کانون، مرجع تخصصی فعالیت‌های کودک است

نشست فصلی مدیران کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور صبح روز ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ در تهران برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، وزیر آموزش و پرورش در نشست فصلی مدیران کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با قدردانی از تلاش‌های مدیران کل کانون در سراسر کشور اظهار کرد: با تلاش شما همکاران و فعالیت‌ها و برنامه‌هایی که در کانون‌ انجام می‌شود، روزبه‌روز شاهد پرفروغ‌تر شدن چراغ کانون هستیم و امیدوارم کانون به عنوان مرجع تخصصی فعالیت‌های کودک، به‌زودی به دوران اوج خودش برسد.

وی در مقدمه‌ای بابیان این‌که یادآوری می‌کنم که سمت‌وسوی تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان است و اگر به آن دقت نکنیم همه کارهای ما به بیهودگی سپری‌شده است، اظهار کرد: زمانی که از تربیت صحبت می‌کنیم منظور این است که متربی در مسیر تربیتی متصف به ویژگی‌هایی شود که خداوند آن‌ها را حائز است و کسی باتربیت‌تر است که این ویژگی‌ها را داشته باشد.

بطحایی افزود: این صفات فقط برای دین اسلام نیست و برای همه نظام‌های تعلیم و تربیت و ادیان، این ویژگی‌ها تعریف‌شده است.

وی تأکید کرد: در گام اول در مسیر تربیت، این مسیر باید برای کودکان و نوجوانان فراهم و سازگارتر شود و این مقصد همه فعالیت‌ها در آموزش‌وپرورش است و اگر در فعالیت‌ها از این بحث غافل شویم پیامد مطلوب موردنظر را نخواهیم داشت و کودکان ما با همه سختی‌هایی که کشور در مسیر تعلیم و تربیت آنان طی می‌کند، به هدف اصلی آموزش‌وپرورش که تعلیم و تربیت است دست نمی‌یابند.

وزیر آموزش‌وپرورش تصریح کرد: بچه‌ها وارد گردونه یادگیری رسمی و غیررسمی می‌شوند تا به تربیت دست پیدا کنند لذا در صورت نرسیدن به این هدف، تمام تلاش‌های ما بیهوده و بی‌اثر است.

وزیرآموزش‌وپرورش بابیان اینکه باید در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای رسیدن به این اهداف دو کار مهم را انجام دهید، گفت: گام اول شناسایی موانع تربیت است، در گام دوم فراهم کردن شرایط و لوازم و امکانات لازم است و اینکه در اختیار دانش آموزان و مربیان قرار دهیم.

بطحایی در تعریف یادگیری گفت: منظور از یادگیری تغییر نسبتاً پایدار در نگرش، دانش و رفتار دانش آموزان است و اگر این رفتار تغییر نکند و یا پایدار نباشد در حقیقت یادگیری رخ نداده است.

وی تأکید کرد: گاهی فکر می‌کنیم یادگیری صورت گرفته است اما زمانی که تربیت اتفاق نیفتد، یادگیری صورت نمی‌گیرد، به همین علت ویژگی‌هایی که مدنظرمان بوده است در دانش‌آموختگان مدارس مشاهده نمی‌کنیم و متأسفانه ما معلمان گاهی مانع را برنمی‌داریم و حتی باعث موانعی هم می‌شویم.

وزیرآموزش‌وپرورش بابیان اینکه برنامه‌های درسی و پرورشی گاهی باعث موانعی شده‌اند، گفت: محیط آموزش رسمی تبدیل به محیطی شده است که دانش‌آموزان به‌زور به مدرسه وارد می‌شوند و برای همین یادگیری اتفاق نمی‌افتد مگر این‌که دانش‌آموزان با ذوق و اشتیاق به مدرسه بیایند.

بطحایی همچنین گفت: کار شما مدیران کل کانون‌های پرورش فکری بسیار سخت است و ایجاد محیط شاد برای دانش‌آموزان باید مهم‌ترین دغدغه شما باشد به همین دلیل محیط کانون باید طوری باشد که در آن کودکان و نوجوانان با اشتیاق و ذوق و تمایل درونی حضور داشته باشند و از بودن در آن احساس شعف کنند و این اتفاق زمانی می‌افتد که برنامه‌های شما همسو با نیاز دانش‌آموزان باشد.

وی در ادامه گفت: در چند ماه اخیر با هنرمندان و نخبگان در حوزه‌های مختلف فرهنگی هنرمندان دیدارهایی داشتم که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌تواند با توجه به اینکه ظرفیتی مطمئن برای جامعه است از این سرمایه استفاده کند و از نخبگان فرهنگی و هنری در برنامه‌ها بهره بگیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =