کانون فضایی سازنده برای شکل دهی به شخصیت کودکان ونوجوانان است

عرفان نظر آهاری، شاعر و نویسنده کودک ونوجوان در جمع اعضای انجمن‌های ادبی کانون پرورش فکری مازندران گفت: کانون فضایی سازنده برای شکل دهی به شخصیت کودکان ونوجوانان است.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان مازندران، نشست ادبی اعضای انجمن‌های ادبی این کانون با حضور «عرفان نظر آهاری» شاعر و نویسنده کودک ونوجوان و عضو قدیمی کانون پرورش فکری در مرکز آمل برگزار شد.

این برنامه از فعالیت‌های واحد آفرینش‌های ادبی کانون مازندران بوده که با حضور مدیر کل کانون مازندران،اعضای انجمن «آفرینش» (نکورویان داستان) اعضای ارشد و اعضای کارگاه‌های  ادبی شهرستان ساری و آمل و هم‌چنین انجمن‌های سطح  شهرستان آمل و برخی از مسوولان و کارشناسان کانون مازندران در مرکز آمل  صورت پذیرفت.

این نشست  در راستای معرفی نویسندگان و شاعران حوزه کودک ونوجوان  به اعضای انجمن‌های ادبی کانون انجام می شود که این بار به معرفی «عرفان نظر آهاری» پرداخت.

این شاعر و نویسنده، فعالیت خود را از سنین کودکی در کانون پرورش فکری آغاز کرد. از وی آثار متعددی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان منتشر شده‌است، از جمله: راز مرواریدهای شهرزاد، در سینه‌ات نهنگی می‌تپد، پیامبری از کنار خانه ما رد شد، لیلی نام تمام دختران زمین است، جوانمرد نام دیگر تو، من هشتمین آن هفت نفرم، دو روز مانده به پایان جهان، روی تخته سیاه جهان با گچ نور بنویس.

یکی از آثار این نویسنده با عنوان «پشت کوچه‌های ابر» به عنوان برگزیده جشنواره کتاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان انتخاب شد.

نظر آهاری در جمع نویسندگان کودک ونوجوان کانون مازندران ضمن شنیدن داستان‌های اعضای کانون به بیان ویژگی‎های  یک اثر ادبی خوب پرداخت  و افزود: نوشته خوب به تعداد نوشتن معنا پیدا نمی کند بلکه می‌بایست دارای استانداردهای لازم  از جمله: قواعد و دستور زبان و درست نویسی باشد.

وی ادامه داد: داشتن  نگاه هنری و نوآوری  در نگارش  نیز دومین مولفه یک آثر ادبی خوب است که کارکرد زبان را  از حد پیام خارج نموده و به حیطه زیبایی آفرینی وارد می نماید.

 دانایی و خردورزی ، سومین ویژگی یک نوشته خوب بود که این نویسنده به آن اشاره داشت.

نظرآهاری در این خصوص اظهار کرد: نویسنده باید در نظر داشته باشد که نوشته‌اش می بایست خبری عظیم و جدید را به خواننده منتقل کرده و انسان را به تجربه‌ای جدید و نو از زندگی رهنمون سازد. در واقع نویسنده با درست دیدن دنیا به تجربه‌ای نو دست می یابد و راه درست زیستن را در قالب هنر عرضه می کند. رعایت این قواعد باعث ماندگاری اثر نویسنده خواهد شد و اثرش در طول دوران ماندگار می نماید.

این نویسنده، آثار و متون کهن فارسی مانند آثار سعدی، حافظ و مولوی را از جمله آثار ماندگار و  تاثیر گذار در فرایند خلق آثار ادبی  یاد کرد.

وی در عین حال نقش کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان در رشد و شکوفایی  وهدایت استعدادهای کودکان ونوجوانان بسیار مهم دانست و به تجربه دوران کودکی‌اش در ارتباط با کانون  و تاثیر آن در موفقیت امروز خود اشاره کرد و افزود: وجود فضای سازنده در کانون باعث شکل گیری شخصیت اعضا و هدایت آنان در مسیر درست زندگی می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =