قصه اولین کشته تصادف رانندگی در ایران/ شخصیت های تاریخی را بازسازی کردیم

بهرام عظیمی کارگردان انیمیشن «سیم ششم» درباره قصه این فیلم و روند پژوهش و تولید اثر که ۲ سال طول کشید، توضیح داد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل کانون، بهرام عظیمی که با انیمیشن کوتاه «سیم ششم» به تهیه‌کنندگی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در یازدهمین جشنواره پویانمایی تهران حضور یافت و برنده شد، گفت: اینکه «سیم ششم» در دوسالانه پویانمایی تهران رونمایی ‌شد برای ما بسیار مهم بود.

او با اشاره به اینکه علاقه‌اش به اتومبیل و سابقه‌اش در ساخت انیمیشن‌های مربوط به ترافیک باعث شد تا تصمیم بگیرد این انیمیشن را بسازد، افزود: زمانی که متوجه شدم اولین کشته تصادفات رانندگی ایران یک آهنگساز بوده فهمیدم این بهترین سوژه است و برای همین با مهناز عادلی درباره نگارش فیلمنامه این اثر صحبت کردیم.

کارگردان انیمیشن «سیم ششم» با اعلام اینکه مهناز عادلی چند ماهی درباره شخصیت اصلی انیمیشن یعنی درویش خان و فرهنگ و اتفاقات آن زمان و ماشین‌ها و خیابان‌ها در آن دوره زمانی تحقیق کرد، توضیح داد: پس از طی این مرحله تحقیقاتی شروع به نوشتن فیلمنامه «سیم ششم» کرد که در ابتدا قرار بود ۱۰ دقیقه باشد اما بعد طولانی‌تر شد. من هم با یک گروه کوچک انیمیشن‌ساز که سال‌هاست همکاری می‌کنیم ساخت این کار را شروع کردیم.

عظیمی درباره سبک ساخت این انیمیشن توضیح داد: داستان کار ما یک داستان قدیمی بود به همین دلیل خواستیم سبک ‌کار هم قدیمی باشد. چون قصه برای ۹۰ سال پیش است تصمیم گرفتیم فیلممان شبیه کارهای کلاسیک مانند چاپلین و باستر کیتون، صامت و به جای آن کپشن داشته باشد و حتی حرکات و راه رفتن‌ها ریتم تندی داشته باشد. از روز اول این‌طور فکر کردیم که کسی که این انیمیشن را می‌بیند انگار یک کار کمدی کلاسیک می‌بیند پس حتی سبک ‌کارگردانی را هم شبیه آن‌ها کار کردم زیرا آن زمان حرکت دوربین نداشتند و یا بسیار کم از حرکت دوربین استفاده می‌کردند.

او با اشاره به اینکه ساخت این انیمیشن نزدیک به ۲ سال طول کشید، گفت: وقتی کاری که ۱۵ دقیقه است ۲ سال طول می‌کشد حتماً باید کار سخت و طاقت‌فرسایی باشد.

این انیماتور تاکید کرد: از آنجا که می خواستیم فیلمی استاندارد بسازیم هر چیزی که به ذهنمان رسید و احساس کردیم جذاب است با وجودی که سخت بود اجرا کردیم. همچنین از روز اول خواستیم یک فیلم بین‌المللی بسازیم؛ فیلمی که هر کسی هر جای دنیا دید با آن ارتباط برقرار کند.

عظیمی افزود: چون اساس کار درباره موسیقی و تارنوازی بود پس به‌نوعی در رده فیلم‌های با موضوع موسیقی حساب می‌شود و این خودش یک وجهه بین‌المللی به کار می‌دهد.

کارگردان انیمیشن «سیم ششم» در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره بازسازی اکت‌های نوازندگی تار با کمک گرفتن از علی قمصری نوازنده تار گفت: علی قمصری همه موسیقی‌های درویش خان را می‌شناسد به همین دلیل با او و فردین خلعتبری که آهنگساز کار است، صحبت کردیم. او در استودیو قطعاتی از درویش خان را نواخت و از او فیلم گرفتیم و سپس خانم شعبانی نژاد انیماتور فیلم دقیقاً عین حرکات او را روی کاراکتر درویش خان جان‌بخشی کرد.

وی افزود: کار به حدی دقیق است که کسانی که تارنواز هستند وقتی کار را می‌بینند متوجه می‌شوند که حتی یک انگشت کوچک درویش خان‌ هم در فیلم و با توجه به موسیقی که می‌نوازد اشتباه نیست. در حقیقت اگر صدای انیمیشن را ببندی یک نوازنده تار متوجه می‌شود که کاراکتر ما کدام موسیقی را می‌نوازد.

عظیمی سپس با اشاره به بازسازی شخصیت‌های مهمی مثل پروین اعتصامی، ملوک ضرابی، میرزاده عشقی و... در سکانسی از این انیمیشن گفت: در یک سکانس درویش خان در گراند هتل کنسرت دارد. برای این بخش خانم عادلی تحقیق کردند تا ببینند کدام شخصیت‌های معروف هنری در آن زمان پاتوقشان گراند هتل و کافه نادری بوده است که با اطلاعاتی که به دست آمد حدود ۹، ۱۰ نفر از آدم‌هایی که در آن سکانس آنجا نشستند، آدم‌های معروفی هستند که وقتی چشم بیننده به آن‌ها می‌افتد اگر با تاریخ و هنر آشنا باشد ممکن است دو، سه نفر آن‌ها را بشناسد. خانم پروین اعتصامی، میرزاده عشقی، ابوالحسن خان صبا و نیما یوشیج، صادق هدایت و... ما همه این‌ها را ساختیم و در فیلم گذاشتیم و بعداً در تیزر پشت‌صحنه اسامی این بزرگان را نوشتیم.

عظیمی در ادامه تاکید کرد: همان‌طور که گفتم هر کاری که به ذهنمان رسید حتی اگر احساس کردیم هزینه و زحمت زیادی دارد از آن کوتاه نیامدیم. ما می‌توانستیم در کنسرت درویش خان یک سری آدم عادی بگذاریم اما آدم‌های معروف را ساختیم و جالب است که مبلغی که برای مدل‌سازی هرکدام از این آدم‌های معروف پرداخت کردیم خیلی گران‌تر از ساخت آدم‌های معمولی شد.

کارگردان انیمیشن «سیم ششم» با اشاره به این نکته که دوسالانه پویانمایی تهران از جشنواره های سینمایی برتر دنیا است، گفت: مهم‌ترین جشنواره‌ای که «سیم ششم» در آن شرکت کرده همین دوسالانه پویانمایی تهران است که اولین رونمایی رسمی و جدی و بین‌المللی آن‌هم در این جشنواره بود و ای برای ما یک افتخار بزرگ است و می‌توانیم با این قضیه کلی پز بدهیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =