توضیح درباره هزینه حضور مهمانان خارجی/ ارزآوری می‌کنیم

نشست خبری یازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران برای تشریح آخرین جزییات این رویداد سینمایی برگزار شد.

به گزارش اداره روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، نشست خبری یازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران با حضور حسین ربانی‌غریبی رییس جشنواره و معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، محمدرضا کریمی‌صارمی دبیر جشنواره و حامد رهنما مدیرکل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل کانون و جمعی از اصحاب رسانه صبح روز سه‌شنبه ۷ اسفند در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون برگزار شد.

مدیرکل روابط‌ عمومی و امور بین‌الملل کانون؛ نشست‌های تخصصی جشنواره امسال ضبط می‌شوند

رهنما در ابتدای نشست با اشاره به اینکه جشنواره امسال مانند دوره‌های قبل مورد استقبال هنرمندان داخلی و خارجی قرار گرفته است، گفت: فراخوان این دوره ۹ تیر اعلام شد و با توجه به فعالیت همکاران ما در کانون طبق سال‌های گذشته استقبال خوبی از جشنواره شد.

او با اشاره به اینکه حدود ۸۵ کشور در جشنواره امسال شرکت کرده‌اند، توضیح داد: امیدواریم در روزهای جشنواره با حضور مجموعه‌های مختلف رسانه‌ای از جمله آپارات بتوانیم همه نشست‌ها را برای کسانی که امکان حضور ندارند، پخش کنیم.

معاون تولید کانون: سازمان سینمایی برای اولین بار مشارکت کرد

در ادامه ربانی با اعلام این‌که یازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران با محوریت اقتصاد انیمیشن برگزار می‌شود، توضیح داد: این جشنواره دارای ویژگی‌های خاص خود است مثلا همواره با کادر ثابتی برگزار شده است. ما در دیگر جشنواره‌های کشورمان شاهد هستیم که دبیرانشان هر دو، سه سال یک‌بار تغییر می‌کند ولی خوشبختانه اینجا ثبات مدیریت داریم.

به گفته وی، فرآیند دوسالانه برگزار شدن جشنواره به این دلیل است که تولید انیمیشن معمولا بیش از یک سال زمان می‌برد.

او با اشاره به این‌که حدود ۱۵ انیمیشن سینمایی در کشور در حال تولید و رسیدن به مرحله اکران است، گفت: ما در ساخت انیمیشن پیش از مرحله پیش تولید و تولید، نیازمند برنامه‌ریزی در مرحله پس از تولید هستیم. همان‌طور که می‌دانید در دنیا بیشتر فعالیت‌های فروش برای یک انیمیشن پس از تولید صورت می‌گیرد مانند محصولات جانبی که برای شخصیت‌های مختلف تولید می‌شوند.

ربانی با تاکید بر اینکه سینمای کودک و نوجوان نیازمند حمایت در تولید و اکران است، تشریح کرد: در هنر- صنعتی مانند انیمیشن باید زیرساخت‌هایی در زمینه تولید آماده شود ولی متاسفانه در حال حاضر انیمیشن متولی مشخصی در سیستم دولتی ما ندارد البته سازمان سینمایی مسئولیت این بخش را به مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سپرده که به نظر می‌رسد با توجه به این تغییرات در سال‌های آینده امکان حمایت از این حوزه به شکل مشخص‌تری امکان‌پذیر می‌شود.

او با اشاره به تفاوت ماهیتی دوسالانه پویانمایی تهران با دیگر جشنواره‌ها گفت: ماهیت جشنواره پویانمایی با دیگر جشنواره‌های سینمایی بسیار متفاوت است، این جشنواره به نوعی گردهمایی جامعه فعالان انیمیشن، فرصتی برای گفتمان این جامعه، کشف ظرفیت‌های موجود، جذب نیروی انسانی و شکل‌گیری تولیدات مشارکتی است.

ربانی درباره برگزاری رویداد پیچینگ انیمیشن (رویازی) در جشنواره توضیح داد: این اولین دوره است که پیچینگ در جشنواره برگزار می‌شود و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی حضور خواهند یافت و با توجه به اختلافات نرخ ارز در کشور، پیچینگ فرصتی برای ارزآوری است.

او درباره مشارکت سازمان سینمایی در برگزاری جشنواره پویانمایی تهران گفت: با همکاری دکتر انتظامی سرپرست سازمان سینمایی و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی امسال برای اولین بار شاهد این مشارکت هستیم البته امیدوارم این همکاری‌ها ادامه‌دار باشد.

در این بخش نشست محمدرضا کریمی صارمی دبیر این دوسالانه با خیرمقدم گفتن به اصحاب‌رسانه درباره یازدهمین جشنواره پویانمایی تهران گفت: امسال هم‌زمان در ۳۱ استان کشور بسته‌های فیلم برای کودکان را آماده کرده‌ایم که طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده فیلم‌هایی به صورت رایگان صبح‌ها برای مدارس و بعدازظهرها برای هنرستان‌ها به نمایش درمی‌آید.

دبیر جشنواره پویانمایی تهران با اشاره به تمام شدن داوری‌های بخش داخلی بیان کرد: داوری ۶ بخش که آخرین بخش، سینمای ایران بود انجام شده و ما آماده هستیم که از ۱۰ صبح روز جمعه که داوران خارجی وارد ایران می‌شوند، داوری بخش بین‌الملل را شروع کنیم و امیدوار هستیم که داوری بخش بین‌الملل سه‌شنبه ۱۴ اسفند تمام شود.

او درباره بخش پیچینگ(رویازی) توضیح داد: ما بخش پیچینگ را در جشنواره امسال داریم که معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری و حوزه ‌هنری با ما در برگزاری آن همکاری می‌کنند و فرصتی است که تولیدکنندگان داخلی حدود ۱۷ پروژه را عرضه ‌کنند.

کریمی‌صارمی با اعلام اینکه امسال فضایی برای میتینگ و بازدیدها بین صاحبان آثار، فیلم‌سازان و تهیه کنندگان و سرمایه‌گذاران انیمیشن فراهم شده است، عنوان کرد: سالن کوچکی در بخش موزه کودک داریم که در آنجا شرایطی فراهم کردیم تا کسانی مانند اصحاب‌رسانه یا کسانی که مایل هستند فیلم خاصی را ببینند و در زمان نمایش فیلم فرصت حضور پیدا نکردند با پر کردن فرم در آن‌جا بتوانند فیلم مورد نظرشان را ببینند.

دبیر جشنواره پویانمایی تهران درباره بخش بازار توضیح داد: در بازار فیلم این دوره ۲۲ غرفه داریم که در غرفه ریاست جمهوری حدود ۳۰ مهمان خارجی که از خریداران فیلم هستند، حضور می‌یابند.

او با اشاره به این‌که حدود ۱۵ نشست تخصصی در طول یازدهمین جشنواره برگزار خواهد شد، گفت: محتوای نشست‌ها بر اساس نیازهای انیمیشن ایران برنامه‌ریزی شده است.

به گفته وی، نشست‌های صبح مختص ۳۱ مربی کانون است و نشست‌های تخصصی جشنواره از ساعت ۳ بعد از ظهر شروع خواهد شد.

کریمی‌صارمی با اشاره به اینکه در بخش پایان‌نامه تغییراتی صورت گرفته است، گفت: امسال حدود ۱۴۴ پایان‌نامه به دست ما رسید که در مرحله اول ۲۵ پایان‌نامه انتخاب و در نهایت ۶ پایان‌نامه از بین آن‌ها انتخاب شد. امسال جایزه نقدی این بخش را حذف کردیم و به جای آن تالیف کتاب را در نظر گرفتیم که هزینه‌اش چند برابر جایزه است.

او در ادامه به برگزاری جلسه‌های نقد فیلم‌ها اشاره کرد و توضیح داد: نقد فیلم‌ها هر شب ساعت ۱۹ در محل برگزاری جشنواره در کانون برگزار و سه انیمیشن نقد می‌شوند، تمام نشست‌های ما ضبط می‌شوند و قرار است که آپارات لینکی در اختیار ما بگذارد که مربی‌های ما در سراسر کشور بتوانند از آن استفاده کنند.

دبیر جشنواره با اشاره به حضور مایکل دودوک انیماتور بزرگ برنده اسکار در ایران گفت: نشست این هنرمند را صبح روز پنج‌شنبه ۱۶ اسفند در سالن اصلی برگزار خواهیم کرد تا تمام علاقه‌مندان بتوانند استفاده کنند.

کریمی‌صارمی درباره صدور کارت‌های شرکت در جشنواره توضیح داد: کارت‌های جشنواره حدود ۱۰ روزی است که آماده است و بیش از ۵ هزار کارت صادر شده است که امیدوار هستیم به مرز ۷ هزار کارت برسد.

نظرسنجی برای جدا شدن داوری فیلم‌های تجربی

دبیر جشنواره در پاسخ به این پرسش که چرا بخش داوری آثار دینی و ارزش‌های انقلاب اسلامی را از بخش‌های دیگر جدا کرده‌اند، توضیح داد: چون هیات داوران از چهار دوره قبل به ما اعلام کردند که باید بخش دینی و ارزش‌های انقلاب اسلامی را جدا کنیم. حتی این دوره به ما اعلام کردند که بخش فیلم‌های تجربی را هم جدا کنید که به همین دلیل ما در جشنواره امسال نظرسنجی انجام خواهیم داد.  

او در پاسخ به اینکه چرا در وضعیت کنونی، جشنواره پویانمایی تهران برای حضور مهمانان خارجی هزینه می‌کند، گفت: مطابق استانداردهای جهانی ما تنها هزینه داوران خارجی را پرداخت می‌کنیم و چهار داور خارجی داریم که هزینه حضورشان حدود ۴۰ میلیون تومان شده است اما در مورد دیگر مهمانان خارجی، کانون هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌کند.

ربانی نیز با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی تلاش می‌شود تا ایران در انزوای فرهنگی قرار بگیرد و حضور مهمانان هنری، نقضی بر این موضوع است، گفت: ما حتی اگر بتوانیم از هزینه‌های بخش‌های دیگر کم کنیم باید تبادل فرهنگی‌ را حفظ کنیم تا ارتباط ما با دنیا قطع نشود. این اتفاق و فرآیند، نتیجه‌اش این خواهد بود که بتوانیم جذب سرمایه‌های خارجی را در کشورمان داشته باشیم.

کریمی‌صارمی درباره بحث ممیزی انیمیشن‌های خارجی و واکنش سازندگان گفت: آن‌ها با توجه به نگاه خودشان انیمیشن تولید می‌کنند ولی اگر جایی نیاز به ممیزی باشد، مطمئن باشید که مجوز  آن را می‌گیریم. البته هنرمندان خارجی آن‌قدر جشنواره پویانمایی تهران را دوست دارند که حاضرند این همکاری را انجام دهند.

ربانی با اشاره به این‌که پروژه‌های انیمیشن فقط مختص کودکان و نوجوانان نیستند، گفت: حضور کودکانی که دارای شرایط خاص هستند در جشنواره تخصصی پویانمایی کمی متفاوت است. من تاکنون شاهد تجربه خوبی در این مورد نبوده‌ام. البته که ما در کانون برنامه‌ریزی‌های مدونی برای حضور خودمان در کنار آن‌ها داشته‌ایم. اما حضور این نوع کودکان در جشنواره نیازمند شرایط ویژه‌ایست.

او در پایان این نشست تاکید کرد: ما خودمان را ملزم می‌دانیم که به جای آنکه آن‌ها را به جشنواره بیاوریم، خودمان در کنارشان قرار بگیریم. اما جشنواره پویانمایی تهران، جشنواره تخصصی برای حضور جامعه انیمیشن است.

یازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران از ۱۲ تا ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران با نمایش آثار منتخب داخلی و خارجی در چند بخش میزبان هنرمندان و علاقه‌مندان خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =