کارگاه تخصصی فیلمنامه‌نویسی خلاق پویانمایی با کمدی‌نویسی به پایان رسید

آخرین جلسه کارگاه تخصصی «فیلم‌نامه‌نویسی خلاق پویانمایی» با حضور حمیدرضا حافظی و با موضوع فانتزی، روز پنج‌شنبه 16 اسفند در پنجمین روز یازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در پنجمین جلسه کارگاه تخصصی «فیلم‌نامه‌نویسی خلاق پویانمایی» حمیدرضا حافظی مدرس این کارگاه ضمن ابراز خرسندی و رضایت از نتایج آزمون جلسه قبل و نتیجه تمرین کارگاهی خلق شخصیت و داستان‌پردازی برای شخصیت خلق شده، از سوی همه فراگیران گفت: همان‌طور که از ابتدا گفته بودم در این جلسه به کمدی‌نویسی، طنز و شوخ‌طبعی خواهیم پرداخت.

وی ادامه داد: تا به حال ایده، شخصیت، داستان، ساختار، مضمون و فانتزی را کار کردیم و چیزی که کمبودش کاملا احساس می‌شود طنز، شوخ‌طبعی و کمدی است.

مدرس کارگاه «فیلم‌نامه‌نویسی خلاق پویانمایی» به یکباره از فراگیران خواست که از جایشان بلند شوند و ضمن غافلگیر کردن آن‌ها اعلام کرد که قرار است تمرینات یوگای خنده انجام دهند.

وی توضیح داد: به منظور آمادگی برای نویسندگی خلاق کمدی باید اول بخش شوخ‌طبعانه ذهنمان را فعال کنیم. طبق یک قاعده علمی همان‌طور که حس شوخ‌طبعی خنده ایجاد می‌کند، خنده نیز می‌تواند حس شوخ‌طبعی را فعال کند.

نویسنده فیلم‌نامه «مهریه بی‌بی» در ادامه توضیح داد که چگونه باشگاه‌های خنده که از حدود 25 سال پیش در سراسر جهان و ابتدا در هندوستان مرسوم شده است، ثابت کرده‌اند که برای خندیدن لازم نیست جوک بگوییم یا فیلم ببینیم یا رمان‌های خنده‌دار بخوانیم، بلکه ما می‌توانیم بخندیم به دلیل این‌که خنده جذاب و جزو ذات انسان است.

وی در ادامه تمرینات یوگای خنده را آغاز کرد و فراگیران با انجام این تمرینات به شادی و شعف قابل‌توجهی دست یافتند و بعد از حدود 10 دقیقه پژواک خنده آن‌ها سراسر سالن کنفرانس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را فرا گرفت.

سپس حافظی تمرینات یوگای خنده را با تمرینات مدیتیشنی که در اولین روز این کارگاه‌ها انجام شده بود، مرتبط کرد و بعد از ایجاد یک فضای شاد و پرانرژی که همه افراد را به وجد آورده بود، از آن‌ها خواست در جای خود بنشینند و درباره کمدی صحبت کنند.

در واقع فراگیران در این تمرین تجربه کردند که می‌توانند بدون این‌که متن خنده‌داری را بخوانند از ته دل و با تمام وجود بخندند و این خنده‌ها تمام انرژی‌های منفی، خشم‌ها، استرس‌ها و اضطراب‌هایی که همه نویسندگان دارند، آزاد کند. بعد از آزادسازی و مراقبه‌ای که در ادامه انجام شد، حافظی به این موضوع پرداخت که اساسا چرا ما می‌خندیم.

با فراهم شدن فضا برای گفت‌وگو درباره خنده و متعاقب آن بعد از پرسش و پاسخ، نظریه‌های طنز از سوی مدرس کارگاه بیان شد و او توضیح داد که اندیشمندان درباره طنز و شوخ‌طبعی چه نظریه‌هایی داده‌اند.

این مدرس بین‌المللی فیلم‌نامه‌نویسی در ادامه نظریه‌های علمی خودش را که مبتنی بر مطالعات فلسفی و روانشناسی بود، عنوان کرد و به بحث و گفت‌وگو گذاشت و پس از آن از فراگیران خواست که مفاهیم طنز را در آثار کودکان جستجو کنند.

آنها این مباحث عمومی را با ادبیات کودک و نوجوان و گروه‌های کودکی که مربی‌ها با آن‌ها کار می‌کردند، انطباق دادند. بعد از گردش اطلاعاتی که انجام شد و مدرس اصول و قواعد را بیان کرد و فراگیران آن‌ها را با تجربیات خودشان با کودکان انطباق دادند، حافظی توجه آن ها را به مبحث دیگری با عنوان فنون و شگردهای طنزپردازی جلب کرد.

او در ادامه پس از بیان فلسفه طنز و کمدی و شوخ‌طبعی درباره اصولی صحبت کرد که می‌تواند به فراگیران کمک کند تا کمدی را خلق کنند.

طی این گفت‌وگوی پرشور در روز پایانی، فراگیران کاملا لمس کردند که می‌توانند آنچه تا به حال آموختند را با تزریق کمدی‌نویسی و شوخ‌طبعی، جذاب‌تر و دیدنی‌تر کنند. در ادامه آن‌ها شروع به تمرین بر اساس اصولی که مدرس گفته بود و مثال‌هایی که از آثار خودش و دیگران زده بود، کردند و کمدی را نیز به آن تزریق کردند. در نهایت همگی متفق‌القول بر این عقیده بودند که نوشته‌هایشان جان گرفته و خواندنی‌تر شده است و حدس زدند که اگر این نوشته‌ها به اثری تصویری تبدیل شود، دیدنی‌تر و جذاب‌تر خواهد شد.

حافظی در پایان کلاس با استفاده از موسیقی‌هایی که حس شوخ‌طبعی را تقویت می‌کند از فراگیران خواست که تمرین کارگاهی پایانی را انجام دهند و در این تمرین با کمک موسیقی‌هایی که زمینه پرورش شوخ‌طبعی فراگیران را به‌وجود آورده بود، از آن‌ها خواست که قصه‌ها، متن، داستان‌ها و ایده‌هایی را بنویسند که سرشار از کمدی و فانتزی باشد.

در این تجربه پایانی ترکیب فانتزی و کمدی اتفاق افتاد و از آنجا که آن‌ها با الگوها و ساختارهای فیلم‌نامه‌نویسی هم در جلسه‌ای که مربوط به ساختار بود، آشنا شده بودند، در پایان آن چیزی را که به صورت ناخودآگاه و شهودی روی کاغذ نوشته بودند و سرشار از فانتزی و کمدی بود، با الگوهای داستان‌گویی سر و سامان داده و شکل، فرم و ساختار بخشیدند و صاحب متن پایانی خودشان شدند.

حمیدرضا حافظی نویسنده فیلم‌نامه‌های آثار متعددی همچون نویسنده فیلم‌نامه انیمیشن کوتاه «کیمیاگر»، مجموعه انیمیشن تلویزیونی «خمره» با اقتباس از داستان خمره هوشنگ مرادی‌کرمانی، سری جدید مجموعه تلویزیونی «جوجه طلایی» و مجموعه تلویزیونی «سامی و دوستان» به تهیه‌کنندگی صبا است. او همچنین فیلم‌نامه انیمیشن سینمایی «دزد رویاها» به کارگردانی روانبخش صادقی را نوشته که کار مشترک ایران و ایتالیا است با نگاهی به مضمون گفت‌وگوی تمدن‌ها که در حال حاضر در مرحله پیش‌تولید است. حافظی به عنوان مدرس نزدیک به سه دهه سابقه تدریس در دانشگاه دارد و بالغ بر 100 کارگاه آموزشی در زمینه‌های فیلم‌نامه‌نویسی، کارگردانی و زیبایی‌شناسی تصویر در سراسر ایران برگزار کرده است. او همچنین سه دوره بین‌المللی زیبایی‌شناسی تصویر و کارگردانی را نیز در مرکز آموزش سازمان صدا و سیما برای فراگیران کشورهای دیگر برگزار کرده است.

یازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران روز ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به کار خود پایان داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =