محمد خیراندیش عضو هیئت انتخاب جشنواره پویانمایی

محمد خیراندیش ورود بی‌رویه انیمیشن‌های خارجی به کشور و کمبود تبلیغات برای آثار باکیفیت ایرانی را یکی از دلایل نگاه نادرست خانواده‌ها به انیمیشن‌های داخلی عنوان کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، عضو هیات انتخاب یازدهمین جشنواره‌ بین‌الملل پویانمایی تهران با تاکید بر این‌که انیمیشن ایران نیازمند صنعتی شدن است، گفت: اگر انیمیشن ما صنعتی شود و کارگاه‌ها و استودیوهای ثابت داشته باشیم که تنها برای مدتی اجاره داده نمی‌شوند بلکه به صورت دائمی مشغول فعالیتند، امکان ارتقای محصولات انیمیشن فراهم می‌آید و بالا رفتن حجم تولید سبب می‌شود تا تولید ما ضابطه‌مند شود و هویت بصری پیدا کند.

وی با اشاره به سطح کیفی آثار بررسی شده در این دور از جشنواره بیان کرد: چه در روایت داستانی و چه از لحاظ تکنیک ما در این دوره آثار باکیفیت زیادی دیدیم با این حال نکته منفی این بود که در خیلی از آثار - حتی آثاری که کیفیت نسبی داشتند - یک سری اصول و قواعد دانشگاهی را رعایت نکرده بودند. تصور می‌کنم این پایبند نبودن به اصول آکادمیک به دلیل کم‌توجهی به آموزش انیمیشن در مقطع کارشناسی است. این ضعف نه تنها در آثار دانشجویی دیده می‌شد بلکه شاهد ضعف کارهای گروهی بودیم و البته در دیگر سو، آثار فردی موفق‌تر بودند؛ امری که بعدا تعمیم داده می‌شود و به آثار افراد حرفه‌ای نیز نفوذ می‌کند.

خیراندیش که نویسنده و کارگردان ده‌ها تیزر تبلیغاتی است، تبلیغات در حوزه انیمیشن ایرانی را ضروری خواند و توضیح داد: دیدی که مردم نسبت به انیمیشن داخلی دارند با تمام کاستی‌هایی که در برخی از آثار دیده می‌شود، خیلی پایین‌تر از سطح کیفی آثار است. کم کاری در معرفی و پخش آثار ایرانی باعث شده است مردم ما دید نادرستی نسبت به این آثار داشته باشند و فکر می‌کنم همین جشنواره اگر بهتر دیده شود مردم شناخت بهتری از تولیدات داخلی پیدا می‌کنند.

این مدرس انیمیشن در بخش دیگر صحبت‌هایش با اشاره به این‌که حمایت از سوی دستگاه‌های ذیربط لزوما مالی نیست، بیان کرد: در سالی که کالای داخلی اولویت دارد و تبلیغ می‌شود، یکی از ارزان‌ترین کالاهای وارداتی انیمیشن است؛ آثاری که به کپی‌رایت آن‌ها توجهی نداریم. ارزان‌ترین کالاهای خارجی با پایین‌ترین کیفیت وارد می‌شود در حالی که اگر می‌خواهیم انیمیشن‌مان صنعتی شود نخستین گام تامین امنیت تولیدکننده است.

این انیماتور در پایان سخنانش درباره جشنواره‌ای شدن برخی تولیدات این حوزه هشدار داد و گفت: برای تولید یک اثر هنری لزوما نباید روایت‌گری را کنار بگذاریم و فقط یک مانیفست و یا یک جهان‌بینی را تبلیغ کنیم. رسانه نیاز به جذب دارد و روایت‌گری و داستان‌گویی به آن کمک می‌کند. در آثار بررسی شده موارد زیادی را دیدیم که به گفتن یک حرف در قالب فرم بصری پرداخته بودند، این فرم جشنواره‌ای است و نه تولید یک اثر ماندگار و فاخر پس باید در تولید این نوع آثار تامل کرد.

یازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران از ۱۲ تا ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ به دبیری محمدرضا کریمی صارمی در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب با نمایش آثار منتخب داخلی و خارجی در چند بخش، میزبان هنرمندان و علاقه‌مندان خواهد بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =