اقتصاد نبض بازار انیمیشن را در دست گرفت/ جوانان آمدند

یازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران دوشنبه ۱۳ اسفند دومین روز برپایی خود را میان شور و هیاهوی جوانانی پشت سر گذاشت که برای تماشای فیلم و حضور در کارگاه‌ها و نشست‌ها به محل کانون آمده بودند.

زهرا نجفیگرچه روز اول هم جمعیت قابل‌اعتنایی آمده بودند ولی روز دوم تا اندازه‌ای شلوغ بود که گاهی برای عبور و مرور هم باید توقف می‌کردی تا جمعیت از کنارت بگذرند و بعدش از آن گوشه‌ها بگذری و بروی! پیدا کردن جای نشستن در سالن‌های سینما هم ماجرای خود را داشت و در سانس‌هایی به‌راحتی صندلی پیدا نمی‌شد.

اما در این روز جشنواره رنگ اقتصادی هم گرفت و دیگر وقت دیدوبازدیدها تمام‌ شده بود و همه می‌خواستند خیلی جدی وارد گفتمان‌های حرفه‌ای شوند. حالا دیگر هر کسی برنامه‌ای داشت و قرارهای کاری پشت سرهم گذاشته می‌شدند و بحث کاری قوت بیشتری داشت.

انیمیشنی‌ها از پیچینگ استقبال کردند

اولین نشست پیچینگ جشنواره با استقبال فیلم‌سازان برگزار شد. مدیران پنج نهاد از جمله مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، مرکز پویانمایی صبا، بخش ارتباطات عمومی وزارت نیرو، معاونت اجتماعی قوه قضائیه و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان در این نشست حاضر شدند و برنامه‌های تولید محتوای سال آینده سازمان‌هایشان را برای فیلم‌سازان توضیح دادند، راه‌های ارتباطی را باز کردند و به آن‌ها گفتند که به دنبال تولید چه محصولاتی هستند.

ترویج الگوسازی انیمیشن فرانسه

رونمایی از کتاب «جستارهایی درباره اقتصاد انیمیشن» گفت‌وگوی دیگری درباره اقتصاد انیمیشن را در فضای جشنواره کلید زد. فاطمه حسینی‌شکیب به این موضوع اشاره کرد که می‌توانیم در حوزه انیمیشن نگاه بیشتری به فرانسه داشته باشیم؛ کشوری که رشد انیمیشن در آن بیشتر به شکل دولتی بوده است.

اقتصاد نبض بازار انیمیشن را در دست گرفته بود

در بازار فیلم کمتر کسی بدون هدف پرسه می‌زد. برخی از نشست‌هایی که پیش‌تر در فضای غرفه معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری شکل ‌گرفته بود به ملاقات‌های جدی‌تری در غرفه‌ها ختم شده بودند. نکته جالب این بود که حتی مهمانان خارجی هم سعی می‌کردند با صاحبان برخی از غرفه‌ها ارتباط برقرار کنند.

داوران خارجی و بازدیدهای سرزده از بخش‌های جشنواره

و اما در دومین روز جشنواره داوران بخش خارجی هم فرصتی پیدا کرده بودند تا به بخش‌های مختلف سر بزنند و حضور آن‌ها که از چهره‌های شناخته شده انیمیشن جهان هستند، گعده‌هایی را شکل داده بود.

ماجرای «متحرک‌سازی گرگ»

برخی از استودیوهای انیمیشنی که تولید بازی هم در بین آثارشان به چشم می‌خورد فرصتی را فراهم کرده بودند تا بازدیدکنندگان بتوانند در فضای غرفه بازی‌شان را امتحان کنند. دیگر نکته قابل‌توجه حضور گسترده نوجوانان و جوانان در بازار بود که غرفه‌های بازار و برنامه‌های آن را دنبال می‌کردند، به‌ویژه کارگاه «متحرک‌سازی گرگ» با استقبال بیشتری روبه‌رو شد و مخاطبان زیادی حتی روی زمین نشسته و برنامه را دنبال کردند. حتی محمدمهدی طباطبایی‌نژاد مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی مدت زیادی در غرفه این مرکز با فیلمسازان ملاقات می‌کرد.

از نمایشگاه «عنصر پنجم» دیدن کنید

اگر حوصله بحث‌های اقتصادی را ندارید و هنوز آن‌قدر جدی وارد فضای انیمیشن نشده‌اید یا اصلاً تولیدکننده و تهیه‌کننده نیستید، می‌توانید از فضای نگارخانه طاها که به یاد محمدطاها اقدامی شهید حادثه تروریستی اهواز که از ۲۶ آذر ۹۷ در مرکز کانون گشایش‌ یافته دیدن کنید. این روزها فضای نگارخانه به همت حسین صافی کاریکاتوریست به نمایشگاه دیزاین انیمیشن با عنوان «عنصر پنجم» اختصاص پیداکرده است. ۳۳ تصویرساز، انیماتور، کانسپت دیزاینر و طراح در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند و آثار خودشان را در اختیار این نمایشگاه گذاشته‌اند. انجمن سینمایی فیلم‌سازان انیمیشن ایران (آسیفا) با همکاری جشنواره، این نمایشگاه را برپا کرده است که باعث شده فضای خارج از سالن‌های نمایش فیلم جلوه‌ای متفاوت پیدا کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =