معرفی پویانمایی‌های برتر دانشجویی و پایان‌نامه‌های پویانمایی

برترین آثار پویانمایی دانشجویی و پایان‌نامه‌های برتر این حوزه در یازدهمین جشنواره پویانمایی تهران از سوی گروه‌های داوری جشنواره اعلام شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، گروه داوری بخش مسابقه دانشجویی ایران متشکل از جمال رحمتی، هدی اثنی‌عشری و سیدنجم‌الدین امیرشاه‌کرمی با بررسی ۷۰ اثر رسیده به جشنواره و ۱۶ اثر مرحله نهایی، سه تندیس طلایی این بخش را با عنوان‌های بهترین کارگردان، بهترین فیلم‌نامه و بهترین انیماتور روز ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ و در آیین پایانی جشنواره به برگزیدگان اهدا کردند.

بر این اساس تندیس طلایی بهترین کارگردانی به ملیحه غلام‌زاده برای فیلم «کلاف» به خاطر به کارگیری مناسب عناصر سینمایی در انتقال محتوا، تندیس طلایی بهترین فیلم‌نامه به سیامک واحد برای فیلم «پلکان» به خاطر انتقال مفاهیم پیچیده ذهنی و سنجیدگی در انتخاب عناصر ادبی و تندیس طلایی بهترین انیماتور به زهرا رستم‌پور برای فیلم «گرسنگی» به خاطر دستیابی به ویژگی‌های فردی در متحرک‌سازی و انیمیت روان و پرکار اهدا شد.

این گروه در بیانیه پایانی خود با اشاره به پشت‌سرگذاشتن سه دهه تجربه‌ی آموزشی و پژوهشی مستمر رشته دانشگاهی انیمیشن و پرورش شمار قابل توجهی از نیروهای مستعد و خلاق در دانشگاه‌ها و دیگر مراکز آموزشی در این رشته که موجب توسعه کمی و کیفی بخش انیمیشن کشور شده است، فزونی دست‌رسی فیلم‌سازان به دست‌آوردهای نوین دانش و فن‌آوری در ساخت فیلم انیمیشن را جنبه قابل تاملی در آثار این دوره دانسته‌اند و یادآور شده‌اند که محدودیت‌های مالی در پشتیبانی تولید، چالش‌های سنوات تحصیلی و محدودیت ساماندهی همکاری تیمی از عمده موانع پیش روی این گروه از فیلم‌سازان انیمیشن کشور است.

آن‌ها در عین حال از پیشرفت قابل توجه کیفیت آثار دانشجویی و تجلی جست‌وجوگری، جسارت و تفکر به‌عنوان خصیصه‌های اصلی فیلم دانشجویی اظهار خرسندی و تاکید کرده‌اند که جشنواره با سیاست‌گذاری هدفمند خود می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد حلقه ارتباط و اتصال این آثار با صنعت فیلم‌سازی کشور شود.

پیشرفت شگرف در روند علمی پویانمایی

گروه داوری یازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران نیز با صدور بیانیه‌ای از نگرش علمی فزاینده این جشنواره به مساله دانش و آموزش و تولید علم، در کنار حضور جمعی از بهترین دست‌اندرکاران ساخت و تولید فیلم‌های انیمیشن در ایران و جهان و پیشرفت شگرف روند علمی پویانمایی جامعه دانشگاهی ایران و البته نقش بسیار عالی و تاثیرگذار جشنواره پویانمایی تهران در این زمینه ابراز خرسندی کرده‌اند.

آن‌ها با بیان این که در این دوره برای نخستین بار آثار در سه سطح ارایه پوستر، پنل و چاپ آثار برگزیده از دبیر جشنواره پویانمایی تهران جهت فراهم سازی امکان چاپ منتخب پایان‌نامه‌های علمی قدردانی و اظهار امیدوار کرده‌اند که این عمل شایسته سرمشق دیگر سازمان و نهادهای مؤثر در تولید محتوای انیمیشن جهت ایجاد امکان چاپ کتب علمی و مرجع برای جامعه علمی کشور باشد.

دکتر احمد سفلایی، دکتر ناصر گل محمدی، دکتر محمدرضا حسنایی، دکتر کیارش زندی دیبر و اعضای این گروه داوری در ادامه تندیس نقره‌ای و لوح یادبود جشنواره را به پایان‌نامه «بررسی تطبیقی سیاست‌های رسانه‌ای در صنعت انیمیشن ایران و ژاپن» نوشته سعیده سادات موسوی اهدا کردند و در عین حال قرار است هزینه‌های چاپ و انتشار این پایان‌نامه به صورت کتاب نیز تقبل شود.

 بر همین اساس دو لوح یادبود و جایزه نقدی ۱۵ میلیون ریالی جشنواره به صورت جداگانه به پایان‌نامه «مطالعه مؤلفه‌های تولیدات چیبی ژاپن در باورپذیری حرکت» نوشته نوید صنایع مظفری ثابت و پایان‌نامه «بازنماییِ طبیعت در سینمای انیمیشن براساس تئوریِ نقد بوم‌گرا» نوشته یگانه خشخاشی مقدم اهدا شد.

یازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران در حالی روز ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ به کار خود پایان داد که قرار است دوازدهمین دوره آن نیز روزهای ۱۰ تا ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =