دهه ۹۰ دهه علمی انیمیشن ایران است

محمدرضا حسنایی، کیارش زندی و ناصر گل‌محمدی داوران و احمد سفلایی دبیر بخش پایان‌نامه‌های برتر یازدهمین دوسالانه پویانمایی تهران آثار پژوهشی مورد بررسی قرارگرفته در این بخش را نویدبخش آینده‌ای علمی برای انیمیشن کشور دانستند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الململ کانون، یازدهمین جشنواره پویانمایی تهران که از ۱۲ تا ۱۶ اسفند در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد بررسی پایان‌نامه‌های برتر دانشجویی را نیز در دستور کار داشت.

با فراخوان‌هایی که در دانشگاه‌های مختلف داده شد دانشجویان ۴۳ پایان‌نامه به دبیرخانه ارسال کردند که در این میان داوران ۲۳ پایان‌نامه را برای نصب پوستر در فضای جشنواره برگزیدند و ۶ پایان‌نامه به عنوان اثرات برگزیده در نشست تخصصی پایان‌نامه‌ها توسط دانشجویان ارائه شد.

تنوع موضوعی پایان‌نامه‌ها بالا رفته است

احمد سفلایی دبیر بخش پایان‌نامه‌های برتر با بیان این‌که روند تدوین پایان‌نامه‌ها رو به رشد است، گفت: امسال ۶۰ درصد افزایش کمّی آثار داشتیم و تعداد دانشگاه‌ها هم از چهار، پنج تا به ۲۴ دانشگاه در کل کشور رسید.

سفلایی همچنین به یکی از مشکلاتی که در راه دریافت پایان‌نامه‌ها وجود داشت اشاره کرد و توضیح داد: ما در فضای دانشگاهی فراخوان دادیم و از آنجا که بچه‌های فارغ‌التحصیل دیگر در این فضا نیستند از استادهای راهنمایی که پایان‌نامه‌های دانشجوهایشان در موضوع انیمیشن بود خواستیم که به آن‌ها اطلاع‌رسانی کنند و از این طریق توانستیم به نتیجه مطلوبی برسیم و حدود ۸۰ درصد از پایان‌نامه‌هایی را که تا تاریخ مشخصی دفاع شده و نمره بالای هجده‌ونیم کسب کرده بودند بررسی کردیم.

دبیر بخش پایان‌نامه‌های برتر یازدهمین دوسالانه پویانمایی کشور درباره کیفیت پایان‌نامه‌هایی که در این دوره به دفتر جشنواره رسیدند، گفت: در این دوره تنوع موضوعی بالایی داشتیم که در ساده‌ترین حالت این موضوع نشان می‌دهد محتوای علمی و داشته‌های علمی جامعه انیمیشن افزایش یافته است.

وی بیان کرد: ما در پایان‌نامه‌ها هم در سطح نظریه‌پردازی در مقطع دکترا و هم در توسعه مباحث علمی پیشرفت بسیاری داشتیم و از سوی دیگر نکته دیگری که برای خود ما جالب توجه بود، رویکرد کاربردی و تولید الگوی اجرایی برای مباحث عملی انیمیشن بود که می‌تواند منابع مطالعاتی گسترده‌ای به افرادی که کار عملی انیمیشن می‌کنند ارائه دهد.

دانشجویان بیشتر به موضوعات علمی روی آورده‌اند

ناصر گل‌محمدی یکی از داوران بخش پایان‌نامه‌های برتر نیز درباره تفاوت پایان‌نامه‌های ارائه شده در این دوره با دوره‌های پیشین گفت: این سومین دوره‌ای است که بخش پایان‌نامه به جشنواره اضافه شده و در حقیقت از اولین دوره ۶ سال می‌گذرد. نسبت به سال‌های گذشته اقبال عمومی نسبت به بحث پایان‌نامه بیشتر شده است و دانشجوها بیشتر به موضوع‌های علمی روی آورده‌اند. از سوی دیگر استادان جدیدی هم به فیلد انیمیشن اضافه شده‌اند که این باعث شده نسبت به گذشته بچه‌ها برای انجام دادن پایان‌نامه بهتر راهنمایی شوند.

وی با تاکید بر این نکته که موضوعات پایان‌نامه‌ها بسیار متنوع بود، گفت: احساس کردیم حیف است این پایان‌نامه‌ها، کتاب نشود و در دسترس قرار نگیرد چون این تحقیقات عملا بخشی از گرفتاری‌های بخش تولید را حل می‌کند و اگر فیلم‌سازان و علاقه‌مندان به تولید انیمیشن اینها را مطالعه کنند بسیاری از مشکلات‌شان در مرحله پیش‌تولید حل خواهد شد.

کیارش زندی یکی دیگر از داورهای این بخش هم با تایید حرف‌های همکارانش گفت: کیفیت پایان‌نامه‌ها طوری بود که حتی شرکت‌کننده‌ها می‌توانستند داور باشند! و چانه‌زنی بسیاری برای انتخاب اثر برگزیده این بخش میان داوران صورت گرفت.

اما آیا این پایان‌نامه‌ها می‌توانند فضای انیمیشن ما را در آینده علمی‌تر کنند؟ ناصر گل‌محمدی در این‌باره معتقد است: قطعا تاثیر می‌گذارد. ۵۰ درصد بدنه تولید ما همین بچه‌هایی هستند که در رشته انیمیشن درس می‌خوانند. زمانی که این بچه‌ها مجبور می‌شوند یک دوره‌ای درس بخوانند و تحقیق و پژوهش کنند، علمی‌تر و جدی‌تر به انیمیشن نگاه می‌کنند.

محمدرضا حسنایی هم به این پرسش این‌گونه پاسخ داد: آقای کریمی‌صارمی باهوش است و می‌داند قشر فعال در انیمیشن بیشتر دانشجو هستند پس اگر گرایش‌های پایان‌نامه‌ای را هدایت کنند می‌تواند بخش عمده‌ای از انیمیشن ما در آینده را هدایت کنند.

کیارش زندی هم با بیان این‌که دهه نود دهه علمی انیمیشن ایران است، گفت: شما حتی در کار عملی هم این رشد را می‌بینید. بنیان علمی که در این مسابقه گذاشته شده پایه علمی انیمیشن ما را قوی‌تر می‌کند و فرصتی برای ساخت تولیدات دانش‌محور فراهم می‌کند.

پرسش دیگر این است که در ذهن داوران و دبیر بخش پایان‌نامه‌های دانشجویی موضوعی وجود دارد که کمبودش در میان پایان‌نامه‌های ارائه شده احساس شود؟ ناصر گل‌محمدی دراین‌باره گفت: ما در بخش تولید در ساخت انیمیشن‌هایی که حیوانات سوژه اصلی هستند، ضعف داریم؛ موضوعی که اتفاقا در کشور ما خیلی می‌تواند کمک‌کننده باشد که بعضی مسائل با کاراکترهای حیوانی به کودکان و نوجوانان آموزش داده شود. مثلا ما نیاز داریم به بچه‌ها درباره عوارض و شرایط دوران بلوغ آموزش دهیم که با استفاده از شخصیت‌های حیوانی می‌توانیم بدون هیچ عوارضی این کار را انجام دهیم.

وی افزود: من فیلم‌های خیلی خوبی دیدم که غربی‌ها به راحتی با پرداختن به شخصیت‌های حیوانی این موضوع‌ها را آموزش می‌دهند و با دغدغه‌های اخلاقی هم روبه‌رو نیستند.

احمد سفلایی نظر دیگری داشت و درباره تنوع موضوعی پایان‌نامه‌ها بیان کرد: از موضوع‌عای مرتبط با اقتصاد، هویت، زیبایی‌شناسی تا موارد مربوط به مباحث دینی پایان‌نامه داشتیم منتهی بعضی از این مضامین به دلیل نو بودن از لحاظ موضوعی بسیار عالی بودند اما از لحاظ علمی بنیه رقابت و رسیدن به اثر برگزیده را نداشتند. ما برای اینکه این بحث‌ها تقویت شود سعی کردیم همه بچه‌ها را به جشنواره دعوت کنیم تا حضور داشته باشند و آثار جدید را ببینند و براساس دغدغه عملی که انیماتورهای ما دارند محتوای علمی مورد نیاز را تولید کنند.

کیارش زندی هم پایان‌نامه‌های ارائه شده را از نظر موضوعی متنوع دانست و توضیح داد: یکی از محورهایی که در نظر داشتیم این بود که پایان‌نامه‌ها کاربردی باشند و به شیوه‌های تکنیکی هم در کنار نظریه‌پردازی بی‌توجه نباشیم که این اتفاق تقریبا در بیشتر پایان‌نامه‌ها رخ داده بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =