امید به روزهای درخشان برای انیمیشن ایران

فاضل نظری مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ضمن بازدید از بخش‌های مختلف یازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران و دیدار با داوران بین‌المللی درباره مسائلی چون برنامه‌های کانون برای حمایت از فعالان عرصه انیمیشن صحبت کرد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، نظری در حاشیه این بازدید گفت: جشنواره پویانمایی تهران در واقع جشن بزرگ خانواده انیمیشن ایران و ویترینی برای نمایش تلاش‌های دست کم دو سال فعالان این عرصه است.

وی با اشاره به این‌که این رویداد اتفاقی مبارک و محفلی برای آشنایی، تعامل و داد و ستد تجربه‌های فعالان حوزه انیمیشن است افزود: به نظر می‌رسد نگاه جشنواره در این دوره وسیع‌تر شده و با توجه به این‌که امسال مساله اقتصاد پویانمایی و تبیین و برجسته‌سازی اهمیت این موضوع در پیشانی اهداف جشنواره قرار گرفته، در آینده در حوزه محصولات جانبی مرتبط با پویانمایی و تاثیر اقتصادی آن گام‌های جدی‌تری برداشته شود.

رییس هیات مدیره کانون هم‌چنین یادآور شد: به نظر می‌رسد با حرکت در مسیر تحقق این اهداف می‌توان نوید روزهای بهتر و درخشان‌تری را در حوزه انیمیشن ایران در بُعد ملی و بین‌المللی داد.

فاضل نظری ادامه داد کانون خود را در قبال موضوع انیمیشن مسئول می‌داند و برگزاری جشنواره پویانمایی بخشی از آن اهدافی است که مدنظر دارد و البته ما باید در زیست‌بوم پویانمایی تاثیرهای مثبت ایجاد کنیم که یکی از این تاثیرها، حمایت از تولیدکنندگان خلاق و پرورش استعدادهای این حوزه است.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان هم‌چنین اظهار داشت در مراکز فرهنگی‌هنری کانون در سراسر کشور علاوه بر این‌که کودکان و نوجوانان را با این مساله آشنا و علاقه‌مند می‌شوند، شرایط مناسب برای آموزش‌های مقدماتی آن‌ها نیز فراهم می‌کنیم و برای مربیان کانون و سایر علاقه‌مندان نیز این زمینه را فراهم کرده‌ایم تا این فعالیت‌ها از سال آینده گسترش یابد و بتوانیم کسانی که می‌توانند در این عرصه اثری بیافرینند به جامعه معرفی و به پرورش و آموزش آن‌ها کمک کنیم.

وی در ادامه بیان داشت من فکر می‌کنم این مساله در کنار حمایت از تولید انیمیشن با بضاعتی که کانون دارد و در کنار کارهایی که دیگر نهادها وظیفه دارند، می‌تواند آینده روشن‌تری را برای این هنر و صنعت نوید دهد.

مدیرعامل افزود: کانون امسال چندین انیمیشن کوتاه دارد و برای نخستین بار وارد حوزه فیلم بلند انیمیشن شده‌ایم که این یک اقدام راهبردی در این حوزه است و قرار است در حوزه تولید و عرضه محصولات جانبی فیلم بلند هم وارد ‌شویم که این‌ها گام‌های اولیه است.

فاضل نظری خاطرنشان کرد امسال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی دعوت کانون را در همراهی با این جشنواره پذیرفته‌اند، اما طبیعی است که این همکاری می‌تواند ابعاد دیگری داشته باشد و نهادهای دیگر هم می‌توانند کمک کنند و آورده‌ها و داشته‌های خود را در یک سبد قرار دهند تا برای حال عمومی انیمیشن ایران و پویانمایی تازه بالیده و نوبالیده ملی، اقدام موثری انجام شود.

رییس هیات مدیره کانون ابراز داشت من فکر می‌کنم پویانمایی ایران در حوزه‌های متفاوتی در حال رسیدن به نزج است و نهال آن ریشه‌های خود را در خاک می‌دواند و زمان ثمردهی بیشترش نزدیک است و زمانی که این ثمردهی بیشتر و بیشتر ‌شود طبیعتا نهادها و ارگان‌های دیگر هم خواه ناخواه می‌آیند و نقشی در این زمینه ایفا و جای خودشان را در این معماری پیدا می‌کنند.

وی گفت: احساس می‌کنم با کاری که در حال رخ دادن است و با تجربه‌های متعددی که طی این سال‌ها حاصل و قدم‌های موثری که برداشته شده، شاید بتوان به این امیدوار بود که به جای اینکه فعالان هنر-صنعت پویانمایی چشم به کمک‌های دولتی داشته باشند، خودشان روی پای خودشان بایستند و نمونه یک کار موفق ملی و یک صنعت بومی‌زایی را ارایه دهند.

نظری ادامه داد درست است که ما انیمیشن را با این شکل و شمایل از فرهنگ غیرخودی وارد فرهنگ بومی‌مان کرده‌ایم اما من فکر می‌کنم در این عرصه یک بومی‌زایی اتفاق افتاده و متخصصان و جوانان بااستعداد در حال انجام کارهایی هستند که همان‌گونه که در این بازار پررونق یازدهمین جشنواره پویانمایی تهران مشهود است، شرکت‌های خارجی و کمپانی‌های موفق دنیا هم آن را مورد تحسین قرار می‌دهند و به سمت تبادل تجاری پیش می‌روند و قراردادهایی منعقد می‌کنند.

مدیرعامل کانون در پاسخ به این سوال که آیا برنامه‌ای از سوی کانون برای اکران یا فروش آثار شرکت‌کننده در جشنواره به تلویزیون وجود دارد، توضیح داد: تمام آثاری که در جشنواره پویانمایی تهران به نمایش درمی‌آید کپی‌رایت دارند، اما چنان‌چه کانون یا صدا و سیما خواهان بخشی از این آثار باشند، می‌توانند با صاحبان آثار وارد مذاکره شوند. ما صرفا برای فروش یا اکران کارهای تولیدی خودمان می‌توانیم تصمیم بگیریم، نه درباره آثار دیگران.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =