امسال انیمیشن‌های خلاقانه با تنوع تکنیکی داریم/ در کار گروهی ضعیفیم

عضو هیات انتخاب یازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران زمان و تجربه را پیش‌زمینه‌ ساخت انیمیشن باکیفیت و فقدان سرمایه‌گذاری کافی در بخش آموزش را دلیل ساخت آثار شتاب‌زده دانست.

به گزارش اداره کل روابط‌ عمومی و امور بین‌الملل کانون، مریم خلیل‌زاده عضو هیات انتخاب یازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران آثار درخشان این دوره از جشنواره پویانمایی را آثار دانشجویی در بخش بین‌الملل دانست و گفت: از درخشان‌ترین آثاری که در بین فیلم‌های امسال در هیات انتخاب جشنواره دیدیم کارهای دانشجویی در بخش بین‌الملل بود.

به گفته وی، تعدادی از مدارس و دانشگاه‌ها، کارهای دانشجویان خود را به صورت گروهی برای جشنواره ارسال کرده‌اند که قابل مقایسه با کارهای حرفه‌ای‌ هستند.

وی در ادامه به مبحث کیفیت آموزش پرداخت و گفت: با کمی تحقیق در مورد این مدارس و دانشگاه‌ها می‌توان فهمید که زمان، گزینش و سطح آموزش در آن مدارس چگونه است و از همه مهم‌تر آنکه سرمایه‌گذاری‌هایی در بعضی از این مدارس برای کارهای دانشجویی آن هم به صورت گروهی انجام می‌گیرد.

این نویسنده، طراح و کارگردان به ضعف‌های آموزشی در ایران اشاره و بیان کرد: یکی از تفاوت‌های بخش دانشجویی ایران و بین‌الملل در مساله‌ای بود که به آن اشاره شد. البته کارهای خوبی هم در بخش دانشجویی ایران دیدیم، اما تفاوت و کیفیت فیلم‌های دانشجویی ایران و بین الملل زیاد بود.

این انیماتور ادامه داد: از مهم‌ترین ضعف‌های رشته‌ کارشناسی ارشد انیمیشن در ایران، زمان کوتاهِ دو ساله‌ی آن است. حتی با بهترین کیفیت و برنامه‌ریزی نمی‌توان انیمیشن را در طول دو سال آموزش داد. ساخت انیمیشن به زمان و تجربه نیاز دارد و همین مساله باعث تفاوت سطح کیفی کارهای داخلی و بین‌الملل است. در این میان گاهی کارهایی فکر نشده و عجله‌ای به ویژه از نظر روایتِ داستان بین کارهای بخش دانشجویی ایران دیده می‌شد. ‌

خلیل‌زاده جای خالی آثار گروهی در بخش ملی را یک ضعف دانست و عنوان کرد: هنرمندان انیمیشن در این سال‌ها، تجربه‌ها و موفقیت‌های بسیاری را در این راه کسب کرده‌اند، اما با نگاهی به کارهای موفق تولید شده در این سال‌ها، هنوز مانند گذشته کارهای کوتاه شخصی و هنری نسبت به کارهای سریالی و حتی بلند که لازمه آن کار گروهی است موفق‌ترهستند. یک کارگردان هنوز بسیاری از کارهای یک انیمیشن کوتاه را خود به تنهایی انجام می‌دهد و انیمیشن ایران هنوز در کارهای شخصی موفق‌تر است، البته استثناهایی هم وجود دارد، اما در آثار بین‌المللی حتی در آثار کوتاه و شخصی بیشتر کارها با تقسیم تخصص‌های مختلف به صورت گروهی تولید می‌شوند.

این هنرمند نگاه خود به آثار این دوره از جشنواره را اینگونه تشریح کرد: هر دو سال یک بار جشنواره پویانمایی تهران، تولیداتِ انیمیشن ایران و جهان را به نمایش‌ می‌گذارد. با دنبال کردن این آثار است که هر ساله پیشرفت این رشته را در ایران می‌بینیم، جوان‌ترها کشف می‌شوند و انیماتورهای شناخته شده آثار جدید خود را به نمایش می‌گذارند.

این عضو هیات انتخاب یازدهمین جشنواره پویانمایی تهران در پایان گفت: بر خلاف سال‌های گذشته که با فراگیرشدن تکنیک‌های کامپیوتری، تکنیک‌های دوبعدی و دستی کم‌تر شده بودند، امسال آثار خلاقانه‌ای با تکنیک‌های متنوع در همه بخش‌ها دیده می‌شود.

یازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران از ۱۲ تا ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =