دیدار کودکان و نوجوانان خراسان‌جنوبی با هنرمندان و نویسندگان

چهار هنرمند شاعر، نویسنده، تصویرگر و مجری برنامه‌های تلویزیون حوزه کودک و نوجوان به استان خراسان جنوبی سفر و از نزدیک با خانواده‌ها و بچه‌ها دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، به دنبال درخواست اعضا و مربیان استان خراسان جنوبی از روح‌الله کاظم‌زاده مدیرکل نظارت بر انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که به تازگی به این استان سفر کرده بود، هماهنگی‌های لازم برای حضور گیتی خامنه، نویسنده، کارگردان و مجری، بابک نیک‌طلب شاعر، علی خدایی نویسنده و تصویرگر و حدیثه قربان تصویرگر کتاب‌های کودکان صورت گرفت و این هنرمندان طی روزهای ۲۹ بهمن تا یکم اسفند ۱۳۹۷ به استان اعزام شدند.

بر اساس این خبر گیتی خامنه، در این سفر به دیدار کودکان و نوجوانان شهرستان‌های خوسف و قاین رفت که بسیار مورد استقبال خانواده‌ها، کودکان و نوجوانان و مسوولان قرار گرفت.

وی در سفر به شهرستان خوسف در جمع خانواده‌ها و کودکان ونوجوانان گفت: اگر بچه‌ها را به خواندن کتاب تشویق کنیم و آنان طعم شیرین دوستی با کتاب و آگاهی را بچشند، هرگز از آینده نخواهند هراسید و دنیای گسترده‌تر و دیدگاه عمیق‌تری خواهند داشت، به یقین این مهم با وجود موانع و دشواری‌ها و ‌کمبودهایی که برخی از مناطق کشور با آن دست به گریبان هستند، کار ساده‌ای نیست، اما با حمایت و کمک می‌توان به ساختن دنیایی زیباتر ‌اندیشید.

خامنه با بیان این‌که قصه هم‌زمان با آغاز آفرینش شروع شد و هم‌چنان با ادامه‌ی زندگی بشر جریان دارد، گفت: هر روز از دل همین زندگی قصه‌هایی تازه خلق می‌شود. زندگی تک‌تک آدم‌ها هر روز با حادثه‌های تلخ و شیرین همراه است که اوج و فرودِ زندگی آنان را می‌سازد.

این مجری تلویزیون افزود: زبان زیبای قصه به خلق ‌ارتباطی عاطفی، عمیق و پایدار بین والدین و فرزند یاری می‌رساند.

وی تصریح کرد: قصه بهانه‌ای است تا اعضای خانواده در کنار هم با احساس نزدیکی با یکدیگر، از مهربانی، راست‌گویی، صداقت، همدلی، ... و غم و شادی در زندگی بگویند.

خامنه در ادامه گفت: با قصه می‌توان زیباترین مفاهیم زندگی را برای کودکان بیان کرد، بدون آن‌که با تکرار نصیحت‌های تکراری خسته ودلزده شان کرد؛ آن‌چه که کودکان و نوجوانان امروز به هیچ عنوان بر نمی‌تابند.

این مجری، نویسنده و کارگردان تلویزیون خاطرنشان کرد: حاصل درک بچه‌ها و گفت‌وگو به زبان متفاوت و تأثیرپذیر قصه، به داشتن زندگی همراه با مفاهمه با جهان به جهت کسب مهارت‌های زندگی منجر خواهد شد.

این مجری محبوب خانواده‌ها و کودکان دیروز و امروز درادامه سخنانش آرزو کرد، هر روز اشتیاق قصه گفتن در جمع خانواده بیشتر شود تا آن‌جا که با همت و همراهی همه‌ی کسانی که دوست‌دار ارتقای فرهنگ اجتماعی شهرشان هستند، اولین مهرواره شهرستانی «قصه‌گویی کودک و خانواده» در شهرستان خوسف برگزار شود.

خامنه در پایان با قدردانی از استقبال خوب مردم شهرستان خوسف گفت: بی تردید هیچ عامل و نیرویی با حسِ ناب شهروندان خوسف به زادگاهشان برابری نمی‌کند، حسی که عامل محرکه‌ی همه فعالیت‌های ارزشمند، ماندگار و سازنده است.

در ادامه این سفر نویسنده، کارگردان و مجری تلویزیون صبح روز ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ در مرکز فرهنگی‌هنری قاین حضور یافت و برای بچه‌های این شهر صحبت‌هایی را بیان داشت.

وی در این برنامه گفت: کودکان ما با بهره گرفتن از بازی‌ در فضای آموزشی زندگی می‌کنند، تجربه کسب می‌کنند و در کنار داشتن لحظات شاد و مفرح کودکی، آموزش هم می‌بینند.

این کارگردان تلویزیونی اضافه کرد: سال‌هاست بر این باورم که کسب مهارت‌های زندگی آن چیزی است که ما نیاز داشته‌ایم و داریم.

وی یادآور شد: نسل ما فراوان نوشت، حفظ کرد و مسایل ریاضی حل کرد، اما بسیاری از ما هرگز خاطره‌ی خوشی از روزهای تعطیل، سیزده‌به‌در و روزهای پایانی سال نداریم، چرا که انجام این همه تکلیف سخت و گاه بی ثمر، فرصت کودکی کردن را از ما گرفت.

خامنه در ادامه سخنانش اظهار داشت: کار اصلی کودک بازی است، آن‌گونه که از بازی زندگی می‌آموزد در کلاس‌های درس با حل معادله‌های پیچیده و حفظ مطالب درسی نمی‌آموزد.

خامنه خاطرنشان کرد: می‌توان به شکلی جدی شاهد بهره‌گیری از بازی در سیر آموزش کودکان در مدارس باشیم و کاش خطای‌مان را تکرار نکنیم و بگذاریم کودکان‌مان مهارت زندگی کردن را کسب کنند و از موهبت زندگی بهره ببرند.

مقدمه خوب نوشتن، خوب خواندن است

بابک نیک‌طلب با حضور در جمع کودکان و نوجوانان استان خراسان جنوبی، کتاب خواندن و خوب خواندن را مقدمه‌ی خوب نوشتن دانست و بر خوانش آثار شاعران بزرگ از گذشته تا امروز تأکید کرد.

نیک‌طلب نیز طی روزهای ۲۹ بهمن تا یک اسفند ۱۳۹۷ میهمان اعضای مراکز فرهنگی‌هنری و دانش‌آموزان شهرستان‌های بیرجند، قاین و خوسف شد.

 نیک‌طلب در این سفر به تمامی کودکان ونوجوانان توصیه کرد، برای موفقیت در امر نویسندگی خوب کتاب بخوانند و آثار شاعران و نویسندگان بزرگ را مطالعه کنند.

این شاعر کودک و نوجوان، آموختن و فراگیری اصول شاعری و داستان‌نویسی، آشنایی با آرایه‌های ادبی، تمرین نوشتن، خوانش سفرنامه‌ها و خاطرات بزرگان، ارسال آثار ادبی برای جراید و مجلات کودک و نوجوان را در تولید کارهای ارزشمند مؤثر دانست.

نیک‌طلب با بیان این‌که قلم هر نویسنده متأثر از زندگی اجتماعی و شخصی اوست، گفت: ایجاد پنجره‌های روشن به اتفاق‌های روزمره و نگاه دقیق و جستجوگر به تک تکِ عناصر زندگی شهری و روستایی در اثر شاعران و نویسندگان نقش آفرین است.

این شاعر در بخشی دیگر از سخنانش یادآور شد: انتخاب بهترین واژه‌ها و استفاده از کلمات شیوا، ساده و روان و رعایت اصول بلاغت به آفرینش یک اثر ادبی استحکام می‌بخشد.

وی خاطرنشان کرد: امروزه حضور شخص مؤلف در اثرش بخشی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک نوشته‌ی مطلوب محسوب می‌شود، بر همین اساس نمادها و نشانه‌های محل زندگی و زبان شاعر در اثرش هویت و شخصیت خاص و منحصر به فردی را می‌آفریند که تکرار نشدنی است.

نیک‌طلب با اشاره به این‌که تنوع در نوشتن و دقت در مضمون‌های مختلف باعث متفاوت‌شدن نوشته‌ها و افزونی مخاطبان می‌شود، اضافه کرد: این گوناگونی سوژه و زبان، جهان‌های وسیع و پهناوری را به روی خواننده‌ی امروز باز می‌کند آن‌گونه که حلاوت و شیرینی خواندن اثر را دو چندان می‌کند.

علی خدایی: هنر، خلاقیت را در کودک حفظ و گسترش می‌دهد

علی خدایی نویسنده و تصویر کودک با حضور در جمع کودکان و نوجوانان استان در شهرستان‌های قاین، خوسف و بیرجند گفت: خلاقیت به طور ذاتی و فطری در وجود کودکان و نوجوانان به ودیعه گذاشته شده است و هنر نقش مؤثری در حفظ و گسترش خلاقیت در کودکان دارد.

وی افزود: دوران کودکی دوران ارزشمندی برای پرورش قوه خلاقیت است و این مهم وقتی عملی می‌شود که کودک در کنار یک بزرگ‌سال آگاه به کودکی و هنر قرار بگیرد.

این نویسنده و تصویرگر کتاب کودک خاطرنشان کرد: یکی از دلایل عدم بروز خلاقیت، عدم آگاهی مربی یا مدرس هنر است و خوش‌بختانه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با وجود مربیان آگاهی که درک درستی از دنیای کودکی و هنر دارند، شاهد بروز خلاقیت و شکوفایی استعدادها و قرارگرفتن کودکان و نوجوانان در مسیر صحیح هنر هستیم و این مهم به خوبی در بازدید از کارگاه‌های هنری مراکز فرهنگی هنری کانون خراسان جنوبی و برگزاری کارگاه‌های متنوع تصویرگری و خلاقیت ویژه کودکان و نوجوانان و اعضا مشهود بود.

خدایی تصریح کرد: کارگاه‌های هنری، پرورش تخیل و خلاقیت با قرار دادن کودک در یک چالش ذهنی شکل می‌گیرد، آن‌گونه که کودک وقتی خود را درگیر آن چالش می‌بیند، با لذت در آن کارگاه به خلق آثاری متفاوت و تازه می‌پردازد.

وی در ادامه یادآور شد: شاید برخی از این کودکان که در فعالیت‌های خلاق و نو شرکت می‌کنند، در آینده به سراغ کار هنری نروند، اما در مواجهه با انواع چالش‌های زندگی فردی و اجتماعی تصمیمات بهتری خواهند گرفت.

برگزاری کارگاه تصویری در گردهم‌آیی مربیان هنری، برگزاری کارگاه‌های نقاشی خلاق در مراکز فرهنگی هنری قاین و شماره یک و فراگیر بیرجند و مدرسه برکت در شهرستان خوسف از دیگر برنامه‌های سفر علی خدایی نویسنده و تصویرگر بیش از ۸۰ کتاب کودک به استان خراسان جنوبی بود که با استقبال خوب کودکان و نوجوانان رو به رو شد.

تاکید برلزوم جدی گرفتن نقش کاردستی در پرورش خلاقیت کودکان

حدیثه قربان تصویرگر کتاب کودک، طی سفر سه روزه به کانون خراسان جنوبی و برگزاری «کارگاه خلاقیت»، نقش فعالیت کاردستی را در پرورش تخیل و بروز استعدادهای هنری کودکان بسیار مؤثر دانست.

این تصویرگر کتاب کودک با تأکید بر این‌که کاردستی یکی از مهم‌ترین و جذاب‌ترین فعالیت‌های هنری مورد علاقه‌ی کودکان است، گفت: در کارگاه‌های ماسک سازی که در مراکز فرهنگی هنری قاین، شماره یک و فراگیر بیرجند و دبستان برکت شهرستان خوسف برگزار شد، کودکان بیش از ۹۰ ماسک را با استفاده از دورریختنی‌ها ساختند.

قربان اضافه کرد: در ادامه برگزاری کارگاه ماسک سازی، کودکان در قالب گروه‌های چند نفره برای ماسک‌های ساخته شده یک اسم را انتخاب کردند و با طراحی یک داستان کوتاه به اجرای نمایش پرداختند.

 وی تصریح کرد: کودکان می‌توانند با شناخت بهتر فضای پیرامون زندگی، خیال‌پردازی و پرورش ایده‌های تازه‌ای که در ذهن دارند، خالق بهترین کاردستی‌ها و کاربردی‌ترین وسایل باشند.

 به گفته‌ی این تصویر گر کتاب کودک، کاردستی زمینه پرورش خلاقیت، رشد و بالندگی کودکان را فراهم می‌کند و تنها با در اختیار قراردادن وسایل دورریختنی مانند، تکه‌های مقوا، پارچه، روزنامه، روبان و... هم‌چنین برگزاری کارگاه‌های نقاشی خلاق با همین ابزار ساده می‌توان یک فعالیت لذت‌بخش و متنوع هنری را ایجاد کرد.

قربان خاطر نشان کرد: اجرای فعالیت کاردستی در قالب یک فرایند هدف‌مند به ویژه وقتی با نمایش و بازی همراه می‌شود، علاوه بر پرورش خلاقیت، به تقویت حس مسئولیت پذیری، اعتماد به نفس، پیشرفت تحصیلی و ایجاد سرفصل‌های آموزشی جدید برای یادگیری بهتر منجر خواهد شد.

حضور این تصویرگر کتاب کودک در گردهمایی مربیان هنری استان و برگزاری «کارگاه خلاقیت» از دیگر برنامه‌های سفر حدیثه قربان به شمار می‌رود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =