تئاتر کودک و نوجوان در چهار دهه از فعالیت‌های کانون

در سومین پاتوق هنرمندان علی‌اکبر حلیمی نویسنده و کارگردان تئاتر به بررسی تئاتر کودک و نوجوان کانون در چهار دهه (سال‌های ۱۳۵۱ تا ۱۳۸۸) پرداخت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، با این نگاه که تئاتر و تئاتر عروسکی یک نیاز همگانی برای کودکان و نوجوانان و واسطه‌ای توانمند، موثر و جذاب در تعلیم و تربیت نسل امروز است، سومین پاتوق هنرمندان تئاتر روز شنبه ۲۷ بهمن‌ماه با موضوع «بررسی تئاتر کودک و نوجوان کانون در چهار دهه» با حضور هنرمندان و صاحب‌نظران این حوزه برگزار شد.

جواد اشکذری عضو هیئت مدیره انجمن تئاتر استان در مقدمه این گفت‌وگو به عضویتش در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اشاره کرد و گفت: من موفقیت امروز خود را در عرصه هنر و تئاتر مرهون مربیان خوب کانون خراسان رضوی و حضور در کلاس‌های آموزش تئاتر در مرکز فرهنگی هنری شماره ۲ کانون مشهد هستم.

نویسنده، کارگردان و منتقد تئاتر در ادامه از فعالیت‌های خود در کانون به عنوان خاطره خوش خود در دنیای هنر یاد کرد و گفت: هنوز بازی در تله‌تئاتر «گرگ و میش»، عروسک‌گردانی در نمایش «شیران پرده»، «علی مولا شیرخدا» و نمایش «نخودی» به نویسندگی و کارگردانی علی‌اکبر حلیمی کارشناس هنری کانون در سال‌های ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۵ و همچنین شرکت در جشنواره‌های بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران در سال ۱۳۷۹ را به یاد دارم و معتقدم دهه هفتاد اوج شکوفایی هنر تئاتر عروسکی بود و امیدوارم به روزهای قبل برگردیم و در کنار تربیت بازیگر، کشف استعدادها را در اولویت کاری خود قرار دهیم.   

علی‌اکبر حلیمی نویسنده و کارگردان تئاتر و کارشناس مسئول هنری سابق کانون، پایه‌گذاری تئاتر کودک ایران به شکل رسمی و سازمان‌یافته را هم‌زمان با تاسیس مرکز تئاتر و تئاتر عروسکی کانون در سال ۱۳۵۱ دانست و گفت: هر چند بر اساس اسناد و مدارک پژوهشی پیش از این نیز در زمینه تئاتر و تئاتر عروسکی در ایران تلاش‌هایی به صورت پراکنده انجام شده، اما هیچ یک به اندازه تلاش سازمان‌یافته کانون در توسعه و تثبیت تئاتر رسمی کودک و نوجوان کشور نقش نداشته‌اند.

کارگردان نمایش «میهمان غار» در ادامه افزود: در دهه پنجاه تئاتر و تئاتر عروسکی نوین کودک و نوجوان در ایران به رسمیت شناخته شد و به منظور توسعه و ترویج فعالیت‌های نمایشی هنرمندان و علاقه‌مندان به تئاتر در حوزه کودک شناسایی و جذب شدند و از میان آن‌ها پس از آموزش مربیان تئاتر انتخاب و راهی مراکز کانون شدند.

حلیمی، ایجاد تعامل میان هنرمندان حرفه‌ای تئاتر کودک ونوجوان با نوجوانان علاقه‌مند و عضو کلاس‌های تئاترکتابخانه‌ها، برگزاری جشنواره تابستانی هنرهای نمایشی و موسیقی، تولید و اجرای نمایش‌های حرفه‌ای عروسکی و آماتوری نسبتاً موفق و معرفی تئاتر کودک و نوجوان به جامعه علمی- فرهنگی و هنری و دانشگاهی را نشأت گرفته از مدیریت قوی در کانون، جذب نیروی انسانی متخصص و تعامل و ارتباط تنگاتنگ با بدنه اصلی کانون یعنی کتابخانه‌های کودک در دهه اول دانست.

این پژوهشگر و فعال در حوزه هنر نمایشی در تحلیل دهه دوم تئاتر کودک و نوجوان در کانون گفت: ماحصل این دوره را می‌توان حفظ موقعیت و موجودیت محدود و حرفه‌ای مرکز تئاتر، کار کم اما با کیفیت مناسب و آفرینش آثار قابل توجه صرفا در بخش تولید حرفه‌ای تئاتر و تئاتر عروسکی برای کودکان، انجام پژوهش‌های تخصصی و انتشار آثاری چند در خصوص نمایش عروسکی، و مواد و منابع عروسک‌سازی نمایشی و... دانست.

در تحلیل وضعیت تئاتر کودک و نوجوان کانون در دهه سوم همین باید گفت با توجه به نگاه مدیران جدید به ساختار مجموعه مرکز تئاتر، در این دوره به مرور سهم بخش حرفه‌ای در تولید کاهش یافته و بعضا عوامل باسابقه و هنرمندان حرفه‌ای از مرکز تئاترکانون به دلایل مختلف فاصله گرفتند و در عوض نیروهای جدیدتر، جوان ودانشجویان مستعد امکان تجربه در تولید تئاتر کانون پیدا کردند.

تنوع در شکل و محتوای آثار این دوره، شکل‌گیری هسته‌های مستعد و جوان تئاتر کودک، توسعه کمی فعالیت‌ها به علاوه حضور چهره‌های دانشگاهی و دانشجویان خلاق تئاتر، هنرمندان و... بار دیگر چراغ تئاتر کانون را روشن نگه داشت و زمینه تداوم فعالیت‌ها را در بخش تئاتر ثابت (حرفه‌ای- نیمه‌حرفه‌ای) و تئاتر سیار برای کودکان و نوجوانان فراهم ساخت و ارتباطات بین‌المللی تئاتر نیز تا حدودی احیاء و گسترش یافت.

حلیمی در ادامه به رکود نسبی و افت فعالیت‌های مرکز تئاتر در دهه چهارم اشاره کرد و گفت: علیرغم رشد و توسعه کمی وکیفی فعالیت‌های مرکز تئاترکانون در دهه هفتاد، مشکلات وکمبودهایی در برنامه‌ریزی و پشتیبانی، افول نیروی انسانی و فقدان هنرمندان متخصص، شرایط را برای رکود نسبی و افت فعالیت‌های این مرکز و ایجاد محدودیت‌ها و مشکلات جاری تولید حرفه‌ای تئاتر و تضعیف آن در دهه هشتاد فراهم آورد.

او در ادامه افزود: البته با وجود مشکلات این دوره که منجر به کاهش سطح کمی و کیفی فعالیت‌های تولید تئاتر و تئاتر عروسکی حرفه‌ای و عدم توسعه تئاتر سیار در کانون شد، تا حدودی شاهد رشد کمی و کیفی ارتباط بین‌المللی تئاتر و فعالیت «اسیتج»، توسعه و گسترش فعالیت‌های نمایش و نمایش عروسکی، جشنواره‌ها و مسابقات نمایشنامه‌نویسی و نمایشنامه‌خوانی برای مربیان و اعضاء در مراکز فرهنگی هنری کانون در سراسرایران بودیم، چنانچه چندین مورد حضور گروه‌های حرفه‌ای تئاتر از آلمان، اتریش را داشتیم و دوره‌های آموزشی تخصصی «تئاتر و تعلیم و تربیت» توسط پروفسور کریستیل هافمن و میتر کر را با همکاری امور بین‌الملل و مدیریت آموزش کانون در همین سال‌ها طی چند مرحله برای مربیان کانون صورت پذیرفت.

حلیمی در پایان سخنان خود با اشاره به تجربه‌های خلاق کانون در زمینه کتاب و تئاتر در دهه ۹۰ و اجرای طرح کانون و مدرسه و تداوم دوسالانه جشنواره‌های نمایش عروسکی در مراکز گفت: امیدواریم در تعامل جدی میان حوزه معاونت‌ فرهنگی، تولید و امور بین‌الملل کانون شاهد پیشرفت‌های خوبی برای تئاتر کانون در دهه پنجم انقلاب اسلامی باشیم.

در این میان با توجه به مطالب یاد شده توسط علی‌اکبر حلیمی پیشکسوت کانونی که هنر نمایشی و تئاتر یکی از دغدغه‌های اصلی اوست و همچنین نقش و رسالت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حفظ جایگاه تخصصی تئاتر کودک ونوجوان و تعهد بر نمونه‌سازی‌های فرهنگی هنری خاص به عنوان تنها نهاد دولتی متولی تئاتر کودک و نوجوان کشور، جا دارد تا با نگاهی اجمالی و تحلیلی به گذشته و فرآیند فعالیت‌های تئاتر و تئاتر عروسکی کانون طی ۴ دهه گذشته، به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به دنبال راه‌کارهای تقویت و توسعه آن تا رسیدن به وضعیت مطلوب تئاتر کودک و نوجوان ایران باشیم.

در سومین پاتوق هنرمندان تئاتر کودک استان، محسن ساجدی‌فر مربی فرهنگی کانون به روایت قصه «بلندترین صدای دنیا» پرداخت و سوگند و ستایش آراسته دو دانش‌آموز کودک با خواندن غزلی از حافظ و نقالی داستان «گردآفرید» هنرمندی خود را نشان دادند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =