تاکید بر اهمیت استفاده از صداپیشگان نام‌آشنا در فیلم‌های پویانمایی

نشست تخصصی نقد فیلم‌های انیمیشن کوتاه «blank» به کارگردانی امین حق‌شناس، «شب ترسناک لومو» به کارگردانی ساره شفیعی‌پور و «گرگم و گله می‌برم» به کارگردانی امیرهوشنگ معین و با حضور محمدرضا مقدسیان منتقد سینما در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در ابتدای این جلسه و پس از اکران «blank» به عنوان اولین فیلم، امین حق‌شناس کارگردان این فیلم درباره تفاوت موزیک ویدیوی «blank» با دیگر آثارش در حوزه انیمیشن گفت: هیچ‌کدام از موزیک ویدیوهای من شبیه فیلم‌های انیمیشن دیگرم نیستند و تا به‌حال موزیسین‌ها در ساخت فیلم‌هایم هیچ دخالتی نداشتند. در این فیلم خودم را به موسیقی و کار سپردم و نتیجه آن فیلمی شد که روی پرده دیدیم. به شخصه انیمیت را دوست دارم و تجربه هر بار انیمیت با کار قبلی برایم متفاوت است.

وی افزود: در فیلم «blank» تکنیک‌های مختلفی وجود داشت. ویدیوهای زیادی گرفتم و آن‌ها را تدوین کردم، اتودهای زیادی را برای رسیدن به کاراکترها زدم و این فیلم حاصل تلاش‌های زیادی بود.

محمدرضا مقدسیان به عنوان منتقد درباره فیلم «blank» گفت: مهم‌ترین کاری که به عنوان یک فیلم‌بین می‌توانیم انجام دهیم این است که خودمان را در شرایط داستان فیلم قرار دهیم و بعد فیلم را ببینیم. فیلم «blank» توانسته مخاطب را با خود همراه کند، دیدن فیلم‌ها به این شکل نوعی ظرافت است و می‌توان با توجه کردن به این ظرافت‌ها لذت فیلم دیدن را تجربه کرد.

دومین فیلمی که نقد و بررسی شد، انیمیشن کوتاه «شب ترسناک لومو» بود که برای حضار اکران شد، ساره شفیعی‌پور کارگردان این فیلم در این جلسه حضور نداشت و معین صمدی فیلم‌نامه‌نویس این انیمیشن به نیابت از او در جلسه پرسش و پاسخ حاضر شد.

صمدی درباره تولید فیلم «شب ترسناک لومو» گفت: این فیلم به سفارش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و بر مبنای کتابی با نام «بیایید یاد بگیریم که نترسیم» ساخته شده است، البته داستان فیلم با کتاب کمی متفاوت است و فیلم کمی کودکانه‌تر و ملموس‌تر شده تا کودکان با فیلم ارتباط بهتری برقرار کنند.

محمدرضا مقدسیان منتقد این جلسه درباره فیلم «شب ترسناک لومو» با بیان اینکه برگزاری چنین جشنواره‌ای و ساخت چنین فیلم‌هایی نیاز به بهتر دیده شدن دارد، گفت: این جلسه‌ها یک قدم رو به جلو برای انیمیشین ایران است. مزیتی که در فیلم «شب ترسناک لومو» دیدم در داستان و فیلمنامه‌اش بود. این فیلم حرف خود را به خوبی بیان کرده و می‌تواند بزرگسال و کودک را توامان در سینما بنشاند و ذهن آنها را درگیر کند.

وی ادامه داد: نکته مثبت دیگر فیلم استفاده از فاطمه معتمدآریا به عنوان صداپیشه بود. اهمیت استفاده از صداپیشه در انیمیشن باید مورد توجه فیلم‌سازان این حوزه قرار گیرد. حضور فاطمه معتمدآریا در این فیلم توانسته به خوبی مخاطب را با صدای خود همراه کند، باید به حضور فاطمه معتمدآریا در فیلم «شب ترسناک لومو» عمیق‌تر از یک کار تبلیغاتی نگاه کرد.

سومین فیلمی که در این جلسه تخصصی اکران و نقد و بررسی شد، فیلم «گرگم و گله می‌برم» به کارگردانی امیرهوشنگ معین بود، معین در صحبت‌های اولیه بعد از پخش فیلمش گفت: فیلم «گرگم و گله می‌برم» بر اساس کتاب افسانه شعبان‌نژاد ساخته شده است. این فیلم دارای یک لحن شاد و بازیگوشی کودکانه است. به دلایل شخصی نقش گرگ را در این فیلم بیشتر کردم و به کاراکتر گرگ نقش محوری دادم تا خاطرات کودکی‌ام که همیشه در نقش‌های منفی و کوتاه بازی می‌کردم برایم زنده شده و این بار سنت‌شکنی کرده و نقش منفی را پررنگ‌تر کردم. در دوران مدرسه همیشه نقش‌های منفی و کوتاه در تئاتر نصیب من می‌شد و به همین خاطر دوست داشتم به شخصیت گرگ در این داستان بیشتر بپردازم.

مقدسیان درباره فیلم «گرگم و گله می‌برم» گفت: این فیلم جزو فیلم‌هایی است که ذهن مخاطب را حتی تا ساعت‌ها بعد درگیر می‌کند. غیر از بحث تکنیک مسئله اقتباس در این فیلم به درستی رعایت شده است. مشکل سینمای ما و دنیا فیلم‌نامه است و در دیگر کشورهای صاحب سینما، اقتباس حلال مشکل‌شان بوده است. بهترین راه برای ادامه پیشرفت انیمیشن اقتباس است. اقتباس دشواری‌های خود را دارد و همه اقتباس‌ها منجر به نتیجه مطلوب نخواهد شد. این فیلم به بطن شخصیت‌ها رجوع کرده و فیلم مناسب همه اقشار و سنین در جامعه است.

یازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران از ۱۲ تا ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب میزبان هنرمندان و علاقه‌مندان است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =