بررسی ویژگی‌های یک شعر خوب در انجمن ادبی آفرینش سمنان

نشست ماهانه‌ی اعضای انجمن ادبی «آفرینش» با بررسی ویژگی‌های یک شعر خوب در مجتمع فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری سمنان برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، هفتادوسومین نشست ماهانه‌ی انجمن ادبی «آفرینش» با حضور نبی‌اله خدابخشی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان و دعوت از مقصود پرهیزجوان، شاعر، استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان، مربیان کارگاه نوشتن خلاق و ۳۰ عضو نوجوان مراکز فرهنگی‌هنری سمنان، مهدی‌شهر و شهمیرزاد پنج‌شنبه ۲۳ اسفندماه ۱۳۹۷ در سالن کنفرانس مجتمع فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری سمنان برگزار شد.

بررسی ویژگی‌های یک شعر خوب

پرهیزجوان، ضمن ابراز خرسندی از حضور دوباره در جمع اعضای علاقمند انجمن ادبی آفرینش و قدردانی از مدیرکل، کارشناسان و مربیان کانون پرورش فکری برای ایجاد این فرصت، به نقد و بررسی آثار اعضا و بیان نکات مهم و کلیدی در خلق اثر پرداخت و به‌عنوان شاهد مثال با اشاره به نمونه‌هایی از شعر و آثار شاعران و نویسندگان گذشته بر توجه اعضا به مطالعه آثار این حوزه و انتخاب درست قالب‌های شعری تأکید کرد.

این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به استفاده هم‌زمان واژگان دیروزی و امروزی در شعر یا هر اثر ادبی، از اعضا خواست تا برای بیان مفاهیم خود در ضرورت انتخاب کلمات، قالب شعر و استفاده از عنصر خیال، بیشتر دقت کنند.

پرهیزجوان در ادامه اظهار داشت: هر کلامی که وزن و قافیه دارد شعر نیست و اگر وزن کلامی و قافیه درست هم داشته باشد، باعث ایجاد نظم می‌شود و درک وزن و موسیقی شعر هم استعداد ذاتی است؛ ولی فرد، تنها با داشتن آن، شاعر نمی‌شود.

وی، غزل را جدی‌ترین قالب شعر فارسی و صداقت در شعر را نکته مهمی دانست و گفت: شعر خوب، شعری است که نیازی به تعبیر و تفسیر نداشته باشد و تقلید هم در شعر در گام‌های نخست، موردی ندارد؛ اما تکرار آن زیبا نیست برای این‌که خالق اثر، سبک اصلی خود را پیدا نمی‌کند.

پرهیزجوان هم‌چنین با بیان این‌که نوشته‌های سر دستی و شلخته که نام دل‌نوشته یا دل‌سروده بر آن می‌گذارند شعر نیست و هرگز کسی با دل‌نوشته به شاعری نرسیده‌است، افزود: سخنان شعارمانند به‌رغم تأثیرگذاری چه عاشقانه باشد و چه فلسفی، شعر نیست؛ چون خیال‌انگیز نیست و از عاطفه و احساس سرچشمه نمی‌گیرد و عاطفه و احساس مخاطب را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد.

مدیرکل کانون استان سمنان نیز ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع اعضای انجمن ادبی اظهار داشت: انتقاداتی که در جامعه به جای نقد روا می‌شود برگرفته از این است که در دوره کودکی و نوجوانی فرآیند درستی در این مورد صورت نگرفته است.

خدابخشی در ادامه افزود: یک سری صفاتی در این سن پایدار می‌شود که بخش عمده آن در عرصه فرهنگ و هنر کشور به‌ویژه فرهنگ عمومی است.

وی یادآور شد: استان سمنان به واسطه‌ی بزرگانی که در عرصه شعر و شاعری و ادبیات دارد به خود می‌بالد و مایه افتخار است که در نشست فصلی مدیران از این استان برای حضور نوجوانان بسیار برجسته در این عرصه، نام برده شده و بی‌شک این توانایی برگرفته از نظام مدیریتی بوده که در انجمن‌ها اتفاق افتاده و بایست در تقویت آن بیش از پیش تلاش شود.

مدیرکل کانون استان سمنان در پایان تصریح کرد: به‌عنوان خادمان کودکان و نوجوانان این مرز و بوم از هیچ کوششی برای ارتقاء دانش و آگاهی اعضا و مربیان دریغ نخواهیم کرد.

گفتنی است؛ در  این نشست، شش عضو به خوانش اثر در قالب شعر و داستان و بیان دیدگاه‌های خود پرداختند و در پایان، از سوی مدیرکل کانون استان به پرهیزجوان برای حضور در انجمن و ارائه نکته‌های ادبی و تشویق اعضای انجمن به نگارش اثر و هم‌چنین به مربیان و تمامی اعضا هدیه‌ای تقدیم شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =