آشنایی با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، بر پایه‌ فرهنگ و ارزش‌های دینی و اجتماعی شکل گرفته و در طول چهار دهه‌، مستمر و پردامنه، به سیاست‌گذاری در حوزه‌ فرهنگ و برنامه‌ریزی برای هدایت تحولات و تغییرات در حوزه‌های مختلف تمدنی و فرهنگی کشور پرداخته است.

 در طول چهل سال عمر پر برکت جمهوری اسلامی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان متولی و پرچم‌دارکار با کودک و نوجوان، به صورت تخصصی با ارائه فعالیت فرهنگی، هنری و ادبی ، با پتانسیل بالایی از مربیان و کارشناسان توانمند و پویا و با برنامه‌ریزی‌های مناسب در جهت رشد و شکوفایی و  غنی سازی اوقات و فراغت کودکان و نوجوانان گام برداشته است. 

نگاهی به پیشینه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در دی‌ماه 1344 به‌عنوان مؤسسه‌ای فرهنگی، هنری، و غیرانتفاعی تأسیس شد و پس از انقلاب اسلامی، همچنان به‌عنوان شرکتی دولتی وابسته به وزارت آموزش و پرورش به فعالیت خود ادامه می‌دهد.کانون بر اساس هدف و مأموریت های مندرج در اساسنامه مصوب31/2/59 شورای انقلاب فرهنگی برای تولید و عرضه خدمات و محصولات فرهنگی‌ به کودکان ‌کودکان و نوجوانان و با هدف ایجاد امکانات لازم برای رشد و پرورش فکری و ذوقی کودکان و نوجوانان و کمک به شکوفایی استعدادهای آنان در اوقات فراغت تأسیس شده است. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از مهم‌ترین و معتبرترین تولیدکنندگان و ناشران کتاب‌های کودکان و نوجوانان در ایران و تهیه‌کننده مهم فیلم‌ها و سایر فرآورده‌های فرهنگی برای کودکان و نوجوانان است.

بخشی از وظایف کلی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان طبق ماده 8 اساسنامه آن عبارتست از:

الف-  تأسیس مراکز عرضه کتاب و آموزشهای فرهنگی و هنری مخصوص کودکان و نوجوانان درنقاط‌مختلف ‌کشور.
ب -  ایجاد کتاب‌رسانهای سیار جهت عرضه کتاب به کودکان و نوجوانان در روستاها .

پ - کمک به توسعه و ترویج ادبیات کودکان و نوجوانان از طریق تشویق نویسندگان،طراحان، هنرمندان و ناشران و همکاری با آنان.

ت- تولید، خرید، توزیع، نمایش و فروش فیلم‌های سینمایی و تئاتر مخصوص کودکان و نوجوانان.

ث-برگزاری ‌جشنواره‌ها ونمایشگاه‌های ادبی،هنری و فرهنگی مخصوص کودکان و نوجوانان.
ج - همکاری با کلیه مؤسسات ایرانی و غیر ایرانی که با کانون هدفهای مشابه دارند.

پیشینه کانون در استان

پیشینه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان در کهگیلویه و بویراحمد  به  یک باب مرکز فرهنگی هنری در شهر گچساران برمی گردد که در سال 1363 گشایش و شروع به کار کرد. کانون استان در مقاطع زمانی خاص زیر نظر استان فارس و در مقطعی زیر نظر استان خوزستان اداره می شد تا اینکه در سال  1370با انتزاع از  این استان ها ، به صورت دفتر مستقل و استانی و با تأسیس مراکز ثابت ،سیار و پستی ، برای خدمت رسانی به کودکان و نوجوانان در شهرها و بخش های استان فعالیت های خود را آغاز نمود.

اداره کل کانون استان دارای 11 باب کتابخانه و مرکز فرهنگی هنری ثابت،5 کتابخانه سیار روستایی  و 2 کتابخانه پستی است.در مرکز استان و مراکز شهرستان هاست.ضمن اینکه کانون زبان که یکی از واحدهای معتبر و مشهور کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است از سال 93با هدف آموزش زبان های خارجی به ویژه زبان انگلیسی مشغول آموزش زبان انگلیسی به نوجوانان و بزرگسالان در شهر یاسوج است.

فعالیت ها و برنامه های کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان عمدتأدر در سه بخش فعالیت های فرهنگی،هنری و ادبی طراحی و توسط مربیان و کارشناسان در مراکز ثابت،سیار و پستی انجام می شود.

مراکز فرهنگی هنری کانون

الف)مراکز فرهنگی هنری ثابت(مراکزی هستند که مجهز به سالن کتابخانه،سالن نمایش،فضا ها و تجهیزات مناسب برای برگزاری کارگاه های فرهنگی،هنری و ادبی هستند)

ب)مراکز سیار روستایی(کتابخانه هایی هستند که دارای خودروی مناسب با تجهیزات و امکانات لازم جهت امانت کتاب و ارائه سایر خدمات فرهنگی،هنری و ادبی به  اعضای  خود در روستا ها هستند.)

ج)مراکز پستی (کتابخانه هایی هستند که  با هماهنگی با اداره پست وظیفه ارسال کتاب و سایر مواد خواندنی به اعضای خود در روستاها هستند.کلیه هزینه های پستی به عهده کتابخانه است)

فعالیت های اجرا شده در مراکز

الف) فعالیت های فرهنگی(قصه گویی، شعرخوانی، بحث کتاب، بحث آزاد،اردو،تحقیق ، روخوانی کتاب،نمایش فیلم و تئاتر، معرفی کتاب،معرفی سرزمین،معرفی وقایع و ایام،معرفی شخصیت،نشریه دیواری،آشنایی با قرآن،آشنایی با حدیث،آشنایی با احکام،تاریخ اسلام، کاردستی)

ب) فعالیت های هنری(نقاشی،خوشنویسی،سفال، نمایش عروسکی،موسیقی،سرود، عکاسی،هنرهای دستی و بومی)

ج) فعالیت های ادبی(کارگاه نوشتن خلاق،کارگاه شعر،کارگاه داستان،مسابقات و همایش های  ادبی)

د)فعالیت های علمی(نجوم، زیست شناسی)

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =