فعالیت‌های زیست محیطی کانون به «دوستی با تالاب» رسید

همایش «دوستی با تالاب» با هدف تقویت مهارت‌های درست‌زندگی‌کردن و پاس‌داشت محیط‌زیست، در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان رشت برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان گیلان، این همایش با همراهی کانون پرورش فکری،  محیط‌زیست و آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (جایکا) صورت‌گرفت و طی آن بخشی از توان‌مندی و دست‌آوردهای یک‌ساله مربیان و اعضای کانون در حوزه‌ی فعالیت‌های زیست‌محیطی به نمایش‌گذاشته شد.

نقطه‌ی آغاز این همایش سخنان مدیر کل کانون استان گیلان بود که به مرور دست‌آوردهای کانون در همراهی با محیط‌زیست و جایکا پرداخت و سال جاری را نقطه‌ی اوج  این همکاری‌های پنج‌ساله برشمرد.

اسفندیارضیائی در ادامه با مهم‌توصیف‌کردن فرصت همکاری با جایکا در حوزه‌ی فعالیت‌های زیست محیطی گفت: ترویج فرهنگ صیانت از موهبت‌های الهی، از مولفه‌های توسعه‌ی پایدار است و کانون با تکیه بر پشتوانه ارزش‌مند مربیان و اعضا توانسته در سایه‌ی فعالیت‌های فرآیندمحور، نتایج روشنی را در این حوزه داشته‌باشد.

اسفندیارضیائی، مدیر کل کانون استان گیلان

وی برهمین اساس به برنامه‌های مشترک، ازجمله: گردش‌گری علمی، بازدید بیش‌از ۵ هزار کودک و نوجوان از پناهگاه حیات وحش سلکه بندرانزلی و حضور بیش‌از ۲۲ گروه از اعضای کانون در این تالاب اشاره داشت و برگزاری نمایشگاه آثار مشترک اعضای کانون در کوشیروی ژاپن و استان گیلان را بخشی از این دست‌آوردها عنوان‌کرد.

پایان بخش سخنان ضیائی  تاکید بر ضرورت‌ توجه نظام آموزشی کشور به فعالیت‌های زیست‌محیطی و لزوم پاس‌داشت همگان از موهبت‌های خدادادی بود و وی در پایان ابراز امیدواری‌کرد تا در سایه‌ی راه‌اندازی نخستین مرکز تخصصی علوم کودک و نوجوان، زمینه‌های مناسبی برای آگاهی‌بخشی هرچه بیش‌تر به آینده‌سازان ایران اسلامی‌فراهم‌شود.

کارشناس حفاظت از اکوسیستم تالاب در تیم کارشناسی آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن(جایکا) نیز در این همایش از نتایج مثبت همکاری‌های مشترک با کانون سخن‌گفت و با تبیین این موضوع که فعالیت‌های جایکا در ۵ کارگروه «مدیریت فاضلاب»، «پسماند جامد»،« مدیریت آبخیزداری»، «حفاظت از اکوسیستم تالاب» و «حفاظت از محیط‌زیست» صورت‌گرفته‌است، گفت: مهم‌ترین هدف این فعالیت‌ها ارایه‌ی آموزش‌های زیست‌محیطی، به ویژه در طولانی مدت است.

هیتوشی واتانابه، کارشناس حفاظت از اکوسیستم تالاب در تیم کارشناسی جایکا

هیتوشی واتانابه هم چنین اشاره‌ای به روند مرکز آموزشی سلکه‌ی بندرانزلی داشت و با ارایه‌ی گزارشی از فعالیت‌های صورت‌گرفته جایکا در آن افزود: آموزش‌های زیست‌محیطی یک تمرین خوب برای حفاظت از تالاب است تا بسترهای مناسب برای انتقال آن به نسل‌های آینده فراهم شود.

این فعال محیط‌زیست در ادامه ضمن قدردانی از همراهی مدیرکل و کارکنان کانون در نهادینه‌سازی فرهنگ حفاظت از محیط‌زیست، توصیه‌ای برای کودکان و نوجوانان داشت و ضمن مهم‌ارزیابی‌کردن مطالعه کتاب‌های علمی، از آنان خواست لذت بازدید از تالاب‌ها را تجربه‌کنند.

برپایه این گزارش، ارایه‌ی طرح اقدام پژوهی با موضوع تالاب از سوی عضو مرکز فرهنگی هنری کانون شفت، پخش فیلم برگزیده جشنواره فیلم کودک و نوجوان عضو کانون شماره ۲ بندرانزلی با عنوان«لطفاً زمین را پاکیزه نگه‌داریم» و اجرای نمایش «گنده پکیج» اعضای مرکز شماره یک کانون رشت و اهدای جایزه به برگزیدگان، از جمله برنامه‌های این همایش بود که با پخش نماهنگ فعالیت‌های علمی، خوانش دوزبانه بیانیه  دوست‌داران محیط‌زیست به زبان‌های فارسی و انگلیسی همراه‌شد.

ارایه طرح اقدام پژوهشی از سوی عضو کانون شهرستان شفت
اجرای نمایش« گنده پگیج» اعضای مرکز فرهنگی شماره یک کانون رشت
خوانش بیانیه به دوزبان انگلیسی و فارسی
نمایش فیلم برگزیده عضو کانون بندرانزلی در جشنواره فیلم کودک ونوجوان

پایان بخش این همایش نیز گشایش نمایشگاه دست‌آوردهای زیست محیطی کانون در بخش‌های « طرح دیواری»، « کاردستی»، «ماکت‌سازی» و «تصاویر علمی» بود که از ۱۴ بهمن ماه ۱۳۹۷ تا پایان دهه مبارک فجر در مرکز فرهنگی هنری شماره ۳ کانون رشت پذیرای کودکان، نوجوانان و خانواده‌ها خواهدبود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =