کد خبر: 285817
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۶
کشف عجایب جهان با چهار کتاب علمی لوکا نوولی

لوکا نوولی نویسنده ایتالیایی در چهار کتاب علمی خود به چند پرسش از مهم‌ترین پرسش‌های ذهنی نوجوانان پاسخ داده است. او با نگارش چهار کتاب به نام‌های «سلام،‌ من صفر هستم»، «سلام، من زمان هستم»،‌ »سلام، من زمین هستم»، «سلام،‌ من ربات هستم» برای گروه سنی نوجوان تلاش داشته است تا نوجوانان را به آثار علمی علاقه‌مند کند.

گزارش از محبوبه آب‌بریننوولی در این کتاب‌ها حاصل سی‌سال تحقیق و پژوهش خود را به زبانی ساده، طنازانه و بسیار جذاب بیان کرده و توانسته توجه تعداد زیادی از نوجوانان را به این موضوعات جلب کند.

در ادامه نگاهی داریم به این چهار کتاب:

سلام، من زمان هستم

زمان چیست؟ این اصلی‌ترین پرسشی است که در این کتاب به آن پاسخ داده شده است. نوولی با ذکر ده‌ها مثال جذاب از زمان، ماهیت و چگونگی آن سعی داشته تا این مفهوم را از حالت انتزاعی خارج کرده و به آن عینت ببخشد.

این کتاب در چهارده فصل و با تصاویر رنگی شادی در اختیار مخاطبان قرار گرفته است و در هر فصل آن به یکی از ویژگی‌های زمان پرداخته شده است. نکته قابل توجه این کتاب این است که تمام داستان از زبان «زمان» ‌ روایت می‌شود و زمان خود برای مخاطبان قصه دور و دراز و عجیبش را تعریف می‌کند.

نوولی با نوشتن این مقدمه وارد قصه عجیبش می‌شود:

«در این کتاب چه می‌گذرد:

زمانی که تند می‌گذرد و زمانی که مثل برق می‌گذرد.

زمانی که می‌گذرد و زمانی که می‌آید...

زمان ستارگان و زمان دایناسورها،

زمان ساعت و زمان درون شما،

زمان مدرسه و زمان اولین نمایش فیلم،

زمان داستان‌های پریان و زمان ساعت‌های اتمی

ناپیدا، سرسخت، دست نیافتنی، ناملموس، ناسنجیدنی، بسط ناپذیر، تکثیر پذیر و با این همه تقسیم پذیر، قابل بیان و قابل پیش‌بینی.»

سلام من زمین هستم

همانطور که در عنوان کتاب نیز ذکر شده است موضوع آن: داستان واقعی یک سیاره منحصر بفرد است. تاریخ زمان و آنچه از آغاز تاکنون برای ساکنانش اتفاق افتاده است یکی از جذاب‌ترین موضوعات برای نوجوانان شمرده می‌شود. لوکا نوولی در این کتاب با ذکر این مثال که اگر تاریخ کره زمین را در یک ۲۴ ساعت فشرده کنیم، خواهیم دید که بشر فقط در چند ثانیه آخر حاضر بوده است. وارد ماشین زمان شده و خواننده را به دورترین تاریخ‌ها می‌برد. این کتاب نیز در چهارده فصل و به صورت مصور رنگی منتشر شده است. هر فصل این کتاب به یکی از مقاطع تاریخی زمین و اتفاقات شگفت‌انگیز مربوط به آن پرداخته است.

در فصل دوم این کتاب می‌خوانیم:

«در آغاز من چیزی نبودم جز سنگ دانه‌ای از جنس گرد ستاره‌ای که در ابری بسیار بزرگ گرفتار بود و به دور خورشید می‌چرخید. من دیگر ذرات را به خود جمع کردم و بزرگ‌تر و سنگین‌تر شدم تا زمانی که به یک کره درخشان تبدیل شدم. این ابری که از گرد ستاره‌ای تشکیل شده بود به آرامی در اطراف خورشید پراکنده شد و مریخ و زهره و دیگر سیاره‌ها، منظومه شمسی را شکل دادند. سطح من جهنم بود، چه برسد به اعماق من! سرخ و سیاه! ۵/۴ میلیارد سال قبل که من متولد شدم، این‌گونه بودم.»

سلام، ‌ من ربات هستم

ربات‌ها یکی از جذاب‌ترین موضوعات برای کودکان و نوجوانان معاصر هستند. ذهن آنها دائم مشغول ِساختن ربات‌هایی خیالی با کارکردهایی عجیب و غریب است. این کتاب با انتخاب این موضوع وارد دنیای ربات‌ها شده و انواع ربات‌ها و قابلیت‌های آن‌ها را به زبانی شیرین و طنازانه شرح داده است. جمله آغازین این کتاب این است:‌ «سلام، من ربات هستم» ‌ با همین جمله خوانندگان همراه یک ربات کوچولو و دوست داشتنی به جهان بی‌پایان و پر از ناشناخته‌های ربات‌ها سفر می‌کنند و می‌توانند پاسخ بسیاری از پرسش‌هایشان را بیابند.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «شاید فکر می‌کنید که ربات‌ها فقط باید از آهن و پلاستیک ساخته شوند؛ ماهیچه‌های آهنی و کمی هم مغز.

اما اصلا اینطور نیست! ربات‌ها ناگهان از دل فیزیک بیرون نپریده‌اند.

مهم مغز است و آنچه به ما یاد داده می‌شود که انجام دهیم.

اگر به محافظ شخصی نیاز دارید می‌توانم محافظ‌تان باشم. حتی می‌توانم با کم‌ترین وسایل و بدون وسایل اضافی در مدرسه درس بدهم.

سلام من صفر هستم

ممکن است اگر نوجوانی به پشت جلد این کتاب نگاه کند شگفت زده شود! پشت جلد نوشته شده:‌ «صفر گرفتن در مدرسه دیگر مثل قبل نخواهد بود»! ولی منظور نویسنده چیست؟ ‌

نوولی این‌بار مفهوم صفر را برای خوانندگان نوجوانش مورد بررسی قرار داده است. نقش صفر در ریاضیات، ‌ تاریخ اختراع عدد صفر، جایگاه صفر در محاسبات ریاضی و موضوعاتی از این دست، ‌ داستان این کتاب را تشکیل می‌دهد. این کتاب نیز مثل سه کتاب قبلی یک قهرمان اصلی دارد که همان صفر است که در هر فصل با کلی تصویر جذاب و مثال‌های گوناگون پرده از رازش برمی‌دارد.

در مقدمه این کتاب آمده است: «داستان واقعی و عجیب آقای هیچ و این‌که چطور به عددی سحرآمیز تبدیل شد که توانایی بازکردن درهای بی‌نهایت، ‌ ایجاد جهان و ۱۰ برابر کردن اعداد همراهش را دارد. داستانی که از هندوستان شروع می‌شود، تا شرق و غرب عالم گسترش می‌یابد و در رایانه‌ها و تلفن‌های همراه امروزی ادامه دارد. صفر، در کنار برادرش «یک» ‌ می‌تواند نمایانگر همه اعداد و کلمات عالم باشد.

اگر دقیق نگاه کنیم، این داستانی است با چاشنی امید برای کسانی که احساس می‌کنند مثل صفر هستند، حال آنکه اعداد بسیاری در درون خود دارند.»

گفتنی است این چهار کتاب با خرید حق نشر از ناشر ایتالیایی‌اش از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با ترجمه حسین ابوالقاسمی و به صورت مصور رنگی به چاپ رسیده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =