اشتیاق مربیان کانون بی‌نظیر است/ فضاهای آموزشی مدارس ما مناسب بازی نیست/ لزوم آموزش تلفیقی مفاهیم مختلف با بازی

زهره سعادت‌مند دکترای تعلیم و تربیت در گفت‌وگو با کانون اصفهان گفت: فضاهای آموزشی مدارس ما مناسب بازی نیست ولی مراکز فرهنگی هنری کانون‌ وضعیت بهتری دارند و اشتیاق مربیانشان نیز بی‌نظیر است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان، زهره سعادت‌مند در گفت‌وگویی با روابط عمومی کانون اصفهان گفت: بازی جایگاه مهمی به خصوص در بحث روش‌های تعلیم و تربیت دارد؛ همچنین برای اینکه بسیاری از برنامه‌های ما در حوزه تعلیم و تربیت در کشور به بار بنشیند، نیاز به روش های نو و تاثیر گذاری دارد. بازی می تواند یکی از این روش‌ها باشد.
وی ادامه داد: زمانی که وضعیت موجود را با وضعیت مطلوب مقایسه می‌کنیم، جایگاه خوبی نداریم و به عنوان مثال نیاز به اسباب بازی‌هایی داریم که با نیازهای روز بچه ها به روز باشد و یا اینکه بازی‌های مختلفی با اهداف مختلف برای تقویت هر دسته از مهارتها طراحی کنیم.
* بسیاری از مسائل اجتماعی باید در کودکی جای بیفتد
دکترای تعلیم و تربیت عنوان کرد: ساختار شخصیتی یک فرد از دوران کودکی و نوجوانی شکل می‌گیرد و اگر برخی از مسائل را از کودکی و نوجوانی نتوانیم جای بیاندازیم، در بزرگسالی هم این امکان تقریبا غیرقابل انجام است.
وی بیان کرد: مقایسه نتایج کسب شده توسط کشورهای پیشرفته در حوزه آموزش با نتایج تحقیقات در کشور خودمان نشان می دهد، برخی از کشورهای اروپایی ازجمله فنلاند، بازی را به عنوان روش جدی آموزش قلمداد کرده‌اند و مفاهیم مختلف را از این طریق آموزش می‌دهند.
سعادت‌مند ادامه داد: کاری که کشورهای توسعه یافته انجام داده‌اند این است که وارد روش‌های سازماندهی تلفیقی شده‌اند و بازی را با آموزش تلفیق داده‌اند درحالی که ما صرفا می خواهیم  بچه‌ها را  از بعد تئوریک آموزش دهیم؛ در روشهای کشورهای پیشرفته ضمن اینکه کودک مطالب آموزشی را فرامی گیرد  ، از آن نیز لذت می‌برد و یادگیری لذت‌بخش صورت می‌گیرد که به این ترتیب دوام و پایداری بیشتر هم خواهد داشت.
* مدارس غیرانتفاعی بدون فضای بازی مناسب
وی خاطر نشان کرد: فضاهای آموزشی ما مناسب بازی نیست و برخی از مدارس غیرانتفاعی منازل استیجاری هستند که اصلا مکان مناسبی برای بازی بچه‌ها ندارند و از همین رو بچه‌ها لذت کافی را از حضور در مدارس نمی‌برند؛ کانون‌ها وضعیت بهتری دارند و جایی اگر رضایت ما را  در حیطه بازی کودکان به دست می‌آورد، همین مراکز کانون‌ هستند.
دکترای تعلیم و تربیت با بیان اینکه اگر می‌خواهیم تغییر ایجاد کنیم، باید طرحی نو دراندازیم، بیان کرد: اگر بخواهیم زمینه تحقق این امر را در نظام آموزش و پرورش ایجاد کنیم و باتوجه به اینکه وزارت‌ آموزش و پرورش متولی این امور است و از آن‌جایی که این تصمیمات باید از طریق وزارت‌خانه و اداره کل صورت بگیرد، باید مدیران این نهاد به سمت  طراحی برنامه‌های بازی‌محور بروند؛ مقابله با تکلیف‌های سنگین شب و جایگزینی تکالیف مهارت‌محور از اقدامات مناسب وزارت‌خانه است البته شنیده‌ می شود  که برنامه ریزی هایی در این مسیر در حال انجام است.
وی ادامه داد: چیزی که در جلسات با مربیان کانون من را بسیار امیدوار می‌کند، حضور فعال و با دغدغه‌ آن‌هاست و تشنگی خاص برای اقدامات خودشان دارند؛ مربیان باید سرنخ‌هایی که در کارگاه‌ها داده می‌شود را بگیرند و با خلاقیت خودشان چون گذشته و حال گام های موثری بردارند..
انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =