کد خبر: 287090
تاریخ انتشار: ۶ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۳
عیدانه‌ی کانون برای بچه‌ها در نوروز 98

کتاب‌خانه‌های سیار کانون استان‌های مختلف در ایام نوروز ویژه برنامه‌های متنوع کتاب‌محور فرهنگی و هنری را برای کودکان و نوجوانان در نظر گرفته‌اند. این برنامه‌ها فرصتی برای معرفی کانون و فعالیت‌های آن به بچه‌ها و آشنایی آن‌ها با آداب و رسوم و آیین‌های بومی و محلی هر استان است.

فرناز میریایام نوروز فرصت خوبی برای سفر و گشت‌ و گذار در طبیعت یا شهرهای مختلف ایران زمین است. فرصتی که با درایت و اندیشه بسیاری از مربیان و مسوولان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در استان‌های مختلف به محلی برای معرفی، آشنایی و اجرای فعالیت‌های متنوع فرهنگی، هنری و شاد و کتاب‌محور برای بچه‌ها تبدیل شده است. باتوجه به ظرفیت بالای گردش‌پذیری برخی از استان‌های ایران، کانون آن استان‌ها نیز در ایام نوروز و در قالب طرح ایجاد پایگاه ثابت یا کتاب‌خانه‌های سیار به مناطق تفریحی و گردشگری می‌روند و برنامه‌هایی را برای بچه‌ها و خانواده‌هایشان اجرا می‌کنند. به همین بهانه با مسوولان اجرای طرح در استان‌هایی که برنامه‌ی ویژه‌ی نوروزی دارند گفت‌وگویی داشتیم و اهداف و جزئیات بیشتر اجرای این طرح‌ها را جویا شدیم.

«عیدانه کتاب»؛ طرحی برای معرفی بیشتر کانون!

‌علی بینش، مدیرکل کانون استان آذربایجان شرقی

کتاب‌خانه‌های سیار کانون پرورش فکری آذربایجان شرقی با طرح «عیدانه کتاب» در تعطیلات نوروز میزبان کودکان و نوجوانان هستند.

بنیش گفت: در راستای طرح استقبال از گردشگران نوروزی در مناطقی از استان که گردش‌پذیر هستند و همچنین به دلیل بحث توسعه‌ی کتاب‌خوانی و توسعه‌ی اجتماعی طرح «عیدانه کتاب» در این استان برگزار می‌شود.

او با اشاره به فعالیت چهار کتاب‌خانه‌ی سیار این استان در روزهای پنجم تا سیزدهم فروردین، توضیح داد: علاوه بر حضور دو کتاب‌خانه‌ی سیار شهری تبریز در پارک ایل‌گلی و مقبره‌الشعرا، کتاب‌خانه سیار روستایی هشترود و منطقه‌ آزاد ارس در نظر داریم در روستای تاریخی کندوان نیز برنامه‌هایی را برای بچه‌های آن منتطقه و مسافران اجرا کنیم.

به گفته‌ی مدیرکل کانون آذربایجان شرقی، معرفی و اهدای کتاب، کتاب‌خوانی، اجرای مسابقه و کاردستی از جمله فعالیت‌های فرهنگی و هنری هستند که برای اجرا در این طرح در نظر گرفته شده‌اند.

او با تاکید بر تهیه‌ی بروشورهایی برای معرفی کانون و فعالیت‌های آن، یادآور شد: اجرای چنین طرح‌هایی می‌تواند قدم خیلی مهمی برای معرفی کانون پرورش فکری به بچه‌ها و خانواده‌ها باشد و باید از چنین ظرفیت‌هایی استفاده کنیم.

«بهارانه کانون»؛ برنامه‌ای برای همراهی بیشتر بچه‌ها با کانون!

اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین نیز در نظر دارد نوروز امسال در کنار مخاطبان خود باشد. برهمین اساس مژده اروجی، مدیرکل کانون استان قزوین از اجرای طرح «بهارانه کانون» در این استان و برای دومین سال خبر داد.

براساس این طرح قرار است بچه‌های شهرستان قزوین و نیز مسافران استان در روزهای نوروز با برنامه‌های کانون همراه شوند.

به گفته‌ی اروجی، مرکز فرهنگی و هنری شماره‌ی سه قزوین که به نسبت سایر مراکز بیشتر در مسیر راه مسافران استان قرار دارد، در نوروز ۹۸ از پنجم تا هشتم فروردین و همچنین دهم و یازدهم فروردین از ساعت ۹ صبح تا ۱۹ به صورت دو نوبته برنامه‌هایی را برای کودکان و نوجوانان و در قالب استفاده از کتاب‌های کانون اجرا می‌کند.

برپایی کارگاه‌های نقاشی، معرفی آداب و رسوم نوروزی، روخوانی کتاب، طرح‌های ادبی، بازی و سرگرمی از فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی کانون استان قزوین در طرح «بهارانه کانون» است.

به گفته‌ی مدیرکل کانون استان قزوین هدف اصلی اجرای این طرح همراهی و انس بیشتر کودکان و نوجوانان با کانون پرورش فکری و تشویق آن‌ها به مطالعه‌ی کتاب در تعطیلات نوروز است.

«عید و کتاب»؛ نوروز و ترویج فرهنگ مطالعه!

زهره معدنی، کارشناس مسوول فرهنگی، هنری و ادبی استان سمنان

به گفته‌ی معدنی، شهرداری سمنان سال 98 را با عنوان «سمنان شهر دوستدار کودک» معرفی کرده و در جلسه‌های متعدد با نهادهای مرتبط با کودک و نوجوان از آن‌ها خواسته است شروع این سال را برای بچه‌ها خاطره‌انگیز رقم بزنند.

او با اشاره بر اجرای طرح «عید و کتاب» در استان سمنان در همین راستا و در قالب فعالیت‌های کتاب محور گفت: فضای پایگاه کانون را در کنار پروژه‌ی شهر دوستدار کودک در نظر گرفته‌ایم تا هم مخاطب بیشتری را جذب و هم زمینه‌ی آشنایی با کانون را فراهم کنیم.

این برنامه از سوم تا دوازدهم فروردین و از ساعت 16 تا 21 در سالن وحدت پارک 17 شهریور سمنان برای اهالی این استان و مسافران برپا می‌شود.

معدنی توضیح داد: نمایش خلاق، قصه‌گویی، فعالیت‌های مرتبط با کتاب مانند روخوانی، شعرخوانی و معرفی کتاب، کاردستی و اوریگامی، نقاشی، نوشتن متن ادبی و خاطره و بازی‌های بومی و محلی از جمله برنامه‌هایی هستند که برای فعالیت پایگاه کانون در ایام نوروز در نظر گرفته شده‌اند.

به گفته‌ی او در این ایام هر روز یک مربی به صورت داوطلبانه به اجرای برنامه‌ها می‌پردازد. البته در صورت استقبال بیشتر پیش‌بینی لازم برای حضور مربیان بیشتر صورت گرفته است.

همچنین با توجه به محوریت اصلی برنامه یعنی کتاب، اهدا کتاب به بچه‌ها نیز بخش دیگری از این برنامه‌ها است.

این کارشناس مسوول با تاکید بر ایجاد فضای شاد در قالب برنامه‌های کانون اظهار داشت: این فضا کمک می‌کند زمینه‌ی آشنایی مخاطبان با کانون بیشتر فراهم شود و از سوی دیگر بستر مناسبی برای آشنایی بچه‌ها با کتاب فراهم می‌شود تا در ایام نوروز و اوقات فراغت‌شان نیز از کتاب دور نباشند.

رویکرد کودک‌ محوری و توجه به اهمیت انس کودکان با کتاب، به‌منظور ترویج فرهنگ مطالعه، حمایت از طرح حذف تکلیف شب عید، تقویت مهارت‌های نوشتاری، مهارت‌های گفتاری و ابراز وجود و انتقال غیرمستقیم پیام‌های تربیتی از طریق داستان از دیگر اهداف طرح «عید و کتاب» در استان سمنان است.

«عیدانه»؛ حضور کتاب‌خانه‌ی سیار در مناطق گردشگری!

علی‌اصغر کرمی، مربی کتاب‌خانه‌سیار شماره‌ی 6 خرم‌آباد

کرمی هدف اصلی از اجرای برنامه از سوی کتاب‌خانه‌های سیار استان لرستان را فراهم کردن فضایی مناسب برای پر کردن اوقات فراغت بچه‌هایی که به سفر نرفته‌اند یا حتی مسافران این استان به شکل مناسب بیان کرد.

او گفت: علاوه بر معرفی کانون بخشی از برنامه به معرفی استان لرستان و ویژگی‌های آن مانند آیین و سنن عید نوروز در این استان اختصاص دارد.

استان لرستان هفت کتاب‌خانه‌ی سیار شامل یک کتاب‌خانه‌ی شهری و 6 کتاب‌خانه‌ی روستایی دارد. طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته قرار است کتاب‌خانه‌های سیار در پارک‌ها و مناطق تفریحی و گردشگری این استان از سوم تا هشتم فررودین ویژه برنامه‌هایی برای بچه‌ها داشته باشند.

برهمین اساس پارک پل شاپوری، پارک جنگلی شوراب، پارک جنگلی مخملکوه، پارک دانشجو، بام شهر لرستان و قلعه‌ی فلک‌الافلاک در مرکز شهر خرم‌آباد مناطقی است که برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده است.

کرمی درباره‌ی دیگر اهداف این طرح توضیح داد: یکی از اهداف ما درگیر کردن خانواده‌ها با برنامه‌هایی است که برای بچه‌ها در نظر گرفته‌ایم. در همین راستا بازی‌های بومی- محلی یا سرگرمی‌هایی طراحی شده است که پدر یا مادر نیز می‌توانند کودک را همراهی کنند.

او ادامه داد: از سوی دیگر در نظر داریم با لباس‌های محلی و بومی آداب و رسوم استان لرستان را برای بچه‌ها معرفی کنیم یا برای مثال رقص‌های آیینی مانند رقص باران را به آن‌ها آموزش بدهیم و اهداف و نحوه‌ی اجرا این رقص‌ها را توضیح دهیم.

این مربی سیار یادآور شد: همچنین سفره‌ی هفت‌سینی تهیه کرده‌ایم که با حفظ اصالت آن اما از اسامی محلی و سنتی برای اجزاء هفت‌سین استفاده می‌کنیم.

نمایش عروسکی و موزیکال، مسابقه و اهدای کتاب از دیگر فعالیت‌های فرهنگی و هنری کتاب‌خانه‌های سیار کانون در طرح عیدانه است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =