فعالیت‌های مستمر زیست محیطی با برگزاری گردش‌های علمی

به مناسبت روز جهانی تالاب‌ها همایش «دوستی با تالاب» با هدف تقویت مهارت‌های درست ‌زندگی ‌کردن و پاسداشت محیط‌ زیست، در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان رشت برگزار شد. به گفته‌ کارشناس مسوول فرهنگی و هنری کانون استان گیلان فعالیت‌های محیط زیستی در این استان مستمر و فرآیند محور است و اعضا با شرکت در گردش‌های علمی به صورت هدفمند آموزش‌های محیط زیستی دریافت می‌کنند.

گزارش: فرناز میریبه مناسبت روز جهانی تالاب‌ها همایش «دوستی با تالاب» در کانون رشت برگزار شد. در برپایی این همایش سازمان اداره‌ی محیط ‌زیست و آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (جایکا) همکاری داشتند و بخشی از توان‌مندی و دست‌آوردهای یک‌ ساله‌ی مربیان و اعضای کانون استان گیلان در حوزه‌ی فعالیت‌های زیست ‌محیطی به نمایش ‌گذاشته شد.

اسفندیار ضیائی، مدیر کل کانون استان گیلان در این همایش ضمن مرور دست‌آوردهای کانون در همراهی با محیط ‌زیست و جایکا امسال را نقطه‌ی اوج این همکاری‌های پنج‌ ساله معرفی کرد.

او تاکید کرد: کانون با تکیه بر پشتوانه‌ی ارزش‌مند مربیان و اعضا توانسته در سایه‌ی فعالیت‌های فرآیندمحور، نتایج روشنی در حوزه‌ی محیط زیست داشته ‌باشد.

به گفته‌ی ضیائی در همین راستا برنامه‌های مشترکی از جمله گردشگری علمی، بازدید بیش‌ از پنج هزار کودک و نوجوان از پناهگاه حیات وحش سلکه بندرانزلی و حضور بیش ‌از ۲۲ گروه از اعضای کانون در این تالاب برگزار شده است.

سخنرانی هیتوشی واتانابه، کارشناس حفاظت از اکوسیستم تالاب در تیم کارشناسی آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (جایکا) بخش دیگر این همایش بود که از نتایج مثبت همکاری‌های مشترک با کانون و محوریت فعالیت‌های جایکا در پنج کارگروه «مدیریت فاضلاب»، «پسماند جامد»، «مدیریت آبخیزداری»، «حفاظت از اکوسیستم تالاب» و «حفاظت از محیط ‌زیست» سخن گفت.

به گفته‌ی او مهم‌ترین هدف برپایی این فعالیت‌ها ارایه‌ی آموزش‌های زیست‌ محیطی در قالب پروژه‌ی طولانی مدت است.

به باور کارشناس حفاظت از اکوسیستم تالاب در تیم کارشناسی جایکا آموزش‌های زیست‌محیطی یک تمرین خوب برای حفاظت از تالاب‌ها است تا بسترهای مناسب برای انتقال آن به نسل‌های آینده فراهم شود.

ارایه‌ی طرح اقدام پژوهی با موضوع تالاب از سوی عضو مرکز فرهنگی هنری کانون شفت، پخش فیلم برگزیده‌ی جشنواره فیلم کودک و نوجوان ساخته‌ی عضو کانون شماره‌ی دو بندرانزلی با عنوان «لطفا زمین را پاکیزه نگه ‌داریم»، اجرای نمایش «گنده پکیج» از سوی اعضای مرکز فرهنگی هنری مجتمع رشت و اهدای جایزه به برگزیدگان از جمله برنامه‌های این همایش بوده است.

همچنین در راستای این همایش نمایشگاهی از دست‌آوردهای زیست محیطی کانون در بخش‌های «طرح دیواری»، «کاردستی»، «ماکت‌سازی» و «تصاویر علمی» برپا شد که از ۱۴ بهمن تا پایان دهه‌ فجر در مرکز فرهنگی هنری شماره‌ سه کانون رشت ادامه دارد.

خلاقیت و نوآوری؛ چاشنی فعالیت‌های زیست محیطی

اکرم سادات حسینی، کارشناس مسوول فرهنگی، هنری و ادبی استان گیلان

دراین راستا گفت‌وگویی با کارشناس مسوول فرهنگی، هنری و ادبی استان گیلان داشتیم.

او با اشاره بر برگزاری همایش «دوستی با تالاب» در راستای فعالیت‌های حفظ و دوستی با محیط زیست گفت: حدود پنج سال است به‌ویژه در بخش فرهنگی و علمی کانون در این حوزه فعالیت و سعی می‌کنیم خلاقیت و نوآوری را به جذابیت این فعالیت‌ و برنامه‌ها اضافه کنیم.

حسینی ادامه داد: امسال نیز با همکاری اداره‌ی محیط زیست و آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (جایکا) طی جلسه‌هایی که از ابتدای سال داشتیم برنامه‌ریزی‌های لازم برای برپایی این همایش صورت گرفت.

به گفته‌ی او فعالیت‌های زیست محیطی کانون استان گیلان منحصر به این همایش نیست و به‌ویژه در تابستان و در قالب گردش علمی این طرح اجرا شده است.

کارشناس مسوول کانون استان گیلان یادآور شد: برهمین اساس 22 گردش علمی در کارگاه‌های تابستانی ما برگزار شد و حتی کانون زبان را نیز به این طرح ملحق کردیم و زبان‌آموزان هم توانستند در این گردش علمی شرکت کنند.

او درباره‌ی روند برپایی گردش‌های علمی در استان توضیح داد: در گردش‌های علمی بچه‌ها با یک آمادگی قبلی در زمینه‌ی فعالیت‌های علمی به آن گردش اعزام می‌شدند. در همین راستا بهترین اعضای مرکز که علاقه‌مند به فعالیت‌های علمی بودند در گردش علمی حضور داشتند و علی‌رغم داشتن یک روز با شور و نشاط و انجام فعالیت‌های متنوع مانند پرنده‌نگری برای آشنایی با انواع و اقسام پرندگان و... همچنان فعالیت آن‌ها بعد از گردش علمی ادامه داشت.

حسینی ادامه داد: به عبارت دیگر بعد از گردش علمی کار بازدیدکنندگان تمام نمی‌شد و باید به مرکز می‌آمدند و گردش علمی را در قالب طرح دیواری برای نمایشگاه حال حاضر آماده می‌کردند. یعنی فعالیت‌های محیط زیستی فرآیندمحور و مستمر بود.

به گفته‌ی او در طرح دیواری، بچه‌ها باید گزارشی از گردش علمی خودشان را آماده می‌کردند و در این گزارش می‌توانستند به معرفی کتاب هم بپردازند یا عکس‌هایی که از طبیعت تهیه کرده بودند در آن نشریه‌های دیواری به نمایش بگذارند.

کارشناس مسوول کانون استان گیلان با اشاره به ارایه و نمایش 22 طرح دیواری در بخش نمایشگاهی همایش «دوستی با تالاب» اظهار داشت: علاوه بر طرح‌های دیواری، ماکت‌هایی از تالاب‌های استان گیلان یا پرندگان و گونه‌های جانوری این تالاب که بچه‌ها تهیه کرده‌اند، در این نمایشگاه ارایه شده است.

به گفته‌ی او مهم‌ترین بخش‌های این همایش شامل تحقیق و پژوهش و ارایه‌ی نتایج آن، اجرای نمایش، معرفی کتاب و کاردستی بوده است. تمامی این کارها را اعضا و به کمک مربیان‌شان انجام داده‌ و در تمامی زمینه‌های تحقیق، عکاسی و کاردستی‌ همکاری داشته‌اند.

به‌طور کلی فعالیت‌های محیط زیستی همواره سرلوحه‌ی برنامه‌های کانون پرورش فکری بوده و باتوجه به شرایط اقلیمی کشور این ضرورت بیش از پیش احساس می‌شود.

حسینی درباره‌ی پرداختن به دغدغه‌های زیست محیطی در فعالیت‌های عادی مراکز از سوی مربیان گفت: در برنامه‌ریزی کلی استان این موضوع درنظر گرفته شده و مراکز نیز فعالیت‌های زیست محیطی را سرلوحه‌ی کار خودشان قرار داده‌اند.

او ادامه داد: به‌ویژه آن‌که بسیاری از شهرهای ما در کنار دریا و با تالاب‌ها یا به‌طورکل محیط زیست مانوس هستند.

به گفته‌ی حسینی مراکزی چون صومعه‌سرا، انزلی، آستارا و کیاشهر از جمله مراکزی هستند که بیشتر دغدغه‌های محیط زیستی و حفظ تالاب‌ها را دارند و در راستای آموزش این مسایل بیشتر تلاش می‌کنند.

او در پایان یادآور شد: هدف از برپایی همایش «دوستی با تالاب» برای یادآوری 14 بهمن، روز جهانی تالاب‌ها، یادآوری اهمیت حفظ محیط زیست و جمع‌آوری و نمایش کارهای محیط زیستی اعضا و مربیان در یک سال گذشته بود.

به گفته‌ی او این نمایشگاه تا پایان دهه‌ی فجر برپا است اما از آن‌جا که طبق روال سال‌های آینده باز هم با استقبال مدارس روبه‌رو می‌شود بعد از این دهه نیز نمایشگاه ادامه دارد.

دوست داریم مردم آگاه شوند!

سعیده ابراهیمی، عضو مرکز لشت نشاء

سعیده از اعضای مرکز لشت نشاء، 11 سال دارد. او کلاس پنجم است و یک سالی می‌شود عضو کانون پرورش فکری است.

می‌گوید: ما دوست داریم حیوانات منقرض نشوند و محیط زیست از بین نرود. برای همین کارهایی انجام می‌دهیم تا مردم بیشتر آگاه شوند.

او که سرپرستی تیمی را در تهیه‌ی ماکتی از حیوانات و جانواران تالاب انزلی برعهده داشته است می‌گوید: در مدرسه و با بقیه‌ی هم‌کلاسی‌ها هم سعی می‌کنم درباره‌ی محیط زیست صحبت کنم اما بیشتر این موضوعات در کلاس‌های کانون پرورش فکری مطرح می‌شود.

سعیده گفت: از زمانی که عضو کانون شده‌ام و کتاب‌های بیشتری خوانده‌ام اطلاعاتم درباره‌ی محیط زیست یا حیوانات تالاب‌ها بیشتر شده است. مربیان کانون هم به ما پیشنهادهایی درباره‌ی محیط زیست می‌دهند و برای همین بیشتر انگیزه پیدا می‌کنیم تا چنین کارهایی را انجام بدهیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =