متن و تصویر کتاب‌های کودکان باید قابلیت برقراری ارتباط با مخاطب خود را داشته باشد

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، در آستانه گشایش نمایشگاه براتیسلاوا در مشهد مقدس، نشستی با عنوان «معرفی براتیسلاوا» با حضور علی بوذری و هدی حدادی در مرکز تخصصی تئاتر کودک کانون برگزار شد.

علی بوذری در این نشست به صورت اجمالی به معرفی این نمایشگاه و عملکرد ایران در آن پرداخت و گفت: براتیسلاوا یکی از مهم‌ترین نمایشگاه‌های تصویرگری در دنیاست که بر خلاف خیلی از نمایشگاه‌های تصویرگری دیگر، تنها بر روی آثار چاپ شده و در عین حال دارای بُعد هنری تمرکز دارد و این بسیار قابل تأمل است چرا که در واقع ما هر دو سال یک‌بار نمایی از آن‌چه در دنیای نشر جهان اتفاق می‌افتد را در این نمایشگاه خواهیم داشت.

عضو هیأت مدیره انجمن تصویرگران ایران برای آشنایی حاضران با چگونگی انتخاب آثار افزود: قبل از سال ۲۰۰۷ میلادی هر کشور ۲۰ تصویرگر را به این نمایشگاه معرفی می‌کرد، اما بعدها با توجه به افزایش تعداد کشورها این سهمیه به ۱۵ نفر کاهش یافت و در هر کشور یک نهاد همکار وجود دارد و در ایران این نمایندگی را شورای کتاب کودک برعهده داشت که بعدها به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تفویض اختیار شد ولی از آنجا که کانون خود یک ناشر کتاب کودک و نوجوان است از ده سال پیش تصمیم بر آن شد که انجمن تصویرگران نیز در این راستا با کانون همکاری داشته باشد.

بوذری که به عنوان یکی از داوران در نمایشگاه بین المللی تصویرگری براتیسلاوا انتخاب شده است اظهار داشت: در نمایشگاه براتیسلاوا یک درخت طلایی داریم که بزرگترین جایزه است، سپس پنج سیب طلایی و پنج پلاک طلایی. بهمن دادخواه در سال ۱۹۷۳ پلاک طلایی را از آن خود کرد. فرشاد مثقالی نیز موفق به دریافت جایزه سیب طلایی شد. کریم نصر در سال ۱۹۹۱ پلاک طلایی را دریافت کرد. در سال ۲۰۰۵ علیرضا گلریزیان جایزه درخت طلایی را از آن خود کرد. هدی حدادی در سال ۲۰۰۷ پلاک طلایی را گرفت و سال گذشته نیز نرگس محمدی جایزه سیب طلایی را از آن خود کرد.

علی بوذری، تصویرگر و استادیار دانشگاه هنر تهران معتقد است که برخی از نویسندگان کتاب کودک شناخت درستی از دنیای کودکی ندارند و بیشتر از آن‌که به دنبال نوشتن کتاب مناسب کودک باشند به خلق شاهکار ادبی و تصویرگری فکر می‌کنند.

او در مورد ویژگی‌های یک تصویر خوب می‌گوید: به اعتقاد من تصویرگری بسیار ساده است، به دنبال متون ادبی فاخر و تصویرگری شاهکار نباشید بلکه متن و تصویر باید قابلیت برقراری ارتباط با مخاطب و کودکان را داشته باشد. ما باید برای برقراری ارتباط بهتر با مخاطب خود که کودکان هستند به کتاب با نگاه کودکانه بنگریم. تصاویر باید هماهنگ با متن باشد و حرف جدیدی برای گفتن داشته باشد.  

هدی حدادی در این نشست از آثار هنرمندان ایرانی به عنوان آثار دارای سبک یاد کرد و گفت: هم‌سالان من کتاب‌ها و انیمیشن‌های خوب کانون را به خاطر محتوا و اعجاز فوق‌العاده‌شان فراموش نمی‌کنند. در گذشته کتاب‌ها با صدهزار نسخه چاپ اول داشت و باز هم برای چاپ بعد مورد استقبال قرار می‌گرفت؛ هنرمندان ما آثار خود را در اختیار جشنواره‌های زیادی قرار می‌دادند و این کسب تجربه برای آن‌ها خیلی مهم بود. بچه‌های ما به طور ناخودآگاه و نیاموخته جوهره هنر تصویرگری ایرانی و مینیاتوری را وارد کارشان می‌کنند و این باعث می‌شود آثار ایرانی ویژگی‌های خاصی دارند به عنوان مثال در آثار علیرضا گلدوزیان ایستایی کار، عدم وجود پرسپکتیو و دو بعدی بودن کار و رنگ‌گذاری را می‌بینیم که نشان از هویت هنر ما دارد اما متاسفانه در بازار کتاب کودک ناموفق بوده‌ایم.

نویسنده رمان «دلقک» به اهمیت دوسویه نمایشگاه براتیسلاوا و هنرمندان ایرانی اشاره کرد و گفت: حضور در این نمایشگاه برای ما اهمیت دارد و از سوی دیگر مسئولان نمایشگاه برای هنرمندان ایرانی اهمیت خاصی قائل هستند و شاید بتوان گفت دلیل ارزشمندی نمایشگاه براتیسلاوا به دوران تاسیس کانون و حمایت او از هنرمندانی چون کلانتری و صمد بهرنگی برمی‌گردد. آن‌ها به کانون آمدند تا هنر را در خدمت کودکان به کار گیرند و در حیطه کودکان بنویسند. این هنرمندان مستقل، با هنر امپریالیسمی و هالیوودی مقابله کردند و به سمت هنر بلوک شرق و کشورهایی چون اسلواکی، چک و یوگسلاوی متمایل شدند و در واقع ایران برای مدت کوتاهی در انیمیشن و تصویرگری وامدار هنر و فرهنگ بلوک شرق شد و مهم‌ترین جایی که می‌تواند هنر خلق شده آن‌ها را ارزیابی کند، جشنواره براتیسلاوا بود که آثار در آنجا مورد استقبال قرار می‌گرفت و خوشبختانه هنرمندان ما توانستند ظرف یک یا دو سال این هنر را از آن خود کنند.   

نمایشگاه براتیسلاوا همگام با اهداف یونسکو، دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان، کمیسیون‌های ملی و نیز سازمان‌های مرتبط با هنرهای زیبا، هر دو سال یک‌بار امکان رویارویی تصویرگران با یکدیگر و شرایطی برای ارزیابی آثار و در نتیجه توسعه و پیشرفت این هنر فراهم می‌آورد.

نمایشگاه آثار منتخب تصویرگری دوسالانه براتیسلاوا از ۲۵ بهمن‌ماه۱۳۹۷ تا اول اسفندماه در محل نگارخانه چارسوق سالن استاد حسین ترمه‌چی واقع در ضلع غربی بوستان کوه سنگی مشهد پذیرای بازدیدکنندگان است.  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =