کد خبر: 285452
تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۵
جشنواره‌ها، چراغ هنر کودک را  روشن‌ نگاه می‌دارد

داور هفتمین دوسالانه ملی هنرهای تجسمی کانون، جشنواره‌ای شدن نقاشی‌های کودکان را یک آفت خواند و خواستار توجه بیش‌تر کانون و آموزش پرورش به حفظ جایگاه این هنر شد.

رضا عبدلی داور بخش نقاشی این جشنواره در گفت‌وگویی با اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون اعلام کرد: «در این دور از جشنواره متاسفانه شاهد کاهش کیفیت آثار بودیم. اگرچه نقش بحران‌های اجتماعی و عدم توجه خانواده‌ها در این امر مهم است، با این حال یک‌نواختی آثار و تمرکز بر شیوه‌ای از تولید اثر در اغلب کارها دیده می‌شد. این امر نشانه‌ جشنواره‌ای شدن کارها و هدایت نادرست برخی از مربیان است.»

این مدرس کارگاه‌ ویژه کارشناسان و مربیان هنری کانون تاکید کرد: «کارهای نو با نگاه‌های نو از این فیلتر عبور کردند. با این حال آثاری که به صورت دیکته شده به جزییات پرداخته بودند، بافت و ریتم‌های متحدالشکل داشتند و مشخص بود به دلیل موفقیت آثار ‍پیشین به صورت جشنواره‌ای خلق شده‌اند، از داوری کنار گذاشته شد.»

وی به نقش مهم کانون و آموزش و پرورش در حفظ هنر اشاره داشت و گفت: «هنر به هر شکل آن، چه در قالب نمایشی یا تجسمی باید حفظ شود. هنر یک ثروت است و نباید در آن فقیر شویم. گرچه این ثروت مادی نیست اما حال ما را خوب و از انزوای کودکان جلوگیری می‌کند. برگزاری چنین جشنواره‌هایی از سوی کانون پرورش فکری قدمی است برای روشن ماندن این چراغ تا هنر تعطیل نشود.»

این کارشناس توصیه کرد: «ضروی است والدین به آشنایی فرزندشان با هنر بها بدهند. ابزارهایی در اختیارشان بگذارند و در اثر دست نبرند. خوب است در کنار همکاری با آن‌ها، به عنوان بیننده عمل کنیم. بچه‌ها را نبندیم. و فراموش نکنیم که خلق هنر برای کسب جایزه نیست.»

بر همین اساس، در این دور از جشنواره ۱۲۸۹ اثر در بخش نقاشی مورد بررسی و داوری قرار گرفت. معصومه فاضلی‌مقدس و فیروزه ولدآبادی دیگر داوران این بخش بودند.

گفتنی است نمایشگاه هنرهای تجسمی کانون هم‌زمان با جشن‌های چهلمین سال‌روز پیروزی انقلاب اسلامی ایران از ۷ بهمن ۱۳۹۷ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری در خیابان حجاب تهران برپا شده و تا روز ۲۲ بهمن ادامه خواهد داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =