تندیس طلایی فیلم اول جشنواره پویانمایی برای این کیک شگفت‌انگیز

فیلم انیمیشن «این کیک شگفت‌انگیز!» محصول مشترک بلژیک، فرانسه و هلند تندیس طلایی فیلم اول یازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران را از آن خود ساخت.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در آیین پایانی این رویداد بین‌المللی که شامگاه روز ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، این اثر مارک جیمز رولز و اِما دوسوئف به‌خاطر نقد هوشمندانه و خلاق از فرآیند و تاثیرات استعمارگری و رویکردی اصیل در روایت این جایزه را در بخش مسابقه بین‌الملل به‌دست آورد.

در این آیین تندیس نقره‌ای فیلم دوم نیز به فیلم «گرگم و گله می‌برم؟» به کارگردانی امیرهوشنگ معین از ایران به‌خاطر توانایی در برانگیختن عواطف در داستانی ظاهرا ساده اما با پیامی قدرتمند از امید اهدا شد و هیات داوران تندیس برنزی فیلم سوم را هم به فیلم «پیرامون» به کارگردانی داوید کوکرد دَسو از فرانسه به‌خاطر تاثیربخشی بصری، ایجاز روایی و استفاده از مکان به عنوان استعاره ای برای  انحطاط اجتماعی معاصر اهدا کردند.

گروه داوری بخش مسابقه بین‌الملل متشکل از مایکل دودوک، سیلوی برینگاز، ولکر پتزولد،  مهین جواهریان و فرنس میکولاش با اهدای یک تندیس طلایی فیلم «موش کور چهل‌تیکه سگ پاکوتاه» به تهیه‌کنندگی توماس مایا هرمان از آلمان را به‌خاطر دست‌آوردی جمعی در خلق سریال که ایده‌های پیچیده را به مخاطب خردسال می‌آموزد به‌عنوان بهترین فیلم با موضوع کودک و نوجوان انتخاب کردند.

همچنین تندیس طلایی بهترین اثر دانشجویی به فیلم «بز کوچولوی من» به کارگردانی توموکی میساتو از ژاپن به‌خاطر استفاده سرگرم‌کننده، هیجان‌انگیز و فوق‌العاده خلاق در توجه به مسائل اجتماعی اهدا شد.

گروه داوری همچنین تندیس طلایی بهترین اثر تلویزیونی را به فیلم «هزار افسان (افسانه زال و سیمرغ)» به کارگردانی اصغر صفار و عباس جلالی یکتا از ایران به‌خاطر موفقیت در انتقال زیبایی‌شناسی مینیاتور ایرانی به رسانه انیمیشن اهدا کردند.

فیلم «۹ روش برای طراحی یک شخصیت» به کارگردانی ساشا اسویرسکی از روسیه نیز به‌خاطر اکتشاف بازیگوشانه در طراحی شخصیت انیمیشنی و یادآوری به‌موقع این نکته که «انیمیشن خیلی چیزهاست». تندیس طلایی بهترین اثر تجربی را از آن خود ساخت.

اشکان رهگذر از ایران نیز که تندیس طلایی مسابقه ایران جشنواره را با فیلم «آخرین داستان» به دست‌آورده بود در بخش مسابقه بین‌الملل نیز موفق شد تندیس بهترین اثر بلند را به‌خاطر ثبت درخشان داستانی کهن، با استفاده از سبک بصری معاصر، زبان تصویری پویا و موسیقی هیجان‌انگیز به خود اختصاص دهد.

تندیس نقره‌ای بهترین دستاورد فنی و هنری هم با رای گروه داوری به فیلم «مرگ اتفاقی و مبارک» به کارگردانی سرجو نیگولیچی از رومانی به‌خاطر همنوایی استادانه سبک‌های مختلف و سفر به بافتی فرهنگی برای خلق تصویری برانگیزاننده از خاطره به مثابه تاریخ اهدا شد.

هیات داوران جایزه ویژه خود را نیز به فیلم «دختر شرور» به کارگردانی آیچه کارتال از فرانسه و ترکیه به‌خاطر کاوشی دو پهلو از دیدگاه دختری کوچک به جهان، جایی که در آن خشونت علیه کودکان فراگیر است اهدا کرد.

دبیر جشنواره بین‌المللی پویانمایی نیز جایزه ویژه خود را به مایکل دودوک دو ویت کارگردان صاحب‌نام انیمیشن جهان و برنده جایزه اسکار اهدا کرد.

بر اساس این گزارش سه دیپلم‌ افتخار جشنواره هم به فیلم‌های «بابابزرگ گراز دریایی» به کارگردانی لورنس آندری از فرانسه به‌خاطر استفاده ماهرانه از روایتی سوررئال و گفتگوهایی موثر در نمایش فرآیند عزاداری یک خانواده، «آواز پشه» به کارگردانی لوکاس فون برگ از آلمان به‌خاطر خلاقیت در خلق طنزی شوخ طبع از یک اپرای کلاسیک و

فیلم «بهترین دوست» به کارگردانی نیکولاس اولیویری، یی شن، ژولیانا دی لوکا، وارون نایر و داوید فلو از فرانسه به‌خاطر بازنمایی خلاقانه مشکلی معاصر از طریق بازسازی ماهرانه جهانی استعاری اختصاص یافت.

هیات داوران در بیانیه خود واجب دانسته است تا تحسین خود را از سه «پسر دریا» ‌ اثر عباس جلالی یکتا بخاطر خلاقیت و لحن گزنده در بیان فرایند عزاداری خانواده‌ای که کودکشان را از دست داده‌اند، «دریک چشم بهم زدن» اثر کیانا نقشینه بخاطر اثربخشی تکان‌دهنده‌اش در روایتی درگیرکننده از تعرض انسانی و همچنین فیلم لطیف و کم ادعای «این رویای من نبود» اثر وریا نیک منش، که یادآوری تاثیرگذاری است درباره عواقب هولناک جریان معاصر مهاجرت‌های اجباری ابراز کند.

این گروه همچنین بسیار تحت تاثیر اصالت و بلندپروازی متفکرانه ایده‌ها در آثار دانشجویی قرار گرفتند و قدردانی خود را از نیروی تامل برانگیز این فیلمسازان نوخاسته اعلام کرده است.

در بخشی از این بیانیه آمده است: سطح مهارت‌های به‌کار گرفته شده در آثار سه بعدی کامپیوتری بسیار بالا بود، و دراین مورد ما علاقه‌مندیم تا فیلم‌سازان انیمیشن را تشویق کنیم تا این مهارت‌ها را برای بیان‌های شخصی و تاثیرگذار بکار گیرند. ‌

سیفژ و آسیفا جایزه دادند

در این آیین همچنین  جایزه ویژه سیفژ(سازمان بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان) به فیلم «خرطوم دراز» به کارگردانی ایکاترینا فیلیپووا از روسیه تعلق گرفت.

داوری این بخش را آزاده شکوری‌راد و ولکر پتزولد برعهده داشتند.

آسیفای ایران انجمن بین‌المللی سازندگان و دوست‌داران فیلم‌های انیمیشن نیز در بیانیه خود آورده است: آسیفای ایران به منزله جریانی فرهنگی، از هر رویکردی که به رشد کمی و کیفی و تربیت نیروهای کارآمد برای انیمیشن بیانجامد استقبال می کند و این مهم، با نگاه سخاوتمندانه کارگزاران و گردانندگان این هنر-صنعت و نیز در فضایی از اعتماد و احترام به هویت و استقلال فعالین تمام طیف ها و جریانهای کوچک و بزرگ انیمیشن کشور، محقق می‌شود.

انجمن آسیفای ایران، ضمن توجه و قدردانی از حرکت پیشرو و مستقل جامعه نیومدیا، در راه‌اندازی فضایی که برای شناخت راستین، معرفی و ترویج جریان انیمیشن تجربی شکل گرفته است، تندیس و لوح تقدیر این دوره خود را به پاس عمق بخشیدن به مفهوم تجربه‌گرایی در انیمیشن به گروه «انیمیشن؛ تجربه» و مهدی شیری به نمایندگی از گروه تقدیم می‌کند.

یازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران روز ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ به کار خود پایان داد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =