فضای مجازی در حوزه کودکان و نوجوانان بدون متولی است و ساماندهی این موضوع باید به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های کانون در دستور کار قرار گیرد

وزیر آموزش و پرورش خواستار توجه ویژه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به فضای مجازی و توسعه فعالیت‌هایی چون راه‌اندازی مرکز انیمیشن، سینمای مدرسه و تبدیل شدن کانون به هاب سینمای ایران در حوزه کودک و نوجوان شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، سیدمحمد بطحایی صبح روز 25 اسفند در نشست با رئیس، مدیران و معاونان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از فعالیت‌های موثر انجام شده در این مرکز قدردانی کرد و گفت: «یکی از مهم‌ترین دستاوردهایی که کانون در یک‌سال‌ و نیم اخیر داشته و برای من بسیار ملموس است، ارتباط بیشتر با جامعه نسبت به گذشته است. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به‌عنوان یک مرکز فرهنگی تربیتی در حوزه کودک و نوجوان خود را نشان می‌دهد و این کار بسیار ارزشمند و پسندیده‌ است.»

وی پله اول هر کاری را مقبولیت و پذیرش فعالیت‌ها از سوی افکار عمومی دانست و ادامه داد: «البته کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دارای برند بسیار مقبولی در نزد افکار عمومی است و به‌عنوان یک مرجع و ملجا مطمئن در حوزه تربیت کودکان و نوجوانان شناخته می‌شود.»

وزیر آموزش و پرورش افزود: «اقشار مختلف کانون را یک محل امن و سالم برای بچه‌های خود می‌دانند که فرزندان‌شان در آنجا فعالیت‌های فرهنگی، هنری و تربیتی داشته باشند و این به خاطر هم‌دلی و هم‌سویی مدیران این مجموعه است و من هم به همین دلیل از همه مسئولان کانون تشکر می‌کنم.»

بطحایی به اهمیت فضای مجازی اشاره کرد و گفت: «متاسفانه فضای مجازی در بخش کودکان و نوجوانان در کشور هیچ متولی‌ای ندارد. در حوزه وزارت آموزش و پرورش و ستاد آن چیزی که داریم بیشتر ناظر بر اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌های اداری است و حوزه فضای مجازی تقریبا رها است. حوزه فضای مجازی یک زمینه بسیار بکر برای ورود کانون پرورش فکری است.»

عضو کابینه دولت تدبیر و امید از مدیران کانون خواست تا برای جلسه‌های آینده بر روی دستور «فضای مجازی در حوزه کودکان و نوجوانان» متمرکز شوند.

وی ادامه داد: «کشور و جامعه هم نیازمند این مهم است و ورود کانون به این موضوع، هم از حیث اجتماعی برای کشور خدمت بزرگی است و هم زمینه‌های اقتصادی خوبی برای کانون فراهم می‌کند.»

وزیر آموزش و پرورش خواستار توسعه فعالیت‌های مهارت‌آموزی کانون در سطح وسیع‌تری شد و با پیشنهاد مدیران کانون مبنی بر تبدیل‌ شدن این مرکز به هاب سینمای ایران گفت: «کانون به مرحله‌ای از آمادگی رسیده است که این اتفاق بیافتد و سینمای کودک یک متولی پیدا کند. آموزش و پرورش آماده است در این زمینه به کانون کمک کند.»

وی به مدیران کانون پیشنهاد داد تا از ظرفیت مدارس برای پخش فیلم، نقد و تحلیل آن برای دانش‌آموزان استفاده کنند. بطحایی افزود: «البته تجزیه و تحلیل فیلم باید از منظر تربیتی در آخر فیلم اتفاق بیافتد. شما می‌توانید طرح «سینمای مدرسه» را در همه استان‌ها و شهرها راه بیاندازید.»

وزیر آموزش و پرورش همچنین از مسئولان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خواست تا «مرکز انیمیشن کودک» را راه‌اندازی کنند. او گفت: «این هم اتفاقا متولی ندارد و تعدادی تاجر دنبال ضبط این موضوع هستند. ما آمادگی کمک در این زمینه را هم به کانون داریم.»

وی بر استفاده کانون از ظرفیت مدارس در ایام تعطیل هم تاکید کرد و گفت: «شما می‌توانید از ظرفیت مربیان پرورشی مدارس هم استفاده کنید و به عنوان مربیان پاره‌وقت برای شما فعالیت داشته باشند. اکنون در بسیاری از شهرها مراکز یادگیری پیش‌دبستانی و مکمل یادگیری راه‌ افتاده است، آپارتمانی اجاره و اتاق اسباب‌بازی درست کرده‌اند و مجوزی هم از جایی گرفته‌اند، شهریه‌های زیادی خانواده‌ها پرداخت می‌کنند تا فرزندشان در این محل قوه خلاقیت، تخیل و... را پرورش بدهد و بازی‌های فکری و قصه‌گویی را انجام دهند. کانون باید از بعدازظهرها و ایام تعطیل از مدارس استفاده کند و همه فعالیت‌های خوب خود را آنجا با تنوع فعالیت و با به کارگیری مربی پرورشی مناسب گسترش دهد که مطمئنم با استقبال خوب خانواده‌ها مواجه خواهد شد.»

بطحایی لازمه تحقق این اهداف را عجین‌ شدن و هم‌سویی و همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با معاونت‌های پرورشی و فرهنگی و تربیت‌بدنی و سلامت دانست و افزود: «شما باید مستمرا با هم در ارتباط باشید تا این اهداف محقق شود. در حال حاضر 70 تا 80 سینما داریم که متعلق به آموزش و پرورش است، کانون می‌تواند از این سالن‌ها استفاده کند تا یکپارچگی شکل بگیرد و سینمای کودک و نوجوان صاحب یک متولی شود. در حوزه نشر هم همین‌طور است، اکنون انتشارات رشد، پیوند، تربیت، مدرسه و... همگی کتاب کودک و نوجوان چاپ می‌کنند اما باید سیاست‌گذاری صحیحی انجام شود تا به ارتقای فعالیت‌هایمان کمک کند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =