نگاه ۱۱ فیلم‌ساز به سمبل «ماهی»

نشست تخصصی «۱۱ تکنیک، ۱۱ فیلم‌ساز» با حضور فاطمه گودرزی، هاجر مهرانی، مهدی شیری، امیر سحرخیز، امین حق‌شناس، الیکا مهرانپور، مریم کشکولی‌نیا، بابک نکویی، مهدی علی‌بیگی، ساره شفیعی‌پور و معین صمدی در اولین روز از یازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، دومین نشست اولین روز جشنواره به بررسی ساخت تیزر اصلی جشنواره که با موضوع «ماهی» و با حضور ۱۱ فیلم‌ساز با ۱۱ تکنیک ساخته شده است، اختصاص داشت.

معین صمدی، فیلم‌ساز و گرافیست درباره شروع کار گفت: وقتی آقای کریمی‌صارمی ساخت تیزر امسال را به من سفارش دادند. کمی که به این موضوع فکر کردم سوژه یازدهمین دوره بودن جشنواره پویانمایی تهران به چشمم آمد. به این نتیجه رسیدم چقدر می‌تواند جذاب باشد که ۱۱ نفر سازنده این تیزر باشند. فکر کردم کسانی که در همین جشنواره کار کردند، جایزه گرفتند و در همین جشنواره رشد کردند سازنده این تیزر باشند و فقط یک نفر سازنده نباشد. ما گروهی ۹ نفره داشتیم که حدود یک سال تا یک سال و نیم با هم جلسه‌هایی داشتیم و می‌خواستیم با هم کاری بسازیم و به دنبال فرصتی بودیم که چنین کاری را انجام دهیم.

وی ادامه داد: ایده تیزر را با این گروه مطرح کردم که بسیار استقبال شد، اما چون ۹ نفر بودیم، دو نفر یعنی مهدی علی‌بیگی و مهدی شیری را به گروه اضافه کردیم. این گروه در ۱۱ دوره گذشته یا کار داشتند یا جایزه گرفته بودند. تیزر فضاهای مختلفی داشت و وقتی آن را می‌بینید گویی جشنواره‌ای از سبک‌های بصری این فیلمسازان می‌بینید.

صمدی با اشاره به ساخت موسیقی توضیح داد: با هوتن پورزکی به عنوان آهنگ‌ساز درباره ساخت موسیقی کار صحبت کردیم. او موسیقی را با تمام توضیح‌هایی که درباره حضور ۱۱ فیلم‌ساز دادم، ساخت. این موسیقی ۱۱ تکه بود. در مورد ترتیب حضور فیلم‌سازان، یازدهمین نفر خودم بودم، چون می‌خواستم پایان‌بندی تیزر را جمع کنم. سعی کردیم در مورد ترتیب حضور ۱۰ فیلم‌ساز دیگر هم به شکل قرعه‌کشی تصمیم بگیریم.

فاطمه گودرزی انیماتور درباره ساخت این تیزر گفت: کار کردن در گروهی که همه کاربلد و سطح بالا به کارشان نگاه می‌کنند، بسیار لذت‌بخش بود. در این مدت دوستی خوبی هم شکل گرفت.

هاجر مهرانی به عنوان دومین فیلم‌ساز تیزر بیان کرد: وقتی موسیقی را گوش می‌دادم، احساس می‌کردم شبیه کارهای جیمز باند است. برایم سخت بود که در ۶ یا ۷ ثانیه حس خوف را به مخاطبم انتقال دهم.

مهدی شیری، سومین فیلم‌ساز سازنده تیزر جشنواره عنوان کرد: اولین بار که ساخت ۷ ثانیه تیزر به من پیشنهاد شد، اساسا باید کار فرمالیستی انتخاب می‌کردم. ترجیح می‌دهم در کارهای کوتاه به سمت تجربه‌هایی بروم که تا به حال آن‌ها را تجربه نکردم و دوست دارم که آن‌ها را در چنین کارهای کوتاهی تجربه کنم. تقریبا ۲۰ کاغذ گذاشتم و اول دو ماهی گذاشتم و لوپی از آن‌ها ساختم. برگه ۲۱ ادامه حرکت‌ ماهی‌ها بود و این روند همین‌طور ادامه داشت تا وقتی صحنه سیاه شد.

امیر سحرخیز که چهارمین فیلم‌ساز تیزر جشنواره بود درباره ساخت این قسمت از تیزر گفت: من در طول روز در مسیرهایی رفت و آمد دارم که برج میلاد از آنجا دیده می‌شود. همیشه در طول مسیر به آسمان نگاه می‌کنم و به ساختمان‌های زشتی فکر می‌کنم که فضا را زشت کرده‌اند. من به سه عنصر ماهی، برج میلاد در روز ابری و گربه برای ساخت این تیزر فکر کردم، چون خودم هم به گربه علاقه دارم. این بود که به اوریگامی رسیدم. اولین برخورد من با اوریگامی مواجهه با کتاب «درناهای کاغذی» در دوران کودکی بود که برایم بسیار ناراحت‌کننده بود.

امین حق‌شناس درباره ساخت پنجمین قسمت از تیزر گفت: بعد از قرعه‌کشی موزیک را چندبار گوش دادم و کمی اتود زدم. در جلسه دوم متوجه شدم که آن بخش موسیقی برای من نبوده است. از آنجا که موزیک ویدیو جزو علاقه‌هایم است، معمولا اول شروع به طراحی و اتود زدن می‌کنم. همیشه سعی می‌کنم بفهمم چند نوع ماهی می‌توانم بکشم. اولین طراحی من همان ماهی بود که در آخر می‌بینید. زمان ما برای اجرا بسیار کم بود، من ۴۵ ساعت پشت صحنه داشتم که در این جلسه فقط ۳ دقیقه‌اش را می‌بینید.

الیکا مهران‌پور ششمین فیلم‌ساز تیزر جشنواره درباره این تیزر توضیح داد: من یک گربه دارم و گربه‌ام را خیلی دوست دارم. بنابراین وقتی سوژه ماهی شد از همان ابتدا یاد گربه و ماهی افتادم. براساس قرعه‌کشی که کرده بودیم تکه‌ای از موسیقی برایم انتخاب شد که ریتم تکرار شونده‌ای داشت. گربه و ماهی را برای چندین بار اتود زدم که برای هماهنگی با کار فیلمساز قبل و بعدم یکی از آن‌ها را انتخاب کردم.

مریم کشکولی‌نیا هفتمین فیلم‌ساز تیزر با اشاره به خوب بودن این تجربه گفت: آن‌هایی که مرا می‌شناسند می‌دانند که معمولا تک نفری کار می‌کنم و همراه شدن با گروه برایم بسیار سخت است. ما این کار را در طول دو سال انجام دادیم. این کار برایمان محکی بود تا بفهمیم می‌توانیم با همدیگر کار کنیم یا نه. در این کار تجربه جدید دیگری هم داشتم و آن این بود که از ابتدا موسیقی را داشتم و باید بر اساس آن کار می‌کردم.

بابک نکویی به عنوان هشتمین فیلم‌ساز تیزر ضمن خوشامدگویی توضیح داد: تمام کارهایی که تاکنون انجام دادم همراه با برادرم بهنود بوده است. در این کار چون تاکید بر ۱۱ فیلم‌ساز بود قرار شد این تیزر هم به نام من تمام شود. دوست داشتم در همین ۶ یا ۷ ثانیه داستانی را روایت کنم نه این‌که فقط فرم باشد. ایده ماجرا این بود که سمبل ماه اسفند ماهی است و عدد ۱۱ به دو ماهی تبدیل شده بود. به همین دلیل با تولد یک ماهی از درون یک تخم شروع کردم و پایان کار را به اسکلت ماهی رساندم تا حسی از زندگی را انتقال دهم. تصمیم گرفتم ماهی آخر به ماهی مهدی تبدیل شود. دوست داشتم این کار شبیه سبک و سیاق همیشگی‌مان باشد.

نهمین فیلم‌ساز تیزر مهدی علی‌بیگی بود که با اشاره به انرژی خوب گروه سازنده تیزر گفت: به نظر من موسیقی یادآور فضای حماسی بود. برای همین تاکید را روی آن گذاشتم. چالش بزرگ برایم فضای بسیار بزرگ در این کار بود و باید همزمان انیمیت می‌کردم. فریم ریتم را بسیار محدود یعنی حدودا ۵ فریم در ثانیه در نظر گرفتم.

ساره شفیعی‌پور دهمین فیلم‌ساز تیزر درباره ساخت آن عنوان کرد: بعد از قرعه‌کشی موسیقی بخش خودم را که گوش دادم متوجه شدم ۸ ثانیه است. فکر می‌کردم می‌توانم تجربه خوبی نسبت به زمانش داشته باشم. همه کسانی که انیمیشنی هستند بسیار با تصویرسازی ارتباط دارند. همیشه می‌خواستم تصویرسازی با کاغذ را امتحان کنم به همین دلیل اولین ایده‌ام همین طرح که به ۶۴ فریم ختم شد.

معین صمدی به عنوان ایده‌پرداز و یازدهمین فیلم‌ساز سازنده تیزر درباره ساخت بخش خودش گفت: چون تکنیک استاپ موشن با خمیر را انتخاب کرده بودم. کار با آن به لحاظ محدودیت زمانی بسیار سخت بود. این خمیر از آنجا که رنگی و قرمز بود، خیلی زود زیر حرارت شل می‌شد. برای همین یک میان‌بر زدم و سعی کردم قبلا ماهی‌هایم را فریم به فریم بسازم و در فریم‌های سخت آن‌ها را زیر دوربین تغییر بدهم.

گفتنی است این نشست که اجرای آن را شیوا مقانلو بر عهده داشت در سالن کنفرانس مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =