فیلم‌سازی نگاه من را به زندگی تغییر داد

پاتوق فیلم‌سازی کانون با حضور مسعود زارعیان و علاقه‌مندان به حوزه سینما در مرکز فرهنگی هنری شماره۷ کانون مشهد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، پنج‌شنبه۱۱ بهمن‌ماه۱۳۹۷ اولین کارگاه آموزشی پاتوق فیلم‌سازی کانون با عنوان «فیلم‌سازی مستند با موبایل» در مرکز تخصصی تئاتر کودک واقع در مرکز فرهنگی هنری شماره۷ کانون مشهد برگزار شد.

مسعود زارعیان مدرس دوره در تعریف سینما گفت: ما هفت هنر چون تئاتر، نقاشی، موسیقی، مجسمه‌سازی و ... داریم و سینما به عنوان هنر هفتم ابزاری برای انتقال پیام به مخاطب است که نه تنها شش هنر دیگر را به خدمت گرفته بلکه موجبات اعتلای آنها را نیز فراهم آورده است. مستندساز کشورمان در ادامه از مهم‌ترین نیاز انسان یعنی ارتباطات یاد کرد و گفت: سینما به ما کمک می‌کند تا بتوانیم با آن‌هایی که زبان مشترک نداریم نیز ارتباط برقرار کنیم. از زمانی که من به سراغ فیلم‌سازی و به ویژه مستندسازی رفته‌ام، نگاهم به زندگی و افراد پیرامونم تغییر کرده است. سینما جرأت حرف زدن را به ما می‌دهد و ما با یک فیلم کوتاه و یا حتی یک تصویر می‌توانیم بر مخاطب خود تاثیر بگذاریم.

مدرس دوره در تقسیم‌بندی کلی آثار سینمایی، سه شاخه سینمایی فیلم داستانی، فیلم مستند و انیمیشن را معرفی کرد و گفت: فیلم مستند بر مبنای واقعیت ساخته می‌شود اما در فیلم داستانی تخیل و داستان نیز نقش دارد. زارعیان در ادامه به ساختار کلاسیک داستان و اهمیت نقش شخصیت‌ها در فیلم تاکید کرد و گفت: در هر داستانی، شخصیتی وجود دارد که برای رفع نیاز خود مسیری را انتخاب می‌کند و در این میان با موانعی مواجه می‌شود که پس از کشمکش‌های فراوان، در اوج قصه بر موانع غلبه می‌کند و گره‌گشایی صورت می‌گیرد. در انتخاب شخصیت‌ و سوژه داستان دقت کنید چرا که این شخصیت‌ها هستند که با شما می‌مانند و باعث ماندگاری داستان در ذهن مخاطب و تاثیرگذاری بر آنان دارد.

در پایان این دوره آموزشی حاضران به تماشای فیلم مستند ۶۰ثانیه‌ای که مسعود زارعیان تهیه کرده بود نشستند و قرار شد هر یک از شرکت‌کنندگان برای جلسه بعدی سوژه‌ای انتخاب کنند و با تلفن همراه خود فیلم کوتاهی و در حد ۶۰ثانیه‌ بسازند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =