کارگاه آموزشی «برنامه‌ی جامع پیشگیری و درمان چاقی کودکان و نوجوانان» در کانون پرورش فکری سیستان و بلوچستان

کارگاه آموزشی «برنامه‌ی جامع پیشگیری و درمان چاقی کودکان و نوجوانان» با همکاری کانون پرورش فکری سیستان و بلوچستان و معاونت بهداشتی و مرکز بهداشت استان برگزار شد

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون سیستان و بلوچستان، کارگاه آموزشی «برنامه‌ی جامع پیشگیری و درمان چاقی کودکان و نوجوانان» در مجتمع کانون استان برگزار شد.

با توجه به تغییرات پرشتابی که به واسطه‌ی پیشرفت تکنولوژی در نوع زندگی مردم رخ داده، چاقی در دوران کودکی و نوجوانی، به عنوان یکی از پیامدهای تغییر سبک زندگی، به صورت یک مشکل همگانی سلامت این گروه‎های سنی را با خطر روبه‌رو کرده است و ادامه‌ی آن، در دوران بزرگسالی، می‌تواند سلامت عمومی جامعه را به صورت جدی به خطر بیاندازد.

کانون پرورش فکری به عنوان یکی از سازمان‌هایی که به طور تخصصی در زمینه‌ی پرورش استعدادهای کودکان و نوجوانان فعال است و اعضا با اشتیاق در مراکز حضور دارند، می‌تواند در زمینه‌ی سلامت جسمی مخاطبان خود هم گام‌های موثری بردارد.

در همین راستا یک کارگاه آموزشی با حضور همکاران ستاد، کارشناسان، همکاران مراکز فرهنگی‌هنری حوزه‌ی زاهدان و کارشناسان معاونت بهداشتی و مرکز بهداشت استان با موضوع چاقی و پیامدهای آن برگزار شد.

مبینا افتخاری‌نیا، کارشناس تغذیه‌ی مرکز بهداشت استان و یکی از مدرسان این کارگاه در خصوص معیارهای تشخیص چاقی، علت‌های چاقی و پیامدهای آن سخن گفت.

مشکلات قلبی و عروقی، مشکلات تنفسی، گوارشی و روانی بخشی از پیامدهایی بود که این کارشناس تغذیه به آنها اشاره کرد و در خصوص ضرورت پیشگیری از چنین بیماری‌هایی برای همکاران سخن گفت.

راه‌کارهای افتخاری‌نیا برای رفع این مشکلات روی آوردن به مصرف غذای سالم و بالا بردن میزان تحرک بود و در پایان از مربیان کانون خواست در زمینه‌ی شناسایی کودکان و نوجوانان دارای اضافه‌وزن و راهنمایی پدر و مادرها حساس باشند و با به‌کارگیری خلاقیت و اجرای بازی‌هایی با موضوع بهداشت و تغذیه، برگزاری مسابقه‌های بهداشتی- تغذیه‌ای و کنترل میان‌وعده‌های اعضا به سلامت جامعه کمک کنند.

در بخش دوم این کارگاه نیز مسعود فیروزکوهی، یکی دیگر از کارشناسان تغذیه‌ی مرکز بهداشت استان، در مورد غذا، ماده‌های دارای ارزش غذایی، گروه‌های اصلی غذایی و تغذیه‌ی سالم نکات مهمی را برای همکاران بیان کرد.

گفتنی است برنامه‌ی پیشگیری و کنترل اضافه وزن و چاقی در کودکان و نوجوانان ایران (ایران اکو) از اولویت‌های مهم بهداشتی است که برای پیشگیری از چاقی کودکان ۶ راهکار اصلی را توصیه کرده است که عبارتند از: اجرای برنامه‌های جامع ترویج تغذیه‌ی سالم و کاهش مصرف غذاهای ناسالم و نوشیدنی‌های شیرین در کودکان و نوجوانان، اجرای برنامه‌های جامع که موجب افزایش فعالیت جسمی و کاهش کم‌تحرکی کودکان و نوجوانان می‌شود، مراقبت های قبل و در حین بارداری و پس از آن، فراهم ساختن راه‌کارهای حمایتی برای سبک زندگی سالم از جمله رژیم غذایی سالم، خواب و فعالیت جسمی مناسب در سال‌های اول زندگی کودک، تدوین و اجرای برنامه‌های جامع برای گسترش محیط آموزشی سالم با آموزش بهداشت، تغذیه‌ی سالم و فعالیت جسمی برای کودکان سن مدرسه و نوجوانان، ارایه‌ی خدمات خانواده‌محور مبتنی بر سبک زندگی سالم جهت کنترل وزن کودکان و نوجوانان دارای اضافه وزن.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =