اتفاقات دوران جنگ تحمیلی را به درستی به نسل امروز منتقل کنیم

انتقال ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب و جنگ تحمیلی به نسل امروز یک وظیفه‌ است، از انتقال وارونه اتفاقات بپرهیزیم و واقعیات آن دوران را به آن‌ها منتقل کنیم.

به گزارش روابط‌عمومی اداره کل کانون کرمان، نشست نقد و برسی کتاب " اردوگاه اطفال" صبح یازدهم بهمن با حضور بیش از ۸۰ عضو از مراکز فرهنگی هنری کانون و احمد یوسف‌زاده نویسنده کتاب در مجتمع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کرمان برگزار شد.

یوسف‌زاده با اشاره به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: انقلاب یک پدیده‌ی خجسته بود که دستاوردهایش کم نیست؛ امنیت امروز جامعه به واسطه‌ی انقلاب و ارزش‌های انقلاب است.

وی افزود: برای نسلی که روزهای انقلاب را تجربه نکرده‌اند وظیفه ماست که آرمان‌های انقلاب را به آن‌ها منتقل کنیم.

نویسنده کتاب " اردوگاه اطفال" خاطرنشان کرد: در کشورهایی که با یک انقلاب و یا جنگ روبرو می‌شوند، ادبیات پایداری شکل می‌گیرد، چرا که گاهی هویت از مظلومیت به وجود می‌آید.

یوسف‌زاده نسل جدید را مایه‌ی افتخار کشور دانست و یادآور شد: شاید دیدگاه برخی بر این باشد اگر خدای ناکرده بار دیگر در این کشور جنگی رخ دهد نسل جدید در دفاع از میهن حاضر نمی‌شوند، اما وقتی با این نسل ارتباط گرفته شود و حرف آن‌ها را بشنویم به یقین می‌رسیم که نظام‌های ارزشی هیچ‌گاه و برای هیچ‌نسلی فرو نمی‌ریزد.

این نویسنده گفت: برای خیلی از آزادگان بیان خاطرات دوران اسارات سخت است ولی من سعی کردم با مرور این خاطرات حرف بسیاری از اُسرا را در ۲ کتاب "آن ۲۳ نفر" و " اردوگاه اطفال" به گوش همه برسانم.

وی انتقال درست اتفاقات دوران جنگ به نسلی که آن دوران را تجربه نکرده‌اند انگیزه خود برای نوشتن کتاب " اردوگاه اطفال" عنوان و خاطرنشان کرد: در دوران جنگ، جوی بر کشور حاکم بود که همه دوست داشتند در دفاع از کشور سهیم باشند، ترس از کشته شدن در دل رزمندگان وجود نداشت، اگرچه ترس یک نعمت خدادای ست اما مهم این است که این ترس رزمندگان را از مسیر حق که در پیش گرفته بودند خارج نمی‌کرد.

نویسنده کتاب " اردوگاه اطفال" گفت: در این کتاب تنها به خاطرات خودم بسنده نشده است و از دوستانی که در آن دوران با من بودند کمک گرفتم.

یوسف‌زاده خطاب به اعضای کانون اظهار داشت: امیدوارم هر روز کتاب بخوانید؛ اگرکتاب بخوانید می‌توانید صاحب‌نظر شوید وگرنه باید فقط حرف‌های دیگران را تکرار کنید.

وی افزود: سعی کنید ایمان را در خودتان تقویت کنید و یک انسان مؤثر باشید، هر چه ایمان ضعیف‌تر باشد؛ انسان زودتر در مقابل سختی و مشکلات جا می‌زند.

بنا بر این گزارش، شخصیت‌پردازی قوی، نگاه به جنگ و رزمندگان با زاویه‌ای هنرمندانه، انتقال درست فرهنگ به نسل نوجوان و فضا سازی عینیِ داستان به طوری که خواننده به راحتی می‌تواند اتفاقات را در ذهنش تصویرسازی کند، از مهم‌ترین نقاط قوت کتاب " اردوگاه اطفال" از دیدِ اعضای مراکز فرهنگی هنری کانون بود.

یک عضو نوجوان دختر از مرکز راور درباره این کتاب گفت: در این کتاب با شخصیت‌ نوجوانانی مواجه می‌شویم که به این باور رسیده‌اند که برای حفظ آرمان‌هایشان بجنگند و از جانشان بگذرند.

او معتقد بود که " اردوگاه اطفال" یک شاهکار ادبی است که ارزش‌های انقلاب و جنگ را به سبک خاطره‌نگاری زنده نگه می‌دارد، زیبایی و کمالِ شهادت به وضوح در آن مشهود است و لحظه لحظه‌اش زندگی و حیات است؛ وصف ایثارگری کسانی که ازحیات خود برای حفظ حیات سرزمین گذشتند.

ملکی پسر نوجوان عضو کارگاه داستان مرکز آفرینش‌های ادبی کانون کرمان، انسجام نوشتاری و کشش لازم برای همراه کردن مخاطب با کتاب را از برجسته‌ترین ویژگی‌های " اردوگاه اطفال" عنوان کرد و گفت: به عنوان خواننده کتاب با اتفاقات آن گریستیم و با آن خندیدیم.

این نوجوان معتقد است:  اصلی‌ترین نیازِ نوجوانان امروز شکل‌گیری هویت است و شخصیت‌های کتاب "اردوگاه اطفال"  هویتی دارند که هاله‌ای از حسرت را در دلِ خواننده ایجاد می‌کند.

ملکی می‌گوید: سیر شکل‌گیری شخصیت چنین افرادی که از جان خود در دفاع از میهن‌شان گذشتند بایستی بیان شود ودر کتاب‌های دفاع مقدس این کمبود وجود دارد که به جوانب انسانی جانبازان، شهدا و آزادگان کمتر پرداخته شده است و روحیات کودکی، نوجوانی و جوانی آن‌ها کمتر گفته شده است.

در همین حال، خوانندگان کودک و نوجوان کتاب اردوگاه اطفال اعتقاد داشتند فضای جنگ برای نسل جدید به‌گونه‌ای بیان شده که قابل درک نیست و این کتاب نگاه نسل جدید را به جنگ و شهدا تغییر می‌دهد.

در پایان این مراسم نیز، سه تقریظ برتر که توسط اعضای کانون بر کتاب اردوگاه اطفال نوشته شده بود تقدیر شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =