صبح‌شعر «نوری تا حرم» در رشت برگزار شد

صبح شعر «نوری تا حرم» با هدف پاس‌داشت ارزش‌های انقلاب اسلامی، گسترش ادبیات پایداری و با نگاهی ویژه به شهدای مدافع حرم، در گلزار شهدای شهر رشت برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این ویژه‌برنامه با همکاری کانون‌ پرورش فکری استان‌های گیلان، قم و همراهی دستگاه‌های استانی صورت ‌گرفت و طی آن ۱۲ نفر از شاعران برگزیده به‌ خوانش آثار خود با محوریت ادبیات پایداری و ادبیات آیینی‌ پرداختند.

این در حالی است که با انتشار فراخوان صبح‌ شعر در دی ماه ۱۳۹۷ بیش از ۱۰۰ اثر به دبیرخانه آن در استان‌های گیلان و قم ارسال‌ شد و گروه داوری متشکل از اسماعیل محمدپور، حمیرا خدابنده و رقیه آزادنیا ۲۲ اثر را شایسته تقدیر شناخت.

جغرافیای تاثیرگذاری مدافعان حرم، فراتر از مرزهای جغرافیایی کشور

نقطه‌ی آغاز این یادواره که با حضور جمعی از خانواده‌های شهدای مدافع حرم، مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، دانش‌آموزان مدارس و اعضای کانون‌ پرورش فکری استان‌های گیلان و قم و هم‌زمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شد، سخنرانی مدیرکل کانون استان گیلان بود و وی با تجلیل از نقش شهدا و خانواده‌های آنان در صیانت از دست‌آوردهای انقلاب تصریح‌ کرد: «هرچه داریم از برکت وجود نازنین شهدا و خانواده‌های شهیدان است. »

اسفندیار ضیائی در ادامه به تشریح روند برگزاری صبح‌شعر نوری تا حرم پرداخت و با بیان این‌که آثار ارزش‌مند و فاخری از فرزندان نسل سوم و چهارم انقلاب برای دبیرخانه آن ارسال‌شده، افزود: آن‌چه در این میان جلوه بیش‌تری دارد، آشنایی کودکان و نوجوانان با سیره شهدا در قالب شعر و فعالیت‌های هنری است.

وی برهمین اساس رسالت دستگاه‌های فرهنگی هم‌چون کانون پرورش فکری را دشوار و دارای اهمیت ویژه دانست و الگوسازی برای نسل جدید با تکیه بر سیره‌ی نبوی، علوی و فاطمی و حرکت در مسیر آرمان‌های شهدا را از جمله این رسالت‌ها خواند.

لزوم بهره‌گیری از شعر در انتقال آموزه‌ها به مخاطبان

مدیرکل کانون استان قم نیز در این آیین، به عظمت شهدا و خانواده‌های معظم شهیدان اشاره و برگزاری صبح‌ شعر «نوری تا حرم» را فرصتی برای آشناسازی هرچه بیش‌تر کودکان و نوجوانان با این یادگاران همیشه‌ ماندگار عنوان‌ کرد.

حسن ندافی هم‌چنین، الگوسازی برای آینده‌سازانی که در آغاز سُرایش شعر و خلق اثر هستند را مهم توصیف‌ کرد و بهره‌گیری از این هنر را برای آشناسازی کودکان و نوجوانان با آرمان‌های شهدا اثربخش خواند.

وی دراین میان به سخنان بنیان‌گذارکبیر انقلاب اسلامی(ره) و رهبر معظم انقلاب درباره‌ اهمیت شعر اشاره و این رهنمودها را دلیل اصلی محور قرارگرفتن شعر در این یادواره برشمرد.

ادامه‌بخش این آیین نیز اجرای سرود اعضای‌کانون، مداحی و برپایی کارگاه خوش‌نویسی «مشق عشق» بود و در ادامه نیز کودکان و نوجوانان دل‌نوشته‌های‌ خود را در قالب «میثاق‌نامه» به شهدای مدافع حرم تقدیم‌ کردند.

تجلیل از خانواده‌ها و فرزندان شهیدان مدافع‌حرم، تقدیر از خالقان آثار برگزیده و هم چنین تبادل تابلوی نقاشی از چهره شهدای مدافع حرم استان‌های گیلان و قم و گلباران گلزار شهدا، بخش‌پایانی این ویژه‌برنامه به‌شمارمی‌رفت.

گفتنی است، ۲۲ اثر برگزیده صبح شعر «نوری تا حرم» به همت اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در قالب یک مجموعه‌ی شعر منتشرمی‌شود.

در عین حال، افزون بر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان‌های گیلان و قم، آموزش و پرورش، بنیاد شهید و امور ایثارگران، بنیاد حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، سپاه قدس، صدا و سیما و ستاد کنگره سرداران، امیران و هشت هزارشهید استان گیلان، فرمانداری و سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری شهر رشت، در برگزاری این ویژه‌برنامه نقش داشتند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =