نستعلیق شناسنامه ملی ماست

داور هفتمین دوسالانه ملی هنرهای تجسمی کانون پرورش فکری، توجه مدارس و خانواده‌ها به کاربردهای اجتماعی و آموزشی خوش‌نویسی را خواستار شد.

الهه خاتمی در گفت‌وگویی با اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، پررنگ شدن نقش خط فارسی در مدارس را بررسی کرد و گفت: «خط برای ما هم هنر است و هم کاربردی است. این‌طور نیست که با ورود فن‌آوری، کاربردهای این هنر از زندگی ما رخت بربسته باشد. نستعلیق شناسنامه‌ ملی ماست و باید باور داشته باشیم که خوش‌نویسی در تفکر، اخلاقیات و توانمندی فرزندان‌مان موثر است.»

وی به توجه‌نکردن بخش آموزش رسمی و غیررسمی به این هنر پرداخت و افزود: «خوش‌نویسی می‌تواند سکان‌دار مسایل اجتماعی و فرهنگی باشد. این درحالی است که دست‌اندرکاران این امر خیلی کم به آن توجه داشته‌اند. در این سال‌ها انجمن خوش‌نویسان این بار را بر دوش کشیده است. اما ما باید این نیاز را ایجاد کنیم که هر کسی بتواند با خط خوش بنویسد. این ضرورت به معنای هنرمند شدن همه نیست. اما خط خوب فارسی و تلاش برای رسیدن به آن سبب تحقق گام‌های مثبتی در جامعه می‌شود.»

این هنرمند در پاسخ به این سوال که تاثیرهای خوش‌نویسی بر مسایل فرهنگی و اجتماعی چیست، عنوان کرد: «می‌توانم با یک مثال ‍پاسخ این سوال را بدهم. دانشجویی داشتم که پایان‌نامه‌اش با عنوان «تاثیر خوش‌نویسی در تمرکز و بالابردن سطح یادگیری دانش‌آموزان» ارائه کرد. با مطالعه‌ای میدانی مشخص شد دانش‌آموزانی که درگیر خوش‌نویسی بوده‌اند سطح یادگیری و قدرت تمرکز بیش‌تری داشته‌اند. از سوی دیگر توجه داریم که این هنر فرزندان‌مان را با ادبیات فاخر و دین همسو می‌کند و او را به تعقل وامی‌دارد. این همسویی منجر به کاهش آسیب‌های اجتماعی خواهد شد.»

این کارشناس و مدرس در پایان این گفت‌وگو درباره آثار داوری شده در هفتمین دوسالانه ملی هنرهای تجسمی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سخن گفت و توضیح داد: «کیفیت آثار ارایه شده خوب بود. اما در فضایی که امکانات بیشتر شده است، می‌توان آثار بهتری خلق کرد. با این بسترسازی اگر مربیان کانون بتوانند گزارش «عملکرد»ی زیر نظر متخصصان بنویسند، نیازها و ضعف‌ها شناخته خواهد شد.»

خاتمی به نقاط ضعف آثار رسیده اشاره داشت: «اغلب دیده می‌شد که حواشی مهم‌تر از خطاطی است و تزیینات بر آن پیشی گرفته‌اند. در حالی‌که ما برای ارزیابی، کیفیت و سبک خوش‌نویسی را مد نظر قرار دادیم.»

 برگزیدگان بخش خوش‌نویسی در چند رده‌ی سنی انتخاب شده‌اند که اسامی آن‌ها اعلام شده است.

گفتنی است نمایشگاه آثار برگزیده‌ هفتمین دوسالانه‌ی هنرهای تجسمی «آفرینش» از ساعت ۱۴ هفتم بهمن ۱۳۹۷ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران افتتاح می‌شود و تا ۲۲ بهمن ادامه دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =