کتاب منبع خوبی برای تولید آثار نمایشی و سینمایی است

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، ابراهیم زره‌ساز در روز جهانی کتاب و کودک به ضرورت بازیابی سبقه هویت غنی دینی، انقلابی و ایرانی با استفاده از داستان‌های فراوان کتاب‌ها اشاره و بر تولید آثار نمایشی و سینمایی فاخر بر مبنای آن تاکید کرد.

مدیرکل کانون خراسان رضوی بیان کرد: نکته مهمی که در بحث کانون و کتاب وجود دارد انتخاب کتاب توسط کودک و نوجوان است بعلاوه اینکه مخاطب با محوریت کتاب وارد فضای کانون می‌شود و با کتاب‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آشنا و از میان آن‌ها کتاب‌هایی که با سلیقه‌اش هم‌خوانی دارد را انتخاب می‌کند که این موضوع برای کودکان بسیار مفید است.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از کسانی که کودکی خود را در کانون سپری کرده‌اند اذعان کرد اعتماد به نفس و شخصیت این افراد در کانون شکل گرفته است. وی افزود: کودک و نوجوان زمانی که وارد کانون می شوند در کنار کتاب‌خوانی یک سری فعالیت‌های مرتبط هم برایش تعریف می‌شود. چنین فضای فرهنگی و هنری که تقریباً با محوریت کتاب است باعث ایجاد فضای پویا، فعال و دوست داشتنی می شود لذا اوقات خوبی را در کانون پشت سر خواهند گذاشت.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودک و نوجوان خراسان رضوی در رابطه با وضعیت کتاب کودک در استان گفت: متاسفانه وضعیت کتاب کودک و نوجوان در کشور کمی اسفناک است به این دلیل که یک سری علاقمند به حوزه کودک وارد این عرصه شده‌اند که تخصص ندارند و این موضوع باعث ضعف در حوزه جذب کودکان شده و حتی در بعضی موارد بچه‌ها از فضای محوریت کتاب دور شدند.

وی ادامه داد: از همین رو به نظر من یک مرجعی غیر از ارشاد که همیشه با سعه صدر مجوزها را می‌دهد باید در کنار ارشاد باشد تا کتاب‌هایی که قرار است در حوزه کودک چاپ شوند یک بازنگری در نشر و چاپ داشته باشد که به نظرمن خیلی موثر فایده است.

زره‌ساز با بیان اینکه در منابع کتاب کودک در حوزه محتوا و نشر کمبود داریم اظهار کرد: در مشهد و خراسان ناشران بسیاری داریم که در عرصه کودک و نوجوان کار می کنند اما نشر موثری که باعث تاثیر بر مخاطب شود و خود کودک آنها را انتخاب کند نداریم.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی با اشاره به شورای تخصصی کتاب کودک که در کانون مستقر است و از ایده تا انتشار کتاب مشورت‌های لازم را می‌دهند گفت: این شوراها متشکل از افرادی‌ست که در زمینه کتاب کودک حرفی برای گفتن ‌دارند و از مرحله‌ای که قصه اولیه یا همان ایده ثبت می‌شود تا مرحله نشر مشورت‌های لازم را ارائه می‌دهند تا کتاب مثمرثمر تولید شود.

وی با بیان اینکه ما برای همه کودکان کتاب چاپ می‌کنیم و مخاطب خاصی نداریم گفت: چون مخاطب ما عام است باید تمام ظرفیت‌های این مخاطب در نظر گرفته شود و تمام مسئله مرتبط با آنها برنامه‌ریزی و فکر شود.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودک و نوجوان خراسان رضوی اضافه کرد: قطعا اثر هنری برگرفته شده از یک کتاب خوب تاریخی که سبقه بازیابی هویتی دارد اثر خوبی خواهد بود و تاثیرش را بر کودک خواهد گذاشت.

وی با انتقاد از نشر کتاب‌های با محوریت انیمیشن‌های خارجی گفت: این کار، کار خوبی نیست چرا که یک نوع تقابل فرهنگی است یعنی ما خوراک فرهنگی از دشمن می‌گیریم و تبدیل می‌کنیم به کتاب، کتابی که محور اصلی مباحث فرهنگی و چاشنی فرهنگی خیلی قوی برای مخاطب کودک است.

زره ساز راه مقابله با این تقابل فرهنگی را افزایش تولیدات آثار هنری براساس قصه‌های قرآنی، ایرانی وانقلابی دانست و گفت: باید چاپ این نوع کتاب‌ها را دائمی کنیم تا کودک به جای شخصیت‌های هالیوودی شخصیت بومی خودمان را انتخاب کند. ما داستان‌های بسیار زیاد در فرهنگ غنی ایرانی اسلامی داریم که کودک با آنها آشنا نیست.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودک و نوجوان خراسان رضوی در خصوص زنده کردن هویت ایرانی اسلامی گفت: ما در بخش چاپ کتاب دچار گم شدن هویت در جامعه هستیم. باید این هویت را به وسیله افسانه‌های تاریخی بازیابی کنیم به خصوص اینکه ما کنار ساحت مقدس امام رضا علیه‌السلام زندگی می‌کنیم که زندگی و فرمایشات این امام بزرگوار می‌تواند منبع خوبی برای کتاب‌های ما باشند به علاوه اینکه‌ ما فردوسی داریم که غنی از داستان‌های کهن ایرانی است.

گفتنی است روز جهانی کتاب کودک به افتخار زادروز هانس کریستین اندرسن، نویسنده داستان‌های کودکان نام‌گذاری شده و در ایران روز ۱۴ فروردین هر سال به این عنوان اعلام شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =