جوانان با خودشان جسارت و جستجوگری آورده‌اند/ کار گروهی یادمان نرود

سه داور بخش دانشجویی یازدهمین دوسالانه پویانمایی تهران، کیفیت آثار این بخش را جسورانه و جست‌وجوگر ارزیابی و تاکید کردند هنوز خلا کار گروهی احساس می‌شود.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، یازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران از ۱۲ اسفند در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حال برگزاری است و آثار رسیده به دبیرخانه در بخش‌های مختلف ارزیابی می‌شوند. دانشجویان در این دوره ۷۰ اثر را به دبیرخانه دوسالانه پویانمایی تهران فرستاده‌اند که از این میان ۱۶ اثر به داوری نهایی رسیدند.

جمال رحمتی یکی از داوران این بخش سطح کیفی آثار راه یافته به مرحله نهایی را متفاوت ارزیابی کرد و گفت: به نظرم در کل آثار دانشجویی این بخش به لحاظ استاندارد بالاتر از حد انتظار بودند و ما چهار، پنج کار خیلی خوب داشتیم که از میان آنها دو کار فوق‌العاده بودند.

هدی اثنی‌عشری یکی دیگر از داوران این بخش نیز با تایید حرف رحمتی افزود: در مجموع ممکن است در این دوره تعداد فیلم‌ها کم شده باشد ولی کیفیت آثار بالا رفته است. همچنین مولفه‌های دانشجویی که جستجوگری، شجاعت و جسارت در تجربه است در آثار امسال دیده می‌شود.

وی ضعف در انتقال معنا را مشکل آثار امسال دانست و گفت: بعضی از کارها ایده‌های خیلی ناب و جذابی داشتند اما از لحاظ روایت و تکنیک ضعیف بودند که درباره کارهای دانشجویی این مساله کاملا طبیعی است.

سیدنجم‌الدین امیرشاه‌کرمی هم با بیان اینکه این سومین دهه‌ای است که در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های کشور رشته انیمیشن داریم، گفت: در پایان دهه سوم برگزاری جشنواره آنچه در ابتدای دهه ۷۰ به عنوان رشته دانشگاهی انیمیشن آغاز شده بود، به بار نشسته و حاصل آن همین کارهای دانشجویی است که از لحاظ کمیت و کیفیت با گذشته متفاوت و فاخرتر شده اند. این نویدبخش این است که به زودی شاهد این خواهیم بود که کارهای دانشجویی شانه به شانه کارهای حرفه‌ای کوتاه خودشان را نشان می‌دهند.

وی درباره تاثیر انیمیشن‌های دانشجویی بر آینده انیمیشن کشور بیان کرد: فکر می‌کنم آموزشی که در دانشگاه‌ها جریان دارد در حال رشد است و این می‌تواند نویدبخش آینده‌ای شکوفا برای صنعت انیمیشن کشور هم باشد.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: این اتفاق به این دلیل است که هم پژوهش‌های خوبی در زمینه انیمیشن در حال انجام است و هم دانشجوها گذشته از آن که رویکرد تجربی را یاد می‌گیرند، از سوی دیگر نگاهشان به بازار فیلم حرفه‌ای هم قابل توجه است.

به گفته وی، چشم‌انداز آینده این است که کارهای دانشجویی سهم قابل توجهی از بازار حرفه‌ای را به خودشان اختصاص بدهند.

اثنی‌عشری هم با تایید این صحبت امیرشاه‌کرمی عنوان کرد: تعدادی از کارها همین الان این توانایی را دارند که وارد بدنه فیلم‌های سرگرمی ایران شوند. همچنین بعضی از کارها کاملاً ویژگی کارهای جشنواره‌ای و کوتاه دارند و من خیلی امیدوارم که این آثار بتوانند تاثیر بسیاری بر آینده انیمیشن کشور داشته باشند.

اما کارهای دانشجویی بررسی شده در بخش دانشگاهی یازدهمین دوسالانه پویانمایی کشور تا چه حد از دنیای انیمیشن جهان کپی‌برداری شده‌اند و چه‌قدر ناشی از ایده‌های نو و خلاقیت‌های ذهن دانشجویان هستند؟ اثنی‌عشری در پاسخ به این پرسش گفت: سازندگان برخی آثار بسیار مولف بودند و توانستند روایت و سبک شخصی خود را در آثارشان نشان بدهند ولی تعدادی از کارها بودند که می‌شد تشخیص داد تحت تاثیر کدام فیلم و سبک متحرک‌سازی هستند.

این داور بخش دانشجویی جشنواره پویانمایی تهران اضافه کرد: فکر می‌کنم در مجموع تعداد فیلم‌های اورجینال و خلاقانه بیشتر بودند و دانشجویان سعی کرده بودند بیان شخصی خود را داشته باشند که البته رسیدن به این بیان شخصی کار بسیار سختی است.

جمال رحمتی هم در پاسخ به همین پرسش گفت: کاری داشتیم که به لحاظ گرافیک خیلی شبیه یک اثر شاخص بود ولی عمده آثار، آثاری بودند که رد پای خالق اثر را هم می‌شد در آن‌ها دید؛ مخصوصا دو اثر که هم به لحاظ فرم و هم در محتوا بسیار شخصی بودند و این موضوع بسیار قابل توجه بود.

رحمتی همچنین در پاسخ به این‌که آیا می‌توان به این دانشجویان برای تاثیر در آینده انیمیشن ایران امید داشت، گفت: صددرصد. افرادی در میان دانشجوها داریم که اکثر کارهای انیمیشن را به تنهایی انجام می‌دهند ولی اگر تیتراژ را نبینید متوجه این موضوع نمی‌شوید و فکر می‌کنید یک تیم خیلی بزرگ این کار را انجام داده و این نشان‌دهنده این است که اگر یک تیم کامل کنارشان باشد، کارهای خیلی بزرگتری می‌توانند انجام دهند.

امیرشاه کرمی با اشاره به این نکته که دانشجویان در حال حاضر با دانشجوهای مدرسه گوبلینز فرانسه و دانشگاه‌های بزرگ انیمیشن در آمریکا قابل مقایسه هستند، گفت: دانشجوهای ما در عرصه‌های مختلف می‌توانند حاضر باشند و می‌شود گفت با توجه به آثار جنبی در کنار انیمیشن مثل گیم‌ها، بازار گسترده حرفه‌ای پیش روی دانشجوهای ما است.

وی در پایان تاکید کرد: کار دانشجویی باید از لحاظ مالی حمایت و به سمت کار تیمی هدایت شود. امسال کارهایی داشتیم که تنها یک نفر روی بخش‌های مختلف آن کار کرده بود اما طبیعت کار انیمیشن کار تیمی است. ضمن آنکه با توجه به کیفیت آثار دانشجوها، شاهد این موضوع هستیم که استعدادهای درخشان آرام آرام می‌توانند آینده انیمیشن را در کشور تحت ‌تاثیر خود قرار دهند و آن را تغییر دهند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =