ادبیات کودک و نوجوان نیازمند تعریف ساختار تازه است

نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان معتقد است ادبیات این حوزه به حدی از بلوغ رسیده که نیازمند تعاریف جامع و علمی در مبانی تئوریک این گونه خاص ادبی هستیم.

 به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، کمال شفیعی شاعر و نویسنده که به منظور بازدید از در سیزدهمین نمایشگاه کتاب خوزستان به اهواز سفر کرده بود در نشست تخصصی بررسی ادبیات کودک و نوجوان شرکت کرد.

وی در این نشست با تاکید بر توجه به ساختار ادبیات کودک و نوجوان گفت: این حوزه در دهه معاصر هم به لحاظ کیفی و هم از نظر کمی رشد چشمگیری داشته و به مرزهای واقعی تالیف زیبایی شناسانه در ذهن و زبان مخاطبان نزدیک شده است.

نویسنده کتاب «چتری از پرنده» افزود: این بلوغ به حدی است که نیازمند تعریف ساختاری درباره ادبیات کودک و نوجوان هستیم و امروز بیشتر از هر زمان دیگر نیاز است تعاریف جامع و علمی در مورد مبانی تئوریک خاص این گونه ادبی ارایه شود.

وی با تاکید بر این‌که امروزه ادبیات کودک و نوجوان دارای تنوعی چشمگیر و قابل توجه به لحاظ ساختاری و محتوایی است، خاطرنشان کرد: این تنوع تا جایی است که می‌توانیم جغرافیای زیستی شاعران را در آثارشان به وضوح مشاهده کنیم.

شفیعی با اشاره به شعرهای مهدی مرادی شاعر خوزستانی یادآور شد: در شعر این شاعر می‌توان امواج دریا و ایستادگی نخل‌ها و بوی نم شرجی جنوب را احساس کرد.

وی هم‌چنین به شعرهای احمد خدادوست نیز اشاره داشت و افزود: طراوت باران‌های شمالی و عطر شالیزارها را می توان در اشعار این شاعر شمالی پیدا کرد.

این شاعر در ادامه تاکید کرد: همه این موارد از جمله توان‌مندی‌هایی است که در شعر این دوره وجود دارد و این گونه را از گونه‌های قبلی خود متمایز می‌کند.

نشست ادبی «چتری از پرنده» به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان با حضور کمال شفیعی و طیبه شامانی شاعران حوزه‌ی کودک و نوجوان کشور در اهواز برگزار شد.

گفتنی است در این نشست که در آخرین روز برپایی سیزدهمین نمایشگاه کتاب خوزستان برگزار شد، طیبه شامانی نویسنده کتاب «دم گربه ها را بکش» و اعضای ادبی مراکز شماره یک و دو کانون اهواز نیز به خوانش شعرهای خود پرداختند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =