آرزو داشتم روزی انیمیشن‌های کوتاه ایرانی اکران شوند/ سختی‌های راه‌اندازی یک جشنواره

محسن چینی‌فروشان مدیرعامل سابق کانون از آرزویش برای اکران پکیج انیمیشن‌های کوتاه ایرانی گفت و خاطره‌هایی از راه‌اندازی جشنواره پویانمایی تهران تعریف کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، محسن چینی‌فروشان پایه‌گذار دوسالانه پویانمایی تهران در بازدید از یازدهمین دوره جشنواره که این روزها در محل کانون برپاست با بیان این‌که زمان مظلومیت انیمیشن گذشته است، گفت: یک دوره‌ای بود که انیمیشن جایگاهی در مجموعه‌های تصمیم‌ساز کشور نداشت و یک کانون بود و چند فیلم انیمیشن و یک صداوسیما که عمدتا انیمیشن‌های دوبله و ترجمه داشت.

مدیرعامل سابق کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به انتقادهایی که در ابتدا پیش روی راه‌اندازی جشنواره بود، بیان کرد: زمانی که بنا به تاسیس جشنواره انیمیشن بود به دلیل این‌که جشنواره فیلم کودک وجود داشت با ما می‌گفتند آنجا بخش انیمیشن هم دارد و دیگر نیازی به این جشنواره نیست، اما من حس می‌کردم انیمیشن دنیای پرتحرک‌تری است و می‌تواند برای بچه‌ها بیش از فیلم زنده اثرگذار باشد.

وی افزود: سال اول جشنواره با بضاعت خیلی پایین راه افتاد و بیش از هر چیزی عشق بچه‌های کانون بود که انیمیشن را هم به عنوان یک جشنواره و هم در بحث تولید سر پا نگه داشت. اگر آن موقع از من می‌پرسیدند چنین آینده‌ای را می‌بینید می‌گفتم نه! ولی الان خوشحالم.

چینی‌فروشان درباره تحقق اهداف جشنواره بیان کرد: جشنواره‌ها در همه جای دنیا اهداف مختلفی دارند؛ گاهی بازار فروش و آشنایی آدم‌ها با هم هدف یک جشنواره است ولی اصلی‌ترین هدفی که ما آن زمان در ذهن داشتیم «تولید» بود. انیمیشن هم یک صنعت است، هم تجارت و مهم‌تر از همه هنر؛ خلاقیتی که در انیمیشن است شما نمی‌توانید جای دیگری پیدا کنید. من حس می‌کردم تولید انیمیشن سینمایی برای دنیای بچه‌ها هدف بسیار مهمی است از این جهت امروز خیلی خوشحالم که می‌بینم تولید سینمایی راه افتاده است.

وی به عنوان یکی از کسانی که زمانی از تصمیم‌سازان برای انیمیشن کودک در ایران بوده است، توضیح داد: دریایی از کار در حوزه انیمیشن وجود دارد که تا امروز تنها مقدمات آن انجام شده است. یک عده جوان دست به دست هم داده و تولید را شروع کرده‌اند ولی یکی از اتفاق‌هایی که باید حتما بیفتد اکران انیمیشن است؛ منظورم انیمیشن سینمایی نیست زیرا بسیاری از کارهای کوتاه و دانشجویی هستند که می‌توانند به شکل پکیج اکران شوند که این یکی از آرزوهای من در کانون بود.

پیشنهاد دیگر این فعال فرهنگی توجه به کارکرد آموزشی انیمیشن کودک است که با بیان خاطره‌ای دراین‌باره گفت: یک سال از آموزش و پرورش فرانسه با ما تماس گرفتند و گفتند سه تا از انیمیشن‌های کانون را می‌خواهیم. گفتند ما در کلاس سوم ابتدایی یک درسی با موضوع مادر داریم که می‌خواهیم این انیمیشن‌ها را نشان دهیم. آن زمان به وزیر وقت گفتم ببینید که این سرمایه‌ای را که در کانون وجود دارد آنها می‌خواهند و ما قدرش را نمی‌دانیم.

وی افزود: سینمای ایران اگر هویتی خارج از کشور دارد و جایزه‌های مختلفی برده با سینمای کودک بوده است. مجید مجیدی، عباس کیارستمی، کیومرث پوراحمد، ابراهیم فروزش، داریوش مهرجویی و... همه با کار کودک شروع کردند.

چینی‌فروشان با تاکید بر این‌که می‌توان رویاهای بزرگی در انیمیشن داشت، گفت: توصیه‌ام به همه عزیزانی که کار می‌کنند این است که هویت خودمان را تعریف کنیم و این به معنای تضاد با فرهنگ دنیا نیست.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =