شاهنامه گونه‌ای از تفکر انتقادی است

مدیرکل آفرینش‌های ادبی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان معتقد است شاهنامه گونه‌ای از تفکر انتقادی است که در حوزه‌ی فرهنگی الگوی نقد تعلیمی و تربیتی به شمار می‌رود.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، سودابه امینی در آیین گشایش مرکز تخصصی شاهنامه‌خوانی کودک و نوجوان در شهرستان فارسان استان چهارمحال‌وبختیاری با بیان این مطلب گفت: با تکیه بر شاهنامه می‌توان نقدهای اجتماعی، فرهنگی و سیاسی انجام داد.

وی که خود طراح ایده‌ی راه‌اندازی مرکز تخصصی شاهنامه‌خوانی کودک و نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در شهرستان فارسان است در ادامه افزود: می‌توان از فردوسی به عنوان معلم خاص ایل بختیاری نام برد.

مدیرکل آفرینش‌های ادبی و هنری کانون شاهنامه فردوسی را سروده‌ای در ستایش پاکی و راستی عنوان کرد و اظهار داشت: شاهنامه اثری ایزد محور است که شاهان آن به دلیل دور شدن از پاکی و راستی از پادشاهی برکنار می‌شوند.

امینی شاهنامه را اثری تمدن محور دانست و یادآور شد: فردوسی در این کتاب ماندگار به تمدن ایرانی صحه می‌گذارد و آن را تایید و ترویج می‌کند.

او اضافه کرد: در شاهنامه فردوسی شاهد گفت‌وگوی عمیق فرهنگی ایرانیان با خارج از ایران هستیم که در آن ایرانیان از مدل فکری و عقیدتی بهره‌مند هستند.

شاعر و نویسنده‌ی کتاب‌های کودک و نوجوان شاهنامه را مروج فرهنگ ایرانی و سازگار با روحیه‌ی مردم غیور ایران دانست و بیان کرد: روحیه‌ی پهلوانی که در صفت‌های بارز رستم در شاهنامه دیده می‌شود را می‌توان در مردم ایل بختیاری و تمام فرق چهارلنگ و هفت‌لنگ مشاهده کرد.

وی افزود این ویژگی نشان می‌دهد که ایل بختیاری برای وقت‌گذرانی شاهنامه نخوانده است بلکه شاهنامه خوانده تا پهلوانی کند، انسان بهتری باشد و در عین سلحشوری جوانمرد باشد به همین دلیل فردوسی را می‌توان معلم ایل بختیاری دانست.

امینی ادامه داد: همه‌ی کودکان ایل بختیاری را می‌توان کودکان شاهنامه فرض کرد و ویژگی‌آن‌ها را در سیمای کودکان ایل بختیاری دید.

وی مرکز شاهنامه‌خوانی را یک مرکز نمادین دانست چرا که معتقدم تمام خانه‌هایی که شاهنامه‌خوانی در آن انجام می‌شود مرکز شاهنامه‌خوانی‌اند و نمی‌توان گفت استان چهارمحال‌وبختیاری یک مرکز شاهنامه‌خوانی دارد این استان یک‌پارچه نماد شاهنامه‌خوانی است.

مرکز تخصصی شاهنامه‌خوانی روز چهارم بهمن ۱۳۹۷ در مرکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارسان در استان چهارمحال‌وبختیاری گشایش یافت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =