داستان‌نویسان گلستانی از جایگاه ویژه‌ای در کشور برخوردار هستند

عضو انجمن قلم ایران و نویسنده دوران انقلاب استان گلستان در نخستین همایش انجمن‌های ادبی کانون پرورش فکری گلستان بیان کرد هم‌اکنون استان گلستان رتبه سوم از نظر تعداد داستان‌نویس در سطح کشور را دارد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری گلستان، ابراهیم حسن‌بیگی در این همایش که به همت واحد آفرینش‌های ادبی کانون گلستان در گنبدکاووس برگزار شد، خطاب به خانواده‌ها و نوجوانان علاقه‌مند به فعالیت‌های ادبی بیان کرد: لازمه‌ی کسب مهارت در داستان‌نویسی حضور مستمر در کارگاه‌های متنوع و تخصصی کانون‌ پرورش فکری کودکان و نوجوانان است همان‌طور که بسیاری از داستان‌نویسان و فعالان هنری صاحب نام کشور مانند 'کیارستمی و اصغر فرهادی' فعالیت خود را از مراکز فرهنگی‌هنری این مجموعه شروع کردند.


حسن‌بیگی اضافه کرد: نشست‌هایی که توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حضور نویسندگان یا شاعران خوش‌نام برگزار می‌شود، نقش مهمی در انتقال تجربه و آموزش مهارت‌ها به نسل نوجوان برای گام برداشتن در مسیر خلق آثار ادبی و هنری دارد.


هم‌چنین محبوبه رجب‌نسب مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گلستان نیز در این همایش با قدردانی از ۴۰ سال فعالیت پرثمر ابراهیم حسن‌بیگی، اظهار کرد: باعث افتخار است که این نویسنده اهل روستای خواجه‌نفس بندرترکمن، عضو کانون بوده و فعالیت خود را از این مرکز شروع کرده است.
محبوبه رجب‌نسب افزود: بسیاری از آثار این نویسنده‌ی توانای گلستانی مانند رمان 'محمد و چراغ چادو' توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به چاپ رسیده است.
مدیرکل کانون گلستان، آموزش مهارت نوشتن را در داستان‌نویسی مهم دانسته و برضرورت توجه ویژه‌ی خانواده‌ها به آموزش این مهارت با تشویق فرزندان خود به نوشتن خاطرات روزانه و مطالعه کتاب از سنین کودکی تاکید کرد.
رجب نسب گفت: برگزاری نشست‌هایی با نویسندگان و شاعران برتر و برگزاری دورهمی‌هایی با موضوع داستان و شعر با هدف ارتقای مهارت نویسندگی در کودکان و نوجوانان از جمله برنامه‌هایی است که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در همین راستا برگزار می‌نماید.
وی تصریح کرد: امروز تشویق کودکان و نوجوانان به مطالعه کتاب و نوشتن یکی از راه های مهم در توسعه‌ی جامعه است که خانواده ها و ادارات و نهادهای آموزشی و فرهنگی بایستی به آن توجه و اهتمام ویژه داشته باشند.
به گفته‌ی سیده محدثه حسینی کارشناس آفرینش‌های ادبی کانون گلستان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با ۱۷ مرکز فرهنگی‌هنری ثابت در استان تعداد ۸۵ نفر عضو  فعال داستان‌نویس بالای ۱۴ سال دارد که آثار برخی از آنان در سطح ملی مطرح است.

دراین همایش که با مشارکت آموزش و پرورش و انجمن‌های ادبی شعر و داستان استان برگزار شد، داستان‌های نوشته شده از سوی ۲۰ نفر از کودکان و نوجوانان فعال کانون گلستان در حضور ابراهیم حسن‌بیگی نویسنده شهیر کشوری و عبدالرحمن اونق و زلیخا اهری‌فرد از دیگر نویسندگان توانمند و بومی استان و هم‌چنین آثار شعری ۱۶ نفر از منتخبان کارگاه‌های ادبی استان توسط علی جهانگیری، مختار رنجیده، محمد فرازجو و محمد حسن‌زاده  اساتید مطرح استان در عرصه ی شعر کلاسیک و آزاد نقد و بررسی شد.

هم‌چنین حضور شاعران مطرح استان از انجمن‌های ادبی بیدل شهرستان مینودشت و انجمن ادبی حافظ گنبدکاووس اعتبار این همایش را دوچندان کرده و اعضای انجمن‌های ادبی کانون توانستند با شاعران و نویسندگانی چون: بهمن نشاطی، مینا سراوانی، علی‌اکبر آغاسیان، نادر پرندوار، عبدالملک خرمالی، محمد نجفی، میرمهیار صابری، صابر پرندوار، محمد غلامی، سارا سرایلو  و آثار به چاپ رسیده‌ی آن‌ها آشنا شوند .

گفتنی است علاوه بر این همایش، در اولین روز از سفر ابراهیم حسن‌بیگی به استان گلستان پس از برگزاری مراسم تجلیل از ۴۰ سال تلاش وی در حوزه‌ی نویسندگی، کارگاه داستان و نقد داستان ویژه‌ی اعضای کودک و نوجوان و نیز نویسندگان انجمن‌های ادبی استان  با حضور این نویسنده شهیر کشوری در مجتمع فرهنگی‌هنری کانون گرگان برگزار شد که در این کارگاه که به همت واحد آفرینش‌های ادبی کانون و مشارکت ادارات‌کل حفظ و نشر آثار دفاع مقدس و فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد تعدادی از آثار منتخب قرائت و نقد شد که در خلال این گفتگوها اعضا با مراحل داستان‌نویسی و نیز مراتب قوت و ضعف نوشته‌های خود آشنا شدند.
ابراهیم حسن‌بیگی از نویسندگان دوران انقلاب، اهل روستای خواجه نفس شهرستان بندرترکمن است که بیش از ۱۴۰ اثر با رویکرد کودک و نوجوان، دفاع مقدس، فرهنگی و اجتماعی منتشر کرده است.

حسن بیگی که دارای ۴۰ اثر برگزیده در جشنواره ‌های مختلف در ایران است، کتاب غنچه بر قالی او، کتاب برگزیده سال ۲۰۰۰ کتابخانه ملی مونیخ آلمان شناخته شده و برخی از آثار  این نویسنده توانا مانند رمان محمد به زبان‌های انگلیسی، عربی، ترکی استانبولی و ازبکی، رمان قدیس به زبان انگلیسی، کتاب غنچه بر قالی به زبان انگلیسی، عربی، چینی و ترکمنی، کتاب یک کلاغ چهل کلاغ به زبان انگلیسی و چینی، کتاب عموجان عباس به زبان ترکمنی، کتاب نادرشاه افشار به زبان ترکمنی، کتاب پیش از نماز به زبان آذربایجانی و مجموعه آثار به زبان هندی و گرجستانی چاپ شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =