کد خبر: 286464
تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۳
احیای بازی‌های بومی و محلی در کانون خراسان رضوی

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، به منظور احیای بازی‌های بومی و محلی و برقراری پیوند میان فرهنگ دیروز و امروز، مراکز فرهنگی هنری کانون در اسفندماه سال جاری اقدام به برگزاری مهرواره بازی‌های بومی و محلی در سطح استان کرد.

این مهرواره در آخرین ماه از فصل زمستان۱۳۹۷ به صورت شهرستانی در سطح استان برگزار شد و شرکت کنندگان در این جشنواره ضمن آشنایی با بازی‌های قدیمی و بومی در فضایی شاد و دوستانه یک فعالیت گروهی را تجربه کردند.

مراکز فرهنگی هنری کانون مشهد

مراکز فرهنگی هنری شهرستان مشهد نیز این مهرواره را به صورت متمرکز در مرکز فرهنگی هنری کانون شماره۸ مشهد برگزار کردند.

براین اساس شرکت‌کنندگان در این جشنواره با بخشی از آداب و آیین‌های شهر خود که سرمایه فرهنگی آن به حساب می‌آید آشنا شدند و از طرفی برخی از گروه‌ها با ابتکار خود بازی آموزنده و سرگرم‌کننده‌ای خلق کردند.

سه به سه قطار، به پا فراموش نکنی، بازی حرکتی علم و عمل، اوستا کیه؟، هکش هکش، تاس کتاب، تیله‌بازی، دمت کو؟ و بازی وکیل از نمونه‌ بازی‌هایی بود که اعضای کتابخانه با هدایت و راهنمایی مربی خود به آن پرداختند و علاوه بر ایجاد فضایی شاد و دوستانه تلاش شد با انتخاب صحیح بازی‌ها، حافظه و توجه کودکان تقویت و مهارت‌ها و توانایی‌های ادراکی و حرکتی آنان افزایش یابد و با برانگیختن حس کنجکاوی و خلاقیت در کودکان به رشد ذهنی آنان کمک شود.

مرکز فرهنگی هنری کانون تربت‌حیدریه

در آستانه ولادت حضرت فاطمه‌زهرا (سلام‌الله علیها) مهرواره بازی‌های بومی و محلی در شهرستان تربت‌حیدریه با حضور سی عضو دختر مرکز به همراه والدین و مربیان‌شان کلید خورد.

راحله فرستاده مربی مسئول مرکز در این‌باره گفت: این مهرواره در دو بخش اجرا شد، در مرحله اول اعضا با تحقیق و پژوهش درباره بازی‌های محلی منطقه زندگی خود در مسابقه فرهنگی این مهرواره شرکت کردند.

در بخش دوم اعضای کتابخانه با هدایت مربیان خود به اجرای پنج بازی «الستون و ولستون»، «سلام و سلام خاله بزغاله»، «کیه کیه اوستا کیه؟»، «من می‌گم» و «خرگوش بی‌لانه» پرداختند.

بازی گروهی و فکری «تنگرام» نیز با شرکت اعضای خانواده برگزار شد. در این بازی که در گروه‌های دو نفره انجام شد، هفت شکل هندسی در اختیار هر گروه قرار گرفت و اعضا در زمان مشخصی با استفاده از هفت شکل هندسی شکل خواسته شده را ساختند و در سه مرحله به رقابت پرداختند.

مرکز فرهنگی هنری کانون شهرستان خواف

در جشنواره بازی‌های بومی و محلی شهرستان خواف بیش از ۳۰ عضو کانون شرکت داشتند.

نصرت لقای‌رودی مربی مسئول مرکز هدف از برگزاری این جشنواره را تقویت روحیه شاد و ایجاد تحرک و هیجان سالم میان کودکان و نوجوانان دانست و گفت: متاسفانه در عصر تکنولوژی و با سرگرم شدن بچه‌ها به بازی‌های کامپیوتری، کم تحرکی در میان کودکان به وفور دیده می‌شود و تلاش کردیم در کنار ترویج فرهنگ کهن و اصیل ایرانی با برگزاری جشنواره بازی‌های بومی و محلی به آنان را به فعالیت‌های سالم رهنمود سازیم.

بازی‌های بومی و محلی؛ «های و هوی»، «خروس جنگی»، «بالا بلندی» و «صندلی‌بازی»، علاوه بر تقویت روحیه کار گروهی و مشارکت، لحظات خوشی را برای اعضای کتابخانه به یادگار گذاشت.

مرکز فرهنگی هنری کانون شهرستان قوچان

به منظور ایجاد روحیه همکاری، تمرکز حواس و ایجاد رقابت سالم، دو بازی «هفت سنگ مهارتی» و «صندلی بازی» با رأی اکثریت اعضای کتابخانه انتخاب و با حضور ۲۰ عضو کتابخانه برگزار شد.

در بازی «هفت سنگ» سرعت، دقت و تمرکز اهمیت دارد و با توجه به اینکه این بازی گروهی است، موجب رشد اجتماعی و طبیعی کودک شده و او مفاهیمی چون رهبری، شکست، پیروزی و همکاری را درک می‌کند.

مرکز فرهنگی هنری کانون شهرستان چناران

به منظور آشنایی اعضا و والدین با بازی‌های بومی و محلی شهرستان چناران و ایجاد فرصتی برای پیوند میان دو نسل امروز و دیروز، مرکز فرهنگی هنری کانون چناران اقدام به برگزاری مهرواره بازی‌های بومی و محلی با حضور والدین و اعضای کتابخانه کرد.

این برنامه با مشارکت و تعامل خوب اداره ورزش و جوانان شهرستان در سالن تختی برگزار شد و اعضا به همراه والدین خود در بازی‌هایی چون «نفر اول نفر آخر»، «بازی هفت سنگ» و «طناب‌کشی» شرکت کردند و از برگزیدگان مسابقه قدردانی شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =