خورشید چهل، روایت‌گر چهل سالگی انقلاب

مراکز فرهنگی هنری کانون همه ساله تلاش دارند با توجه به ویژگی‌های بومی و فرهنگی و با توجه به نیازهای هر منطقه به طراحی و اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی هنری دست بزنند. ایام دهه‌ی فجر نیز فرصت مناسبی برای مدیران و کارشناسان استان‌ها قلمداد می‌شود که با شناسایی ظرفیت‌ها و خلاء‌ها به اجرای راهکارها یا اعلام نیازمندی‌ها بپردازند. در اجرای برنامه‌های چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران نیز توجه هر منطقه به اقلیم و شرایط فرهنگی، اقتصادی کاملا مشهود است، در این میان تنوع دیدگاه‌ها و برنامه‌ها راهکاری است برای هریک از ما که با بستر تشنه‌ای که می‌تواند خلاقانه آن را سیراب کرد، آشنا شویم.

تهمینه حدادیجشن چهل سالگی در چهل مرکز فرهنگی و هنری کرمانشاه

همزمان با فعالیت چهل مرکز فرهنگی هنری کرمانشاه در جشن انقلاب، سالن نمایش مرکز قصرشیرین با حضور جمعی از مسئولان این شهرستان به بهره‌برداری رسید.

بر این اساس طی آیینی با حضور مهناز فتاحی، مدیرکل کانون استان کرمانشاه و مرادعلی تاتار، فرماندار شهرستان قصرشیرین، بهره‌برداری از سالن نمایش مرکز کانون این شهرستان آغاز شد.

فرماندار قصرشیرین نیز در این مراسم از مدیرکل کانون استان کرمانشاه برای تجهیز و راه‌اندازی سالن نمایش کانون تشکر و اظهار امیدواری کرد که مسئولان کانون به کودکان و نوجوانان در شهرستان قصرشیرین توجه ویژه داشته باشند.

در همین حال نمایشگاه آثار فرهنگی، هنری و ادبی، اجرای برنامه‌هایی مانند نمایش فیلم، دعوت از سخنرانان و کارشناسان مرتبط، نمایش فیلم، معرفی وقایع، سرود، نمایش عروسکی، برپایی نمایشگاه کتاب و... بخشی از برنامه‌های به اجرا در آمده در شهرهای این استان بود.

همچنین به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، فروشگاه کانون استان کرمانشاه اقدام به عرضه کتاب و سرگرمی‌های سازنده با تخفیف ویژه کرد.

از دیگر برنامه‌های جذاب این روزها ‌می‌توان به برنامه «اعضای دیروز، چهره‌های موفق امروز» اشاره کرد. این برنامه به معرفی چهره‌هایی پرداخت که در سال‌های دور عضویت کانون را داشته‌اند و اکنون، به عنوان چهره‌های مطرح در مناصب فرهنگی، سیاسی و اجتماعی فعال هستند.

دیدار با خانواده معظم شهدا و غبارروبی از مزار متبرک شهدا در سراسر استان، برپایی کارگاه‌های تخصصی عروسک‌سازی، ادبی (شعر و داستان)، نقاشی، سفالگری، کاردستی و... در تمامی مراکز کانون استان کرمانشاه، شرکت در راهپیمایی ۲۲ بهمن با نصب بزرگترین پرچم انقلاب (این پرچم با اثر انگشتان مردم مزین خواهد شد)، دیدار با نماینده ولی فقیه و امام جمعه کرمانشاه، حضرت آیت‌الله علما با حضور ایشان در مرکز شماره ۱۰ کانون (خانه موزه جلیلی) نیز دیگر ویژه برنامه‌های کمیته کودک و نوجوان ستاد چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی‌استان کرمانشاه بود.

«قنوت فرشته‌ها» در دهه‌ی فجر

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کهگیلویه و بویراحمد در ایام‌الله دهه فجر برنامه‌های متنوعی را با هدف آشنایی کودکان و نوجوانان با انقلاب اسلامی ‌برگزار کرد.

بر این اساس با هدف انتقال دستآوردهای عظیم انقلاب اسلامی ‌به نسل جدید برنامه‌های متنوعی در کتابخانه‌ی ثابت، و سیار این استان به اجرا در آمد. همچنین ویژه برنامه‌ای با مشارکت دیگر سازمان‌ها در مصلی شهر ‌یاسوج با عنوان «قنوت فرشته‌ها» برگزار شد.

جشن انقلاب در گلستان با پرده‌خوانی و نقالی همراه شد

نوجوانان استان گلستان با پرده‌خوانی و نقالی و روایت‌گری دوران شکوهمند پیروزی انقلاب به جشن انقلاب رنگ تازه‌ای بخشیدند.

بر این اساس عضو نوجوان مرکز شماره دو کانون گنبدکاووس در همایش بانوان جوان شرق گلستان به روایت‌گری انقلاب پرداخت. نورا حقیقت عضو نوجوان مرکز شماره دو کانون گنبدکاووس مسیر انقلاب را به شکلی هنرمندانه روایت کرد.

در این نقالی فرازهایی از افتخارآفرینی شیرمردان و شیرزنان سرزمین اسلامی ‌ایران با زبانی شیوا بیان شد.

همچنین رویدادهای انقلاب به شکل هنرمندانه از سوی عضو نوجوان کانون شماره ۲ گرگان پرده‌خوانی شد.

در این مراسم مریم علیمردانی در قالب پرده‌خوانی از لحظه ورود حضرت امام خمینی‌(ره) به خاک میهن و پیروزی حق علیه باطل برای حاضران نقش‌آفرینی نمود.

روایت‌گری دوران شکوه‌مند پیروزی انقلاب، نقش‌آفرینی مردم، رشادت‌های رزمندگان هشت سال دفاع مقدس و فجرآفرینی شهدای مدافع حرم بخشی از پیام این نوجوان کانونی در پرده‌خوانی انقلاب بود.

این روزها فرصت مناسبی برای دیدار اعضای ارشد و نوجوان کانون این استان بود. این دیدار با حضور مدیرکل کانون گلستان صورت گرفت.

همچنین گالیکش میزبان ویژه‌برنامه‌ای با عنوان ۴۰ گل لاله و ۴۰ کتاب انقلابی بود.

در این برنامه ضمن معرفی ۴۰ کتاب انقلابی به کودکان و نوجوانان، ۴۰ گل لاله در کارگاه هنری مرکز از سوی بچه‌ها ساخته شد.

در ادامه اعضا با گل‌های ساخته‌ی دست خود مزار شهدا را غبارروبی و گلباران کردند.

دورهمی ‌قصه‌ در مرکز فرهنگی‌ هنری کانون آق‌قلا دیگر برنامه‌ی قابل توجه این استان در چهلمین سال پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ‌بود. به همین مناسبت مرکز فرهنگی‌ هنری کانون آق‌قلا با هدف ترویج و فرهنگ انقلاب و کشف استعدادهای قصه‌گویی میزبان ۱۶۰ نفر از دانش‌آموزان علاقه‌مند به قصه‌گویی از ۱۶ مدرسه شهرستان و روستاهای منطقه بود.

در این برنامه که با مشارکت آموزش و پرورش در پی ارسال فراخوان قصه‌گویی به مدارس شهرستان و با هدف شناسایی استعدادهای برتر قصه‌گویی و ترویج فرهنگی انقلاب اسلامی‌ برگزار شد، فنون قصه‌گویی و چگونگی انتخاب مناسب قصه برای دانش‌آموزان تشریح شد.

اجرای گروه سرود کانون، شاهنامه‌خوانی عضو کودک و اجرای موسیقی از سوی عضو نوجوان از دیگر برنامه‌های جنبی این برنامه بود.

نمایش ظرفیت‌های نسل چهارمی‌ها در «خورشید چهل»

هم‌زمان با دومین روز برپایی نمایشگاه دست‌آوردهای انقلاب اسلامی‌در پیاده‌راه فرهنگی شهر رشت، حاضران شاهد تبلور توان‌مندی‌های کودکان و نوجوان در ویژه‌برنامه «خورشید چهل» شدند.

براین اساس در نمایشگاه «چله انقلاب» مربیان و اعضای کانون ضمن همکاری با دیگر دستگاه‌ها و مشارکت معلمان و دانش‌آموزان مدارس، ویژه‌برنامه «خورشید چهل» را برگزار کردند.

این ویژه‌برنامه نگاهی ویژه به توان‌مندی‌های ذوقی و فکری آینده‌سازان ایران اسلامی ‌داشت و در این میان کودکان و نوجوانان با اجرای فعالیت‌های فرهنگی و هنری، دست‌آوردهای گسترده انقلاب را در مسیر تربیت نسلی بالنده وپویا به نمایش‌گذاشتند.

برهمین اساس، فعالیت‌های قصه‌گویی و معرفی کتاب اعضای کودک کانون نقطه‌ی آغاز این برنامه شد و تصویری روشن از فعالیت‌های هدف‌مند مراکز فرهنگی هنری این نهاد فرهنگی را ارایه ‌داد.

برپایه این گزارش، پخش سرودهای انقلابی و اجرای هنرمندانه «عمه خورشید»، مجری برنامه‌های کودک شبکه استانی باران نیز از نقطه‌های روشن این برنامه‌ به‌شمار می‌رفت که فضایی پرنشاط را برای کودکان، نوجوانان و خانواده‌های حاضر در این ویژه‌برنامه رقم‌زد.

دیدار از گل‌زار شهدا دیگر برنامه‌ی کانون در این استان بود. هم‌زمان با چهل ‌سالگی انقلاب اسلامی، چهار نسل با امام راحل(ره) و شهیدان انقلاب اسلامی ‌پیمانی دوباره ‌بستند. گل‌زار شهدای سلیمان داراب‌شهر رشت هم‌زمان با چهل ‌سالگی انقلاب اسلامی ‌شاهد حضور چهار نسل و تجدید میثاق آنان با بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی ‌و شهدای همیشه شاهد این نظام بود.

این آیین در سایه حضور مدیرکل، مربیان و اعضای مراکز فرهنگی هنری کانون و هم‌چنین، دانش‌آموزان مدارس صورت‌گرفت و طی آن، کودکان و نوجوانان ایران اسلامی‌ به هم‌خوانی سرودهای انقلابی پرداختند و لحظه‌های شیرین شور و پیروزی را مروری دوباره‌کردند.

همچنین نمایشگاه «چهل ‌کتاب» با هدف معرفی وقایع انقلاب شکوه‌مند اسلامی ‌و مرور ادبیات پایداری، در این روزها آغاز به کار کرد.

این نمایشگاه نگاهی ویژه به وقایع انقلاب اسلامی و آشناسازی افزون‌تر مخاطبان با ادبیات پایداری دارد و چهل اثر مکتوب پس از پیروزی شکوهمند نظام اسلامی، با شیوه‌های هنرمندانه مربیان کانون به کودکان و نوجوانان معرفی می‌شود.

اجرای فعالیت‌های متنوع فرهنگی، ادبی، هنری و پژوهشی با موضوع انقلاب اسلامی ‌و ادبیات پایداری و معرفی شخصیت‌های تاثیرگذار این نظام با روش‌های خلاقانه و هدف‌مند، از جمله فعالیت‌های مربیان در این نمایشگاه محسوب ‌می‌شود.

جشنواره قرآنی کودک و نوجوان در لرستان برگزار شد

همزمان با ایام الله دهه مبارک فجر، جشنواره قرآنی کودک و نوجوان با مشارکت کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان و سازمان تبلیغات اسلامی استان لرستان مسابقات شاد، بازی‌های بومی محلی، نقاشی، حفظ و خوانش قرآن کریم، قصه‌گویی و تواشی درخرم آباد برگزار شد.

هم‌چنین در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، مرکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری پلدختر با حضور تعداد زیادی از اعضا و دانش‌آموزان این شهرستان «گردهم‌آیی کودکان و نوجوانان» را برگزار کرد.

در این گردهم‌آیی بیش از ۳۰۰ کودکان و نوجوانان حضور داشتند و برنامه‌های متنوعی مانند اجرای سرود «ما بچه های ایران» و «سرود ولایت عشق»، شعرخوانی و دکلمه نمایشی در وصف حضرت فاطمه (س) و... از سوی اعضای کانون اجرا شد.

در بخش دیگری از این گردهم‌آیی به اعضای فعال کانون، برترین‌های کتابخوانی، برگزیدگان مسابقات فرهنگی و هنری، و گروه سرود جوایزی اهدا شد و از دو خبرنگار فعال شهرستان پلدختر به‌خاطر پوشش اخبار کانون، با اهدای لوح سپاس از سوی مدیرکل کانون پرورش فکری لرستان تجلیل شد.

بر اساس این گزارش مراکز کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان شهرستان بروجرد نیز در دهه مبارک فجر، همایش «یک روز با طبیعت» را با حضور دانش‌آموزان دبستان حضرت معصومه (س) برگزار کردند.

در این همایش شرکت کنندگان در کارگاه «همیارطبیعت باشیم» شرکت کردند ومصطفی مصطفی‌وند مدیرحفاظت محیط زیست شهرستان بروجرد در باره چگونگی پاسداری از طبیعت سخنانی را بیان کرد.

ویژه‌برنامه «پرواز بادبادک‌ها» و «مسابقه نقاشی» نیز  در سالگرد پیروزی انقلاب در محوطه باغ گلستان قلعه فلک‌الافلاک خرم آباد برگزار شد و شرکت کنندگان با موضوع دهه مبارک فجر و مکان‌های تاریخی خرم‌آباد نقاشی کشیدند.

در همین حال در چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، کتابخانه پستی و مکاتبه‌ای آفرینش‌های ادبی خرم آباد نیز در مجتمع شهید رباطی، برنامه‌های مختلفی را اجرا کرد که آموزش کاردستی، پرچم، پلاکارد، معرفی کتاب‌های انقلابی، روخوانی کتاب، پرسش و پاسخ، مسابقه ادبی دنیای دوست داشتنی من و شعارهای انقلابی از آن جمله بود.

مراکز سیار روستایی کانون لرستان نیز برنامه‌های متنوعی را در این ایام اجرا کردند که می‌توان به،  ساخت نشریه دیواری با موضوع دهه فجر، امانت کتاب و نمایش فیلم، معرفی ایام، قصه‌گویی با زبان محلی، خوانش شعر انقلابی، معرفی کتاب اجرای سرود ساخت پرچم، نوشتن دل‌نوشته برای انقلاب و معرفی شخصیت امام خمینی(ره)، بازی بومی محلی، خوانش شعرهای اشاره کرد.

حضور اعضای کانون در همایش هلال احمرلرستان و مشارکت اعضا و مربیان مراکز کانون در سراسر استان لرستان درمصلی‌ها و همکاری با ستاد نماز جمعه، برای اجرای فعالیت‌های فرهنگی و هنری، برگزاری مهرواره «عروسک قشنگ من» در مراکز کانون از دیگر برنامه‌های کانون این استان در ایام جشن‌های چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بود.

انجمن شعر کانون مازندران آغاز به کار کرد

در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، انجمن شعر کانون مازندران در مرکز فرهنگی هنری شماره ‌یک ساری فعالیت رسمی ‌خود را آغاز کرد.

به گفته کارشناس آفرینش‌های ادبی کانون مازندران، این اولین انجمن تخصصی شعر کودک و نوجوان است که در استان راه‌اندازی شده و قرار است در راستای ارتقای سطح دانش و مهارت اعضای شاعر و توسعه شناخت آنان از شعر فعالیت نماید.

در همین روزها سفر تئاتر کوچک «گل اومد، بهار اومد» به مازندران آغاز شد.

تئاتر کوچک «گل اومد، بهار اومد» به کارگردانی مژده ذکریاپور در مدرسه‌های روستاهای شیرگاه و ساری اجرا شد.

این نمایش با شیوه‌ی دستکشی و مدت زمان ۲۰ دقیقه برگرفته از کتابی با همین نام نوشته‌ی منوچهر نیستانی است که از سوی اداره‌کل سینمایی و تئاتر کانون در سال ۱۳۹۶ تولید شده است.

رامسر در همین روزها شاهد رونمایی از تابلوی چهل سالگی انقلاب بود. این تابلو نقاشی نمادی از انسان اندیشه‌ورز و تحول‌آفرین است و چهل چرخ دنده به عنوان نماد چهل سالگی انقلاب با تصاویری از چهار دوره تهاجم نظامی، تهاجم فرهنگی، تهاجم امنیتی و اجتماعی و چالش دنیای رسانه‌ای به‌عنوان چهار دوره بعد از انقلاب در آن تصویرسازی شد.

در این تابلو تصاویر ۹ سردار دفاع مقدس از شهرستان رامسر و شهدای هسته‌ای نیز دیده ‌می‌شود.

 تابلوی چهل سالگی با هنرمندی اعضا و مربیان کانون شهرستان رامسر به سپاه پاسداران شهرستان تقدیم شد.

کودکان روستایی در چورت چهاردانگه ساری نیز در جشن‌های چهل سالگی انقلاب حضور داشتند. هم‌زمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، اردوی جهادی فرهنگی طرح «یک مسوول، ‌یک مربی» کانون مازندران برای کودکان روستایی در چورت بخش چهاردانگه ساری برگزار شد.

این چهارمین اردوی جهادی از طرح «یک مسئول، ‌یک مربی» کانون مازندران بود که با هدف ارایه خدمات فرهنگی در روستاهای مناطق محروم استان مازندران در روستای چورت بخش چهاردانگه شهرستان ساری برگزار شد.

در این اردوی جهادی فرهنگی، مدیرکل، مسئولان، کارشناسان و مربیان کانون مازندران در قامت مربی با حضور در مدرسه ابتدایی شهید قربانی روستای چورت در دیدار با دانش‌آموزان روستایی به اجرای فعالیت‌های متنوع فرهنگی، هنری، ادبی و علمی‌ پرداختند.

از جمله برنامه‌های انجام شده در این اردو؛ کارگاه نقاشی خلاق، کارگاه ادبی، قصه‌گویی، بازی بومی ‌محلی، نمایش عروسکی و فعالیت نجوم بود.

در پایان این اردوی ‌یک روزه که در آن بخشدار و فرمانده سپاه چهاردانگه حضور داشتند؛ به هریک از دانش‌آموزان کتاب و لوازم‌التحریر اهدا شد.

قصه‌گویی و برگزاری مسابقه در نمایشگاه چهلمین سالروز پیروزی انقلاب

هم‌زمان با دهه مبارک فجر، کانون استان مرکزی در نمایشگاه دست‌آوردهای 40 سالگی انقلاب اسلامی در محل نمایشگاه بین‌المللی اراک حضور یافت.

مربیان مراکز کانون این استان هر روز در این نمایشگاه برای دانش‌آموزان قصه‌گویی و مسابقه برگزار می‌کردند.

مراسم امسال با شعار محوری «افتخار به گذشته، امید به آینده» برگزار شد و برنامه‌های فضاسازی مراکز با حال و هوای انقلاب همراه بود.

برگزاری دومین نشست انجمن هنری با موضوع هنر انقلابی، نمایشگاه آثار نقاشی با عنوان کنگره نقش حضرت امام خمینی(ره) در دفاع مقدس و 6هزار شهید استان، برگزاری انجمن ادبی با محوریت شعرهای انقلابی، دعوت از مدارس، برپایی نمایشگاه آثار فرهنگی، هنری و ادبی اعضا، قصه‌گویی از کتاب‌های انقلابی در مراکز، پخش فیلم، برپایی کارگاه‌های نقاشی، سفالگری و کاردستی، حضور در راهپیمایی، اجرای نمایش عروسکی، نقالی وقایع چهل ساله انقلاب از پیروزی تا بهروزی به روایت تصویر، برپایی نمایشگاه یادها و یادگارها (عکس از دوران انقلاب)، اجرای گروه سرود چهل نفری از سوی اعضا، ساخت ماکت درخت چهل ساله انقلاب و معرفی چهل شهید انقلابی شهرستان خمین بر روی ماکت گوشه‌ای از فعالیت‌های مراکز فرهنگی هنری استان مرکزی در ایام مبارک دهه فجر بود.

اجرای نمایش عروسکی «آقای هالو» و جنگ شادی از سوی همکاران مرکز فرهنگی هنری شماره ۴ اراک به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب از دیگر برنامه‌های این استان بود.

برگزاری کارگاه مشاوره ویژه والدینِ اعضای کانون با موضوع «نقش مشغله کاری والدین در تربیت فرزندان» با حضور کارشناس ارشد مشاوره در مرکز فرهنگی هنری شماره یک تفرش، گلباران مزار شهدا از سوی اعضا و مربیان مرکز شهابیه با اهدای چهل شاخه گل و ادای احترام به شهدا با اجرای سرود «ای ایران»، برگزاری مراسم با شکوه زنگ انقلاب و مراسم غبارروبی مزار شهدای یل‌آباد با حضور مسئولان شورا و دهیاری، مدیران مدارس، رییس پاسگاه یل‌آباد و همکاران مرکز بهداشتی درمانی روستا و... از دیگر برنامه‌های این استان در روزهای دهه فجر به شمار می‌رود.

کانون مرکزی ضمن پاسداشت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ‌به همراه پرسنل و اعضای کانون استان بار دیگر بر حفظ و حراست از ارزش‌های انقلاب، راه شهیدان و آرمان‌های بلند معمار کبیر آن تاکید ‌می‌کنند و با تجدید میثاق با امام راحل(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌الله العظمی‌ خامنه‌ای در راهپیمایی روز ۲۲ بهمن حضور خواهند ‌یافت.

جشن توانمندی کودکان با نیازهای ویژه در چهل سالگی انقلاب

در میان جشن‌ها و برنامه‌های متنوع استان هرمزگان به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی، توجه این استان به توانمندی‌های کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه قابل تامل است. بر این اساس طی نمایشگاهی که در دبستان ناشنوایان پیوند برگزار شد آثار اعضا با نیازهای ویژه به نمایش گذاشته شد.

این نمایشگاه در پی برگزاری کارگاه کارآفرینی به منظور افزایش حس اعتماد به نفس در اعضا با حضور ۱۵ نفر از اعضا با اختلال شنوایی در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفت.

این برنامه در قالب طرح اقدام‌پژوهشی با عنوان «چگونه ‌می‌توانیم اعتماد به نفس را در اعضا با اختلال شنوایی خود افزایش دهیم؟» از آذر امسال به اجرا درآمده است.

ارائه دستگاه و وسایل کمک آموزشی از دیگر بخش‌های این نمایشگاه بود.

در همین روزها اعضای مرکز فرهنگی هنری کانون قشم در مسابقه دست‌نوشته‌های اعضای کانون با عنوان طعم انقلاب شرکت کردند.

این برنامه در قالب کارگاه ادبی با موضوع انقلاب، نبرد و پیروزی حق علیه باطل با حضور فروغ ملایی مربی ادبی مرکز فرهنگی هنری کانون قشم برگزار شد.

گفتنی است آثار اعضای شرکت کننده در این کارگاه نوشتن خلاق به صورت نمایشگاهی در معرض دید والدین و بازدید کنندگان قرار گرفت.

همچنین مرکز فرهنگی هنری کانون شماره ۴ بندرعباس شاهد برگزاری ویژه برنامه «خانواده، کودک و انقلاب» در این ایام بود.

در این کارگاه مربیان کانون شماره ۴ بندرعباس با اجرای برنامه‌های شاد به صورت مشترک برای والدین و اعضا جشن انقلاب را گرامی‌ داشتند. مسابقه، قصه‌گویی، کتاب‌خوانی، شعارنویسی روی دیوار کاغذی، برگزاری کارگاه سفال و نمایش خلاق، معرفی وقایع و ایام انقلاب از جمله برنامه‌های اجرا شده در این روز بود.

از دیگر برنامه‌های مناسبتی ‌می‌توان به دیدار مربیان و اعضای کانون جاسک با خانواده شهید عیدی‌زاده اشاره داشت.

در این جلسه روسای اداره گمرک جاسک، مدیر حفاظت محیط زیست، ثبت احوال و اداره ورزش و جوانان نیز حضور داشتند.

بر همین اساس مسئول کمیته کودک و نوجوان شهرستان جاسک به نمایندگی از مدیران حاضر با اهدا لوح تقدیر و هدیه از همسر شهید ابراهیم عیدی‌زاده تشکر قدردانی کرد.

در شهرستان بندر لنگه غلامرضا آباد فرماندار این شهرستان از مرکز فرهنگی هنری کانون بازدید کرد.

عطرافشانی مزار شهدا از سوی اعضای مرکز فرهنگی هنری میناب، برگزاری جنگ شادی انقلاب در شهر بندر سیریک، اجرای کارگاه‌های فرهنگی هنری و ادبی با موضوع انقلاب، نمایشگاه عروسک‌های بومی ‌و بازی‌های محلی در بستک، برگزاری جنگ شادی در مرکز فرهنگی هنری کانون سیریک برخی دیگر از برنامه‌های این استان در پاسداشت دهه‌ی فجر بود.

اجرای ۳۷۶ برنامه برای پاسداشت دهه‌ی فجر

در دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی‌ و چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، ۳۷۶ عنوان برنامه‌ در کارگروه کودک و نوجوان ستاد دهه فجر استان همدان برگزار شد.

برگزاری برنامه ادبی «کوچه خاطرات» با موضوع دفاع مقدس در باغ موزه دفاع مقدس، جشن بزرگ انقلاب با عنوان «۴۰ باغ، ۴۰ سپیدار» در سالن ورزشی فردوسی، اجرای مهرواره عروسکی ویژه کودکان و نوجوانان، «خورشید تنها نیست»، «تمبر روزهای پایداری»، «چهل چراغ»، «تابلو خاطره‌ها» و برگزاری غرفه‌های گریم پرچم ایران بر روی صورت کودکان و نوجوانان روز ۲۲ بهمن و برپایی نمایشگاه ۴۰ تابلو نقاشی از رویدادهای انقلاب و دستآوردهای انقلاب شکوهمند اسلامی‌ از شاخص‌ترین برنامه‌های اجرا شده در این دهه بودند.

در همین حین تجدید پیمان اعضا مرکز دو همدان با آرمان‌های انقلاب و شهدا از برنامه‌هایی بود که مورد توجه اعضا قرار گرفت.

کودکان و نوجوانان عضو مرکز دو همدان به همراه مربیان با حضور در گلزار شهدا همدان، ‌یک بار دیگر با آرمان‌های انقلاب و شهدا تجدید میثاق کردند.

در این برنامه پروانه چراغ‌نوروزی همسر شهید همدانی به کنار مرقد شهید همدانی خطاب به حاضران گفت: همواره پشتیبان ولایت فقیه و پیرو خط رهبری باشید. وی در ادامه خاطره‌هایی از سردار همدانی را برای اعضا کانون بازگو کرد. مائده صفری نیز عضو این مرکز پیمان نامه‌ای با عنوان پشتیبان خط ولایت و ادامه دهنده راه امام و شهدا و رعایت عفاف و حجاب قرائت کرد.

در ادامه جشن چهلمین سال انقلاب اسلامی ‌با حضور ۱۵۰ عضو کانون در محل سالن کتابخانه مرکز با حضور علی مرتضی‌قلی و سیدجعفر دعوتی راوی انقلاب و جانباز برگزار شد.

همچنین مرکز فرهنگی، هنری اسدآباد برنامه «هر شهید، ‌ یک لاله» را با حضور بیش از ۴۰ نفر از اعضا با هدف آشنا کردن اعضا نوجوان با رشادت‌های شهدا در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی ‌ایران برگزار کرد. در آغاز این برنامه مربی فرهنگی مرکز، روش ساخت گل لاله را با استفاده از کاغذ رنگی قرمز و سبز آموزش داد سپس از اعضا خواست که کنار گل لاله نام‌ یک شهید که کوچه‌ یا خیابان شهر به آن مزین است را بنویسند و در ادامه کودکان و نوجوانان در قالب فعالیت ادبی درباره زندگی‌نامه شهید مورد نظر در ‌یک صفحه متن ادبی نوشتند. در پایان طرح ۴۰ لاله با نام۴۰ شهید بر روی مکانی مناسب در مرکز فضا سازی شد.

پیام تبریک من به چهلمین بهار پیروزی برنامه دیگری از این مرکز بود که با نوشتن جمله زیبا و شادباش به مناسبت‌ یک رخداد مبارک و نیکو برای اعضا آغاز شد و اعضا حس شادی خود را از پیروزی انقلاب در قالب‌ یک پیام تبریک بر روی برگه‌های رنگی نوشتند و برای دوستان خود خواندند.

اما این ایام با تاکید بر هویت بومی‌ محلی همراه بود. بر این اساس حضور اعضای کانون در جشنواره بازی‌های بومی ‌و محلی همدان جشنواره غیررقابتی بازی‌های بومی ‌و محلی با هدف توجه به فرهنگ و آداب و رسوم بومی ‌و محلی و توجه به دستآوردهای زنان روستایی از طرف امور اجتماعی و فرهنگی استانداری در روستای کنجینه همدان برگزار شد.

بر اساس این گزارش اعضای مرکز فرهنگی هنری شماره دو کانون همدان با چند بازی بومی ‌و محلی همچون طناب‌بازی، آسیاب بچرخ، ‌یه قل دوقل و چهارخونه لحظات شادی را برای حاضران این جشنواره ایجاد کردند.

زبان‌آموزان کانون زبان مقام حضرت فاطمه را گرامی‌داشتند

هم‌زمانی دهه‌ی فجر و ایام فاطمیه رنگ و بوی متفاوتی به برنامه‌های استان ‌یزد در این ایام بخشید.

برگزاری نمایشگاه «دل‌نوشته‌های فاطمیه» در کانون زبان ایران، شعبه صفاییه ‌یزد، با حضور مدیرکل کانون استان، بخشی از این برنامه‌ها بود.

آثار ارائه شده، با محوریت ایام فاطمیه و با موضوع‌های صبر، انفاق، حجاب و انتظار سبب شد تا زبان‌آموزان دل‌نوشته‌های خود را در این باره، با زبان انگلیسی به رشته‌ی تحریر در آورند. خادم آستانه، در مراسم گشایش نمایشگاه «دل‌نوشته‌های فاطمیه»، بیان کرد: از استقبال زبان‌آموزان بسیار خرسند شدم و این حرکت معنوی و ماندگار را نقطه عطفی برای کارهای بهتر و بزرگ‌تر می‌دانم و امیدوارم با تشویق و ایجاد انگیزه‌های لازم، بتوانیم در آینده، گام محکم‌تر و بلندتری را در این راستا، برداریم.

برگزاری جشنواره‌ی «نمایش سایه‌ای» با حضور سیدحسین پیغمبری مدیرکل کانون استان، محمد کاظمی‌نسب فرماندار شهرستان ابرکوه و جمعی از کارشناسان کانون استان، مسئولان شهرستان، دانش‌آموزان مدارس شهداء و فاطمیه، در سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ‌ابرکوه از دیگر برنامه‌های استان ‌یزد در این ایام بود.

در این جشنواره شش نمایش ‌سایه‌ای به نام‌های، «خانه‌ی پرسر و صدا»، «جلسه‌ی خواستگاری»، «لنگ کفش در فضا»، و «ماجرای عروسی کفگیر و ملاقه» «جلسه در جا کفشی» و «هیس»، اجرا شد.

خوانش داستان کوتاه، از سوی لاله امیدپناه، تک‌نوازی ویلون از سوی نوشین ضرابی، پخش نماهنگ از فعالیت‌های کانون ابرکوه، شعرخوانی از سوی حسنی دلیر، و تقدیر از تمامی اجرا کنندگان نمایش سایه‌ای از دیگر برنامه‌های این جشنواره بود.

بخش ویژه‌ و ماندگار جشنواره‌ی نمایش سایه‌ای، که با حضور فرماندار ابرکوه و مدیرکل استان، اتفاق افتاد؛ تجلیل از پیشکسوت فرهنگی، احمد نجارزاده بود که ۱۵ سال از عمر خدمت خود را به عنوان معلم و مدیر مدرسه، با کانون همکاری کرده و منشا خیر و برکت برای کودکان و نوجوانان ابرکوهی بوده است.

گفتنی است اولین جشنواره‌ی «بازی‌های بومی‌ محلی» در بافق برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =