کودکان تهرانی چهل سالگی انقلاب را جشن گرفتند

اعضای چهار مرکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری استان تهران با خوانش یک بیانیه پایان خشونت علیه بشر را خواستار شده و اعلام کردند برای جلوگیری از ترویج هر نوع خشونت، تلاش می‌کنند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، روز 18 بهمن 1397 و هم‌زمان با جشن‌های چهل سالگی انقلاب اسلامی، ویژه‌برنامه‌ «چهل برگ انقلاب» در سه مرکز فرهنگی هنری شماره 15، 21 و 40 کانون تهران شاهد برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری بود.

در برنامه مرکز شماره 15 کانون در خیابان کمیل تهران که با مشارکت مراکز 10،12 و25 برگزار شد، شادپیمایی اعضای کودک و نوجوان در پارک رضوان با نثار فاتحه به روح شهدای گمنام و خوانش یک بیانیه همراه بود.

در این بیانیه مفاهیمی همچون صلح، تلاش برای از بین بردن خشونت، همدلی و نوع‌دوستی مطرح شد.

بر این اساس در بخشی از این بیانیه آمده بود: «ما کودکان و نوجوانان ایرانی می‌دانیم که خشونت اولین و آخرین راه حل مسایل و مشکلات نیست به همین دلیل تمام نیروی خود را برای دفع پیام‌های ضد صلح در فیلم‌ها، اسباب‌بازی‌ها و هر آنچه که خشونت را ترویج می‌کند به کار می‌بریم. ما می‌دانیم حبس، شکنجه، تبعیض و کشتار انسان‌ها جلوه‌های خشونت است، جلوه‌هایی که نشان‌دهنده بیماری جوامع در جهان امروز است، پس باید از سلامت جامعه مراقبت می‌کنیم.»

در بخش دیگری از این بیانیه بر دوستی اقوام ایرانی تاکید شد: «مردمان ترک، لرد، کرد، بلوچ، گیلک و عرب در کنار هم پیشینه‌ی فرهنگی سرزمین من را ساخته‌اند، همان‌گونه که سال‌ها دست در دست یکدیگر نهادند و با جان خود در مرزهای ایران دیواری از عشق و وطن‌دوستی ساختند؛ دیواری که دست بیگانگان به آن نرسید و نخواهد رسید.»

در ادامه عنوان شد: «ما کودکان و نوجوانان ایرانی هیچ انسانی را بر اساس زبان و رنگ چهره شناسایی نمی‌کنیم چرا که احترام به زبان‌ها و قومیت‌ها به دوام فرهنگ ما کمک می‌کند.»

این کودکان و نوجوانان همچنین به یاد شهدا و بزرگان این مرز و بوم عنوان کردند: «کوچه به کوچه و خیابان به خیابان نام مردان بزرگ این سرزمین بدرقه‌ی قدم‌های ماست. ما کودکان و نوجوانان ایرانی می‌دانیم قهرمان‌های ما زمانی کودکان و نوجوانانی بودند که در کنار پدرها و مادرهای خود قدم‌های کوچک‌شان را تا آسمان می‌شمردند. حالا ما می‌دانیم که نشستن در گوشه‌ی سفره‌ای که گل‌هایش عطر خانواده را دارد، موهبتی بزرگ است. ما می‌دانیم که هموطنان ما در روستاها و شهرهای دیگر افراد خانواده‌ی بزرگ‌تر ما هستند، خانواده‌هایی که اعضای کوچک آن‌ها آینده‌نگاران این سرزمین‌اند و پیرانش مرجع خرد و تجربه؛ و آنان که از این خانواده دل کنده‌اند و در گوشه سفره آسمانی نشسته‌اند قهرمانانی هستند که نه در پرده سینما یا تلویزیون و نه در کتاب و نام خیابان‌ها و کوچه‌ها، بلکه در دل تک‌تک ما حضور دارند. کافی است به آینه نگاه کنیم.»

این شادپیمایی با اجرای یک نمایش محیطی برای رهگذران و نمایش کبوتران کاغذی صلح همراه بود. قرار است این کبوتران به موزه‌ی صلح تهران اهدا شوند.

در بخش نخست این برنامه که در سالن اجتماعات مرکز شماره 15 برگزار شد، اجرای سرود، نمایش، شعرخوانی، مسابقه و... فرصتی را برای مشارکت فرهنگی هنری اعضای چند مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران ذکر شده فراهم آورد.

بر اساس این گزارش مشابه این برنامه در مرکز شماره 21 کانون در شرق تهران و پارک فدک نیز برگزار شد.

کودکان و نوجوانان عضو مراکز نزدیک به این مرکز فراگیر کانون شامل مراکز شماره 9، 30 و 42 کانون در این ویژه‌برنامه حضور داشتند.

اعضای این چهار مرکز نیز در بیانیه دیگری عنوان کردند: ما کودکان و نوجوانان ایرانی، عاشق سرزمین‌مان هستیم. سرزمینی که سرشاز از زیبایی‌هاست. پر از رنگ و آیین و ترانه، سرزمین ما سرزمین بلوط‌ها و لاله‌ها و عروسک‌هاست. سرزمین آفتاب و برف و دماوند. پر از انسان‌هایی که قلبی مهربان و بزرگ دارند و دست محبت‌شان همیشه؛ سایبانی همدلانه است و امروز 18 بهمن 1397، ما کودکان و نوجوانان تصمیم گرفته‌ایم؛ ایران‌مان را بیش‌تر دوست داشته باشیم و برای پیشرفت و سربلندی آن، همدل و یکرنگ؛ تلاش کنیم.

این کودکان و نوجوانان همچنین در این بیانیه تاکید کردند: ما تصمیم گرفته‌ایم بیشتر کتاب بخوانیم تا با دانش و قلم‌مان نام ایران را به عنوان کشوری که مردمانش دوست‌دار صلح هستند به همه دنیا معرفی کنیم. ما عهد می‌بندیم از این پس برای آبادانی سرزمین‌مان تلاش کنیم. ما تصمیم گرفته‌ایم مراقب هوای پاک و طبیعت زیبا و چهار فصل ایران‌مان باشیم. با حیوانات مهربان باشیم و درخت‌ها را دوست بداریم. و برای رسیدن به هدفمان؛ باید که یک‌دل باشیم و تجربه‌ی بزرگ‌ترها را پشتوانه قرار دهیم. ما ایمان داریم که اگر با هم باشیم و هر کدام به نوبه‌ی خود برای ایران قدمی برداریم؛ روزی شاهد ایرانی سبزتر، آبادتر و شادتر خواهیم بود. پس با هم برای ایران.

چهره‌آرایی کودکان با نقاشی پرچم ایران بر روی صورت و پیشانی آن‌ها، خواندن سرودهای دسته‌جمعی با درون‌مایه‌های ملی و میهنی، ساختن گل‌های لاله کاغذی و فرفره‌های رنگی، خواندن بیانیه و اجرای برنامه‌هایی شامل قصه‌گویی، سرود، نمایش گربه‌ها و خروس‌ها و عکس گرفتن در قاب یک تمبر نمادین در سالن مرکز از جمله برنامه‌های چهل برگ انقلاب بود.

این کودکان با حضور در مقبره شهدای گمنام و غواص دفاع مقدس در محوطه پارک فدک به آن‌ها ادای احترام و گل‌های کاغذی دست‌ساخته خود را نثار مزار آن قهرمانان میهن کردند.

در جشن «چهل برگ انقلاب» که در مرکز شماره‌ ۴۰ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در غرب تهران و پارک میعاد برگزار شد نیز اعضا و مربیان کتاب‌خانه‌های غرب تهران یعنی مراکز ۳۸، ۳۹، ۴۰ و ۴۱ حضور داشتند.

این ویژه‌برنامه نیز با برنامه‌هایی شامل سرود، اجرای موسیقی زنده، برگزاری مسابقه‌ پانتومیم و بازی، نمایش خلاق، برپایی سه کارگاه ادبی، کارگاه ساخت تمبر و کارگاه بازی و بریدن کیک انقلاب همراه بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =