آوای خوش همبستگی در جشن چهل‌سالگی انقلاب اسلامی

مراکز شماره ۲, ۳, ۸ , ۲۹ و ۳۵ کانون استان تهران در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با برپایی جشن‌هایی با مضامین اتحاد و همبستگی، چهل‌سالگی انقلاب اسلامی را جشن گرفتند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران، هم‌زمان با آغاز ایام مبارک دهه فجر و چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، مراکز شماره ۲, ۳, ۸ , ۲۹ , ۳۵ و علوم کانون استان با برپایی جشن‌هایی به این مناسبت، این ایام را گرامی داشتند.

همچنین اعضای نوجوان و باسابقۀ مراکز در کنار مربیانشان پیش از آغاز این ایام، با خلاقیت و نوآوری‌های چشمگیر در کنار فعالیت‌های محتوایی، مراکز را آذین بستند.

مرکز شماره ۲

مرکز شماره ۲ کانون تهران باهدف گرامی داشت چهلمین سالگرد انقلاب شکوهمند اسلامی و آشنایی بیشتر مخاطبان کودک و نوجوان به اهداف و دستاوردهای انقلاب اسلامی، برنامه‌های متنوعی از ۱۲ تا ۲۱ بهمن‌ماه برگزار کرد.

بر همین اساس، اعضای نوجوان و ارشد این کتابخانه پیش از آغاز دهه فجر، با هدایت مربیان، نمایشگاهی از آثار هنری دست‌سازشان با موضوع صلح و مقاومت برپا کردند.

همچنین دانش آموزان مدارس دخترانه شهید اسدی و امت و مدرسه پسرانه شهید رفیعی طباطبایی در ایام دهه فجر میهمان این مرکز فرهنگی هنری بودند و در جشن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی شرکت کردند.

مسابقه درنای صلح، قصه‌گویی از کتاب ساداکو و هزار درنای کاغذی، برگزاری کارگاه اوریگامی و آموزش پرنده صلح، اجرای بازی و مسابقه با عنوان «۴۰ تکه »، اجرای سرود «خاک مهر آیین» و برگزاری کارگاه نمایش خلاق با موضوع صلح و دوستی از برنامه‌های این ایام بود.

گفتنی است مربیان این کتابخانه کانون، در روز پنجشنبه ۱۸ بهمن نیز با دعوت از چند تن از آتش‌نشانان محله، ضمن نمایش فیلم «آتش‌نشان کوچک» به اجرای برنامه‌هایی متنوع با موضوع «فداکاری و همدلی» پرداختند.

مرکز شماره ۳

این مرکز فرهنگی هنری کانون استان روز دوشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ با برگزاری ویژه‌برنامه‌ای به مناسبت ایام‌الله دهه فجر، میزبان ۶۰ نفر از کودکان  و نوجوانان کار و کودکان تحت پوشش مؤسسات خیریه بود.

در این برنامه، مربیان با اجرای برنامه‌هایی متنوع، در قالب فعالیت‌های فرهنگی و هنری، ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی را به مخاطبان معرفی کردند.

معرفی شخصیت «حمیدرضاشاه آبادی» نویسنده و پژوهشگر کتاب‌های نوجوان، معرفی شهر قم به عنوان اولین شهری که حضرت امام خمینی (ره) حرکت‌های انقلابی خود را از آنجا آغاز کرد، برخی از فعالیت‌های این روز بود.

همچنین سه کارگاه نقاشی، سفال و کاردستی با مضامین «انقلاب و وحدت» برای این کودکان برگزار شد. در کارگاه کاردستی کودکان پرنده‌ی صلح را به شیوه کاغذ و تا ساخته و آرزوهای خود را بر بال پرنده نوشتند.

در این برنامه  نمایش مرغ ماهی‌خوار با همکاری مرکز تولید تئاتر کانون برای میهمانان به اجرا درآمد که بسیار مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت.

پایان‌بخش این روز شاد و به‌یادماندنی، پذیرایی ناهار و اهدای جوایز و گرفتن عکس یادگاری بود.

مرکز شماره ۸

یکی از فعالیت‌های تأثیرگذار مرکز فرهنگی هنری شماره ۸ در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، معرفی شخصیت‌های جهانی بود که درباره مقام و شخصیت بنیان‌گذار کبیر انقلاب امام خمینی (ره) پژوهش کرده و انقلاب ایران را موردبررسی قراردادند.

کریستین بونو پرفسور فرانسوی یکی از این افراد مطرح بود که به واسطۀ پژوهشی که درباره شخصیت امام خمینی(ره) داشته به نوجوانان معرفی شد.

این پرفسور اسلام‌شناس، هم‌زمان با نوشتن رساله دکترایش با دو کتاب از امام خمینی(ره) آشنا شد و تصمیم گرفت تز دکترایش را درباره آثار فلسفی و عرفانی امام بنویسد.

همچنین نمایشگاهی از کتاب‌های گروه سنی کودک و نوجوان با مضامین انقلاب و اتحاد در این کتابخانه برپا شد که کتاب‌های «جان جهان‌بین، مهربان مثل مسیح و مجموعه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی» در فعالیت بحث کتاب موردنقد و بررسی نوجوانان قرار گرفتند.

از دیگر فعالیت‌های این مرکز در ایام دهه فجر برگزاری کارگاه کاردستی و مسابقه ساخت سازه‌هایی با نماد صلح و معرفی وقایع « از ظهور تا سقوط پهلوی» و « سیر تحول پرچم ایران»بود که همه‌روزه در نوبت صبح برای دانش آموزان و در نوبت عصر ویژه اعضای کانون برگزار شد.

مرکز شماره ۲۹
مربیان این مرکز فرهنگی هنری، به مناسبت جشن چهل‌سالگی انقلاب اسلامی، پیش از آغاز این ایام، کتابخانه را آذین بسته و جشنی با حضور اعضای کودک و نوجوان برگزار کردند.

بر اساس این گزارش، در این ویژه‌برنامه که به نام متبرک حضرت زهرا (س) نام گزاری شده بود، سیره‌ی فاطمی، اصول حاکم بر زندگی و ترجیحات حضرت زهرا(س) به عنوان الگوی شایسته زنان عالم به اعضا دختر معرفی شد.

همچنین در این ویژه‌برنامه که با شعار«افتخار به گذشته ،امید به آینده» همراه بود، معرفی شخصیت امام خمینی(ره)  توسط «محمدعلی نژاد»، معرفی وقایع انقلاب در قالب نماهنگ توسط «مهدی بذر افکن» و معرفی نمادهای ماندگار انقلاب اسلامی توسط «ماهان صفری» اعضای  نوجوان و فعال این مرکز اجرا شد.
همچنین دیگر اعضای نوجوان در کارگاه نشریه، دو اثر با عناوین «آوای کشورم ایران» و «پرچم کشورم ایران» که پیرامون محتوای اولین سرود ملی بعد از انقلاب و مختصات فنی و محتوایی پرچم جمهوری اسلامی ایران از ابتدا تا آغاز پیروزی انقلاب اسلامی بود را پس از پژوهش به اجرا رساندند.

از دیگر برنامه‌های اجراشده در این ایام، ساخت ماکت‌هایی از حرکت‌های مردمی در دوران انقلاب، معرفی شخصیت حضرت آیت الله خامنه ای )مد ظله العالی( به عنوان چهره مبارز انقلابی، معرفی وقایع ۱۶بهمن ۵۷، معرفی کتاب دانستنی های انقلاب، خاطره گویی مربیان و والدین با موضوع روز سبز پیروزی انقلاب، نقاشی گروهی با عنوان «اثر لاله ها»، قصه گویی و برگزاری مسابقات شطرنج میان اعضای کودک و نوجوان بود.  

مرکز شماره ۳۵

«دست در دست هم دهیم به مهر» عنوان برنامه‌ای بود که در ایام دهه فجر با هدایت مربیان و همراهی اعضای نوجوان و ارشد، در مرکز شماره ۳۵ کانون تهران برگزار شد.

در این برنامه، شخصیت‌های مهم و اثرگذار ایرانی که در حفظ تمامیت ارضی ایران جان خود را فدای میهن کردند به اعضا معرفی شدند.

معرفی استان‌ها و اقوام متنوع ایرانی، معرفی دستاوردهای مهم در حوزه‌های کشاورزی، صنعت و علم و نقش وحدت و یکپارچگی ملت ایران دررسیدن به خودکفایی از دیگر برنامه‌هایی بود که در قالب فعالیت معرفی شخصیت، معرفی سرزمین و معرفی وقایع به اجرا درآمد.

همچنین در ویژه‌برنامه‌ای که با حضور دانش آموزان مدارس و به مناسبت چهل‌سالگی انقلاب اسلامی برگزار شد، برنامه‌هایی همچون مسابقه جورچین کتاب‌های انقلابی، نمایش فیلم، برپایی کارگاه‌های مختلف ادبی، هنری، کتاب‌خوانی، معرفی وقایع و ایام نیز به اجرا درآمد.

بازدید از نمایشگاه فرهنگی هنری اعضای کانون ۳۵ از دیگر برنامه‌های این ایام بود.

مرکز تخصصی علوم

مرکز تخصصی علوم کانون استان تهران هم‌زمان با ایام‌الله دهه فجر، با تشکیل اولین باشگاه علمی و فرهنگی ویژه اعضای نوجوان، دستاوردهای علمی ۴۰ ساله ایران را در قالب فعالیت‌های متنوع به اعضای این باشگاه معرفی کرد.

معرفی دستاوردهای مهم درزمینهٔ علم بیوتکنولوژی، دستاوردهای هسته‌ای و معرفی دانشمندان ایرانی، دستاوردهایی درزمینهٔ علم ژنتیک و ... ازجمله مواردی بود که در این باشگاه معرفی شد.

همچنین در این ایام بازدید دانش آموزان مدارس از این مرکز تخصصی به صورت رایگان انجام شد و دانش‌آموزان مدارس از بخش‌های نجوم، زیست‌شناسی، رباتیک  و هوا و فضا دیدن کرده و در ادامه از فعالیت‌های فرهنگی هنری بخش کتابخانه ی این مرکز بهره‌مند شدند.

برگزاری کارگاه  کاغذ و تا و آموزش کبوتر صلح، برگزاری کارگاه ادبی  با موضوع « درخت فرهنگ کشورم بزرگ‌تر و ریشه‌دارتر خواهد شد اگر... »  و «آنچه باعث افتخار کشورم است» و آموزش کاردستی ساخت پرچم ایران از جمله برنامه های این ایام در مرکز علوم بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =