فیلم‌هایی با برداشت‌های متفاوت

جلسه نقد و بررسی سه فیلم انیمیشن کوتاه «پسر دریا» به کارگردانی عباس جلالی‌یکتا، «دقایق» ندا ولوی و «خورده شده» به کارگردانی محسن رضاپور و با حضور محمدرضا مقدسیان به عنوان منتقد در سالن کنفرانس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، انیمیشن کوتاه «پسر دریا» به کارگردانی عباس جلالی‌یکتا اولین فیلمی بود که در غیاب کارگردان که به دلیل سفر به جشنواره توکیو در این جلسه حضور نداشت، نقد شد.

محمدرضا مقدسیان در نقد این فیلم گفت: در فیلم «پسر دریا» پیوند خوبی بین تکنیک و محتوا شکل گرفته است و به لحاظ منطقی قابل پذیرش است، من ۴ بار این فیلم را دیدم و با آن ارتباط برقرار کردم. کارگردان به درستی توانسته مخاطب را از لحاظ عاطفی با فیلم درگیر کند. این فیلم از نظر ارزش‌گذاری یک فیلم متوسط است اما از لحاظ حسی و عاطفی می‌تواند هر مخاطبی را با خود درگیر کند. این فیلم پایان‌بندی رندانه‌ای دارد ولی از نظر من سکانس آخر با کل فیلم هماهنگ نیست. باید بدانیم که لزوما داشتن دغدغه درباره هر موضوعی نمی‌تواند باعث ساخت یک فیلم شود.

دومین فیلمی که مورد بررسی قرار گرفت انیمیشن «دقایق» به کارگردانی ندا ولوی بود که در ابتدا برای حاضران به نمایش درآمد و سپس مورد نقد قرار گرفت.

ندا ولوی کارگردان فیلم «دقایق» درباره فیلمش گفت: داستان فیلم اشاره به مشکلاتی دارد که اتفاقی پیش می‌آید. عنصر زمان در این مشکلات نقش اساسی ایجاد می‌کند اما اگر تلاش کنیم می‌توانیم از مشکل رهایی پیدا کنیم و تلاش‌مان به نتیجه خواهد رسید. این فیلم امیدوارانه صحبت می‌کند و پیام آن ایجاد انگیزه و امید برای مخاطبان است.

محمدرضا مقدسیان در نقد این فیلم گفت: چنین آثاری منجر به واکنش‌های متفاوتی در بین مخاطبان می‌شود و هر مخاطبی دیدگاه خود را از فیلم خواهد داشت. با دیدن این فیلم تعاریف متفاوتی برای من ایجاد شد و بار فلسفی و فکری برایم داشت. فضای فیلم کمی برای من ترسناک بود اما این به دلیل بد بودن فیلم نیست.

وی افزود: هر کسی می‌تواند برداشت متفاوتی از این فیلم داشته باشد و مخاطبان قطعا نظرات متفاوتی درباره این فیلم خواهند داشت. خوشحالم که در این دوره از جشنواره پویانمایی تهران حضور داشتم و فیلم‌های خوبی دیدم، فیلم‌هایی که توانست مخاطبان را با خود همراه کند و از این بابت حال خوبی دارم. از اینکه فیلم‌سازان این جشنواره این حال خوب را به من دادند از همه آنها تشکر می‌کنم.

سومین و آخرین فیلمی که در نشست نقد و بررسی فیلم‌های یازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران مورد نقد و بررسی قرار گرفت، فیلم انیمیشین کوتاه «خورده شده» به کارگردانی محسن رضاپور بود.

پس از نمایش فیلم، رضاپور درباره اثرش بیان کرد: از تابستان سال ۹۳ طرح و فیلم‌نامه فیلم انیمیشین کوتاه «خورده شده» را نوشته بودم، مدتی مشغول کارهای دیگری بودم تا این که به همراه دوستانم و برای ساخت این انیمیشن و فیلم‌های پویانمایی دیگر جیبی استودیو را راه‌اندازی کردیم.

وی ادامه داد: طراحی شخصیت و عروسک را همسرم انجام داد تا مخاطب ما همه اقشار سنی باشند. ما یک نسخه با استوری برد ساختیم و بعد این طرح را به مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ارایه دادیم که بخشی از بودجه را تامین کردند.

وی در پایان گفت: «خورده شده» سومین فیلم کوتاه انیمیشن من بود ولی اولین کار سنگینی بود که انجام دادم. این فیلم برای کودکان ۴ ساله هم اکران شد و آن‌ها به دلیل موزیکال بودن ارتباط خوبی با فیلم برقرار کردند. از نوجوانی دوست داشتم فیلم موزیک محور بسازم و به همین خاطر این فیلم را موزیکال ساختم.

گفتنی است نقد و بررسی فیلم انیمیشن کوتاه «خورده شده» پس از توضیح‌های کارگردان به پایان رسید.

یازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران روز ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب به کار خود پایان می‌دهد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =