داوری جشنواره پویانمایی چندمرحله‌ای شود/ انیمیشن‌های دانشگاهی حرفه‌ای شده‌اند

کارگردان انیمیشن کوتاه «پلکان» به تحلیل شرایط شرکت آثار دانشجویی در جشنواره پویانمایی تهران و جشن بزرگ انیمیشن پرداخت و پیشنهاد خود را برای کیفی‌تر شدن داوری‌ها مطرح کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، سیامک واحد کارگردان انیمیشن کوتاه «پلکان» که در بخش آثار دانشجویی بخش بین‌الملل یازدهمین جشنواره پویانمایی تهران حضور دارد درباره داستان فیلمش گفت: پلکان محل گذر است؛ گذرگاهی که اتفاقی را به اتفاق دیگر وصل می‌کند، شخصیت‌ها از آن‌ استفاده می‌کنند تا خود را از نقطه الف به ب برسانند، اما زمانی که پلکان به کل دنیای شخصیت ماجرا گسترده شود همه‌ مکان‌های ممکن دیگر را از صحنه بیرون می‌کند.

وی درباره اهمیت جشنواره پویانمایی که در آن شرکت کرده است، اظهار کرد: جشنواره‌ بین‌المللی پویانمایی تهران را می‌توان مهم‌ترین رویداد انیمیشن در ایران دانست که هر ۲ سال یک بار فضایی را برای گردهمایی فیلم‌سازان این حوزه فراهم می‌کند و هر علاقه‌مندی که انیمیشن را در ایران دنبال می‌کند دوست دارد چه به‌عنوان مخاطب و چه به عنوان فیلمساز در این جشنواره حضور داشته باشد.

این کارگردان جوان ادامه داد: جشنواره‌ پویانمایی تهران دومین جشنواره‌ای است که فیلم «پلکان» در آن حضور دارد زیرا این فیلم در جشن بزرگ انیمیشن حضور داشت و در ۲ بخش بهترین طراحی صدا و داستان‌پردازی جزو نامزدهای دریافت جایزه بود.

واحد عنوان کرد: امسال تعداد داوران جشن انیمیشن به ۲۱ نفر افزایش یافته بود و این داوران، برای ارزیابیِ تخصصی هر رشته به گروه‌های سه نفره متشکل از متخصصان آن رشته تقسیم شده بودند. ویژگی دیگر داوری این دوره از جشن انیمیشن سینمای ایران، چند مرحله‌ای ‌شدن داوری‌ها بود بدین نحو که در ابتدا گروه سه ‌نفره، برگزیدگان هر بخش را انتخاب می‌کردند و در مرحله‌ بعد کل داوران به برگزیدگان هر بخش امتیاز می‌دادند.

کارگردان انیمیشن «پلکان» در پیشنهادی به جشنواره پویانمایی تهران گفت: جشنواره پویانمایی تهران نیز می‌تواند از این راهکار استفاده کند. افرادی ‌که این راهکار را در مقامِ صاحب‌نظران حاضر در انیمیشن ایران تدوین کرده‌اند، تجربه داوری در دوره‌های قبل‌تر جشنواره‌ پویانمایی تهران را دارند و قطعا چنین راهکاری برخاسته از تجربیات آن‌هاست. اگر در بخش هیأت انتخاب جشنواره پویانمایی افزایش نفرات داشته باشیم نه‌ تنها از سنگینی کار این هیات کاسته می‌شود، بلکه در کیفیت گزینش آن‌ها نیز تاثیر خواهد داشت.

وی با بیان این‌که تخصصی‌تر شدن باید شامل بخش‌های دیگر جشنواره مانند بخش‌ دانشجویی نیز ‌بشود، گفت: با نگاهی به دوره‌های پیشین این جشنواره به‌نظر می‌رسد که این بخش‌ها چندان جدی گرفته نمی‌شود. جدی نگرفتن بخش دانشجویی موجب شده چنین به نظر برسد که نحوه‌ داوری‌ها بر اساس تقسیم به ظاهر عادلانه، اما در اصل محافظه‌کارانه جوایز میان دانشگاه‌ها و نه بر اساس کیفیت فیلم‌هاست.

این انیماتور جوان اظهار کرد: تمامی فعالان حوزه‌ انیمیشن ایران در یک نکته هم‌نظرند که امروزه فضای دانشگاهی از فضای واقعی کار منفصل است و این وضعیت شامل حال انیمیشن نیز می‌شود. نیازی به برشمردن تبعات این وضعیت نیست، اما می‌توان با نگاه به بخش دانشجویی جشنواره‌ پویانمایی انعکاس این انفصال را مشاهده کرد. یکی از نمونه‌های آن، معیار انتخاب داوران برای این بخش از جشنواره است که ظاهراً مبتنی بر پیش ‌فرضی ناخودآگاه از جدایی دانشگاه و فضای کار است.

وی افزود: متخصصانی که در فضای دانشگاهی تدریس نمی‌کنند برای داوری این بخش انتخاب نمی‌شوند. وجود چنین نگاهی خواسته یا ناخواسته بی‌معنا است چون بسیاری از استادان دانشگاهی در فضای خارج از دانشگاه نیز جزو فعالان حوزه‌ تولید انیمیشن هستند و متقابلاً‌ بسیاری از متخصصان انیمیشن در مقام استاد به فضای دانشگاهی دعوت می‌شوند تا دانش‌ِ عملی‌شان در تولید را به دانشجویان منتقل کنند پس مشخص است مشکل فاصله‌ میان فضای دانشگاهی و فضای تولید شناسایی شده و این اقدامات در راستای به هم نزدیکتر کردن این دو فضا است.

واحد در پایان اظهار کرد: جشنواره‌ پویانمایی تهران به ‌عنوان معتبرترین رویداد انیمیشن کشور باید در این مسیر با جامعه‌ انیمیشن همراه شود و به بخش دانشجویی با نگاهی حرفه‌ای بنگرد، زیرا با نظر ‌به آثار دانشجویی چند سال اخیر می‌توان پی برد که این آثار از لحاظ کیفی خود را به فاصله‌ بسیار نزدیکی با آثار حرفه‌ای رسانده‌اند و گاه از آثار حرفه‌ای تمایزناپذیرند.

یازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران از ۱۲ تا ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ به دبیری محمدرضا کریمی صارمی در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب با نمایش آثار منتخب داخلی و خارجی در چند بخش میزبان هنرمندان و علاقه‌مندان خواهد بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =