ساخت کاغذِ آهارمهره در کانون استان قم

بعد از پاپیروس اختراع کاغذ یکی از اتفاقات بسیار مهم تاریخ بشر در گسترش علم و ادب و فرهنگ و هنر بود. در طول قرن‌های گذشته کاغد به صورت دستی ساخته می‌شد که این کاغذها با روش‌هایی نظیر آهارمهره ماندگاری بسیار طولانی و زیبایی خاصی داشتند.

به گزارش روابط عمومی کانون استان قم، نشست تخصصی ساخت کاغذِ آهارمهره با حضور داستان، مربی خوشنویسی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان در روز سه‌شنبه ۹۷/۱۰/۱۸ در مرکز شماره ۹ با شرکت و حضور فعال مربیان هنری برگزار شد.

داستان در ابتدای این نشست درباره‌ی انواع کاغذ اطلاعاتی به مربیان دادند  و از بین تمام کاغذهای دست‌ساز، کاغذهای مناسب آماده سازی برای آهارمهره معرفی و مواد لازم جهت ساخت آهار و نحوه‌ی آهارزنی کاغذ به مربیان توضیح داده شد.

در ادامه‌ی این کارگاه-نشست این مراحل به صورت عملی اجرا و پس از آماده سازی مواد و استفاده از آن روی کاغذ و همچنین طریقه مهره زدن در کارگاه به صورت عملی انجام شد.

رنگ کردن کاغذ در کنار ساخت کاغذ آهارمهره از دیگر فعالیت‌های این کارگاه-نشست بود که مربیان ضمن تبادل تجربه در زمینه رنگ کردن کاغذ به شکل‌های مختلف در این زمینه با استفاده از جوهر رنگ و نهایتا ساخت کاغذهای رنگی کارگاه را به پایان رساندند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =