آموزش عکاسی به کودکان، نیازمند توجه نهادهای فرهنگی است

داور بخش عکاسی هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی معتقد است آموزش هنر عکاسی به کودکان و نوجوانان به عنوان یک هنر کارآمد و تاثیرگذار هنوز در کانون و دیگر بخش‌های فرهنگی و هنری کشور مورد توجه قرار نگرفته است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علیرضا کریمی‌صارمی در ارزیابی آثار این بخش گفت: «آثار عکاسی به‌ویژه در گروه سنی ۷ تا ۱۲ سال قابل قبول و قابل تامل بود. اما از آن‌جا که به عکاسی در کانون مانند دیگر بخش‌های فرهنگی و هنری کشور چندان پرداخته نمی‌شود نمی‌توان توقع بیش‌تری از بچه‌ها داشت.»

او در تشریح این موضوع ادامه داد: «وقتی فعالیت گسترده‌ای در سطح مراکز نداشته باشیم، توقع‌مان همان عکس‌هایی است که کودکانی که دوربینی در اختیار داشته‌ در سفرهای خانوادگی تهیه کرده‌اند و چندان نگاه یا دوربین تیزبینی نبوده است.»

بنیان‌گذار آژانس عکس ایران درباره‌ نقش شعار امسال کانون یعنی «تمرین زندگی» و وجود آن در نگاه عکاسانه‌ اعضای کانون پرورش فکری توضیح داد: «زمانی‌که شعار یا تیتری را برای جشنواره یا برنامه‌ای انتخاب می‌کنیم باید ببینیم از قبل چه اندازه در کلاس‌های آموزشی به این مساله پرداخته‌ و ذهن بچه‌ها را تا چه حد با این موضوع درگیر کرده‌ایم.»

به گفته‌ی او وقتی درباره‌ی این موضوع‌ها با بچه‌ها صحبت نشده باشد در ناخودآگاه آن‌ها چیزی درباره‌ آن وجود نخواهد داشت تا آن‌را در اثر هنری‌شان بگنجانند.

کریمی‌صارمی ادامه داد: زندگی برای بچه‌ها حول محور خانواده می‌گذرد نه جامعه یا یک مرکز فرهنگی- هنری. یعنی همان تعاریفی که خانواده از زندگی ارایه می‌دهند. بنابراین کودک در ذهن‌اش دریافت‌هایی دارد که از پیرامون خودش یعنی خانواده‌ گرفته است.

این مدرس تاکید کرد: «نگاهی مانند شعار «تمرین زندگی» در آثار بچه‌ها وجود داشت اما زمانی‌ می‌توانست قوام‌ یافته‌تر باشد یا در آینده آن‌را پخته‌تر کنیم که در کارگاه‌های آموزشی درباره‌ زندگی برای کودکان و نوجوانان صحبت کنیم.»

کریمی‌صارمی در پایان یادآور شد: «در چنین شرایطی است که موضوع‌ها تبدیل به فکر و اندیشه‌ی بچه‌ها و بعد تبدیل به اثر هنری می‌شود و سپس می‌توان آن‌ها را تحلیل یا نقد و بررسی کرد.»

گفتنی است نمایشگاه آثار برگزیده‌ هفتمین دوسالانه‌ی هنرهای تجسمی «آفرینش» روز هفتم بهمن ۱۳۹۷ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران گشایش یافت و تا ۲۲ بهمن ادامه دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =