنتی

داور هفتمین دوسالانه ملی هنرهای تجسمی کانون به نقش پررنگ این مجموعه فرهنگی در احیای هنرهای بومی سنتی اشاره داشت و گفت: «تاثیر برگزاری مهرواره بوکه بارانه در آثار ارسالی به بخش هنرهای بومی سنتی دیده می‌شود.»

 به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، لیلا کفاش‌زاده با بیان این مطلب افزود: دیگر استان‌ها نیز با برگزاری چنین رویدادها و مهرواره‌ها(جشنواره‌های غیر رقابتی) می‌توانند در معرفی سنت و هویت خود گام‌هایی بردارند.

وی گفت: «بحث هنرهای بومی وسنتی در کشور چند قومیتی ایران، بحث هویت را مطرح می‌کند و هر موضوعی که قرار است به آن پرداخته شود بهتر است با آموزش به کودکان همراه باشد.»

کفاش‌زاده به ضعف سیستم آموزش و پرورش رسمی در حفظ هنرهای سنتی اشاره کرد و گفت: «آموزش و پرورش رسمی ما درسی به عنوان هنر سنتی و بومی ندارد و در درس‌های هنر هم به آن به‌صورت جدی  پرداخته نشده است. بنابراین درآموزش غیررسمی، کانون که کودک محور است می‌تواند مدیریت این کار را برعهده داشته باشد و در قالب آفرینش‌های فرهنگی هنری به این موضوع بپردازد. و چه بهتر که این نهاد شهر به شهر و روستا به روستا به آن بپردازد. من بسیار خوشحالم که این بخش را در جشنواره دیدم و البته در میان آثار دریافتی، کنار هنرهای بومی دیگری عروسک‌های مختلفی دیده می‌شد که هر کدام هویت مستقل داشتند.»

این دانش‌آموخته رشته مرمت آثار تاریخی درباره آثار داوری شده گفت: «بعضی کارها خیلی خوب بود. بعضی استان‌ها عالی بودند. و مشخص است در برخی استان‌ها نسل اندر نسل و خانوادگی به آن پرداخته شده و اثر ارسالی فرمایشی نبوده است.»

عضو شورای کتاب کودک اشاره داشت: «با این حال در بعضی آثار، هنر را تلفیق کرده بودند که با نظر داوران کاردستی‌ها را کنار گذاشتیم. چرا که احساس کردیم وقتی فرصتی برای اهمیت به هنر بومی پیدا شده است باید خیلی جدی‌تر به آن پرداخت. چرا که این هنر معرف بستر فرهنگی ماست. از سویی عدم شناخت والدین و مربیان از هنر سنتی و بومی قابل رویت بود. الزاما همه مربیان کانون در رشته صنایع دستی و هنرهای مرتبط تحصیل نکرده‌اند. به همین دلیل برخی آثار از تعریف‌های هنر بومی دور بود.»

مدیر دفتر کودک پژوهش‌گاه میراث فرهنگی به تاثیرات مهرواره بوکه بارانه در آثار دریافتی اشاره داشت و ادامه داد: «در بسیاری از آثار ارسالی کردستان انعکاس مهرواره دیده می‌شد. آثار فراوان قابل تاملی به داوری گذاشته شد. این مهرواره خروجی خوبی داشته است و امیدواریم دیگر استان‌ها هم به برگزاری مهرواره اقدام کنند.»

کفاش‌زاده راه حل آشنایی بیشتر خانواده‌ها و کودکان را آموزش مربیان کانون دانست: «امسال کارگاه‌هایی برای مربیان کانون استان و با همکاری سازمان میراث فرهنگی برگزار شد. پیشنهاد می‌کنم با برگزاری استانی این کارگاه‌ها مربیان بیش‌تری را تحت آموزش قرار دهیم.»

گفتنی است که ۴۰۰ اثر بومی و سنتی در هفتمین دوسالانه ملی هنرهای تجسمی کانون به داوری گذاشته شد که برگزیدگان آن معرفی شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =